همکاری خوب اروپایی‌ها در زمینه برجام و FATF

وزیر امور خارجه و معاون سیاسی وزارت خارجه در جلسه غیر علنی امروز مجلس درباره مذاکرات برجامی با اروپایی‌ها و همچنین FATF و CFT به نمایندگان توضیحاتی ارائه دادند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایمنا، بعد از پایان نشست غیر علنی امروز سه شنبه-۱ آبان- که با حضور محمد جواد ظریف و سید عباس عراقچی برگزار شد، مسعود پزشکیان که ریاست جلسه علنی مجلس را برعهده داشت، در تشریح مطالب مطرح شده در این جلسه گفت: در این جلسه آقایان ظریف و عراقچی گزارشی از آخرین روند مذاکرات و گفتگوها با اروپایی ها مطرح کردند و مجلس هم اظهارات آنان را جمع‌بندی می‌کند، اما توضیح کامل‌تر را بهروز نعمتی نماینده تهران ارائه داد.

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران پارلمانی خاطرنشان کرد: نشست غیر علنی با حضور آقایان ظریف و عراقچی برگزار و در آن تأکید شد که با توجه به مهلت ۴ ماهه کشورمان درخصوص FATF ، ضروری است سازوکار FATF در این مهلت به تصویب نظام برسد.

وی تاکید کرد: وزیر امور خارجه و معاونش مواردی را مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها تلاش می کنند فشارهای حداکثری را از طریق منابع اقتصادی به ایران وارد و کشور را به فروپاشی نزدیک کنند، مطرح و تأکید کردند که این یک خیال باطل است.

به گفته سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ظریف در این جلسه تأکید کرد که آمریکایی‌ها از طرق مختلف موضوعات روانی را در کشور ما پیگیری می کنند تا از طریق فشار روانی به اهداف خود دست پیدا کنند.

ظریف نگران خودتحریمی بود

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، موضوع دیگر مطرح شده در این نشست درخصوص مذاکره با اروپایی‌ها و تشکیل سازوکار مالی بیان کرد و گفت: طبق گفته های وزیر امور خارجه اروپایی‌ها قول داده‌اند تا ۱۳ آبان سازوکار مالی را تشکیل دهندو در این زمینه کشورهایی مانند روسیه ، چین و هند نیز متعهد هستند.

وی با تاکید بر اینکه آقای ظریف مطرح کرد که اروپایی‌ها تاکنون ایستادگی خوبی درخصوص FATF و برجام داشته اند، عنوان کرد: درخصوص نشست گذشته اروپایی ها در زمینه FATF و CFT نیز مطرح شد که در این جلسه اروپایی ها برخلاف فشارهای آمریکا و صهیونیست ها با کشور ما همراهی خوبی را داشته اند و مهلت ۴ ماهه ای را به ایران دادند.

نعمتی ادامه داد: در مدت ۴ ماهه باید سازوکار مناسبی به تصویب نظام برسد، ضمناً آقای ظریف این نوید را دادند که نکند با خود تحریمی، قراردادها و تفاهم نامه های دوجانبه با برخی از کشورها دچار خدشه شود.

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در پایان درخصوص مباحث مطرح شده از سوی نمایندگان در این جلسه اظهار کرد: مخالفان موضوع بیشتر نگران تعهد طرف های خارجی در قبال ایران هستند، البته موافقان نیز در این زمینه با آنها هم نظر هستند، این نگرانی وجود دارد که پس از تصویب FATF همانطور که آمریکا از برجام خارج شد، برخی از کشورها بر علیه ما دست به اقداماتی بزنند.

کد خبر 356786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.