اثر تحریم بر شرکت‌های بورسی چشمگیر نیست

مدیرعامل شرکت سبدگردان پاداش سرمایه، اثرات تحریم‌ها بر شرکت های بورسی را چشمگیر ندانست و گفت: افزایش قیمت ارز به نحوی است که ریسک حاصل از تحریم‌ها را برای سودآوری شرکت‌ها کاهش داده و EPS (سود هر سهم) شرکت‌ها همچنان رو به بالا خواهد بود. 

به گزارش ایمنا، کورش شمس اظهار کرد: بعضی شرکت‌ها به‌طور مستقیم محصول صادراتی دارند، مانند برخی از متانول‌سازها یا شرکت‌های خاص پتروشیمی که قاعدتاً از بابت تحریم‌ها ممکن است تُناژ فروش آنها دستخوش تغییراتی شود، در سال ۹۲-۹۱ نیز نظیر این اتفاق رخ داد اما به تبع اینکه نرخ‌های جهانی بالا رفته و دلار هم افزایشی شده بود، در سودآوری این شرکت‌ها تأثیر منفی چشمگیری نداشت.

وی افزود: سایر صنایع که بخش زیادی از آنها فروش داخلی دارند همچون شرکت فولاد مبارکه اصفهان، پالایشگاه و ... عموماً محصولات خود را به صورت داخلی یا در بورس کالا و بورس انرژی عرضه می‌کنند بنابراین به مشکل تناژ بر نخواهند خورد اما افزایش قیمت ارز به نحوی است که ریسک حاصل از تحریم‌ها را برای سودآوری این شرکت‌ها به نوعی کاهش داده و EPS شرکت‌ها رو به بالا خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها، اظهارکرد: شرایط بازار به گزارش های شش ماهه بسیار وابسته است، دو هفته اخیر نیز بازار به شدت در انتظار گزارش عملکرد شش ماهه شرکت‌ها به ویژه صنایع رو به جلویی که شاخص ساز هستند و در این مدت نیز تاثیر زیادی بر رشد شاخص داشته اند، بود.

شمس، گزارش های صنایع رو به جلو را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: نکاتی که لازم است در این خصوص به آن توجه کرد شامل گزارش‌های شرکت‌های بانکی و نرخ تسعیر ارزی است که باید در صورت‌های مالی آنها دیده شود و اینکه بانک مرکزی مجوز چه نرخی را برای تسعیر به آنها خواهد داد.

مدیرعامل شرکت سبدگردان پاداش سرمایه توضیح داد: در مورد شرکت های فلزات اساسی و پتروشیمی‌ها نیز باید نوع عملکرد بررسی شود، با توجه به رویه سال‌های گذشته که معمولاً شرکت های پالایشگاهی، گزارش‌های خود را در موعد مقرر نمی دهند احتمالاً گزارش دهی این شرکت‌ها با تاخیر مواجه شود، بنابراین باید در مورد این صنایع با احتیاط بیشتری عمل کرد.

وی افزود: در مجموع، کلیت بازار را به تبع سودآوری، مثبت می بینم اما با توجه به ریسک‌هایی که وجود دارد، بازار هنوز P/E لازم را نگرفته است.

به گفته شمس، سرمایه‌گذاران با وجود اینکه می‌دانند شرکت‌ها سودآور هستند و سودهای سال آینده احیاناً از امسال نیز بیشتر خواهد بود، اما هنوز هم با P/E (نسبت قیمت به سود)های معقول و بالا سهام را نمی‌خرند و جانب احتیاط را رعایت کرده‌اند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)

کد خبر 356763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.