اعتماد متقابل صنعتگران از عناصر اصلی پایداری یک اقتصاد است

عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه تهران اعتماد متقابل صنعتگران به یکدیگر را از عناصر اصلی پایداری یک اقتصاد عنوان کرد و افزود: این روزها افرادی که با چک‌های بین بانکی معاملات خود را انجام می دهند اغلب در کسب اعتماد طرف مقابل ناموفق هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اصغر سیدی عصر دوشنبه در همایش تحلیل و بررسی فراز و نشیب‌های صنعتی شدن ایران، اظهار کرد: به دلیل همین بی‌اعتمادی شکل گرفته در بطن جامعه است که تعداد زیادی از معامله‌های اقتصادی پیش از آن‌ که شکل بگیرد، منحل می‌شود.

وی افزود: با توجه به اصول اساسی تجارت جهانی، هر فعال اقتصادی باید به میزانی که قابلیت فعالیت دارد تصمیم‌گیری کند و در غیر این صورت با مشکلات پی در پی مواجه خواهد شد بنابراین بیشتر افرادی که ورشکست می‌شوند، زیر بار تعهدهای مالی گزافی می‌روند و پس از امضای تعهدات مالی متوجه نداشتن استطاعت خود در اجرای آنها شده که همین امر به ورشکستگی آنها منجر می‌شود.

عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: اصول علم اقتصاد به گونه‌ای است که به دلیل در الویت بودن منفعت‌طلبی، نمی‌توان خانواده را در آن وارد کرد، اما تشکیل بنگاه‌های خانوادگی اقتصادی و استفاده از انسجام در رفتار و رابطه خویشاوندی میان اعضا برای توسعه و شکوفایی هر چه بیشتر فعالیت‌ها به نفع صنعت کشور است.

سیدی افزود: شخصیت و رفتار یک کارآفرین برای ادامه روند فعالیت و پیشرفت وی بسیار حائز اهمیت است و چه بسا که رفتارهای مناسب اجتماعی به موفقیت‌های چشم گیر اقتصادی تبدیل می‌شوند.

وی با بیان اینکه در جامعه شناسی، کارآفرینی یک شَم (اندیشه) اقتصادی ناگهانی محسوب نمی‌شود، بلکه استعداد کارآفرینی پیش از بالغ شدن فرد و در زمان تربیت او به کمال می‌رسد گفت: کارآفرینی فعالیت بسیار حساب شده و دقیقی است که می‌توان آن را نشأت گرفته از کودکی و خردسالی دانست.

عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در نیمه دوم دهه ۳۰ رخ داد، خاطر نشان کرد: این سرمایه‌گذاری‌ها باعث به وجود آمدن جنبش صنعتی در ایران شد و به رغم حجم زیاد سرمایه‌گذاری ها در زمینه های مختلف صنعتی و تجاری، بازاریان و متخصصان، از دولت وام زیادی نگرفتند.

سیدی افزود: البته استفاده از وام در فعالیت‌های صنعتی، موجب پیشرفت و رشد صنعت خواهد شد اما زیاده‌روی در دریافت وام نیز به هیج وجه توصیه نمی‌شود.

کد خبر 356743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.