با تصویب برجام اقتصاد ایران یک‌سال رشد مثبت را تجربه کرد

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی اصفهان با بیان اینکه پس از تصویب برجام، اقتصاد ایران برای یک‌سال، رشد مثبت اقتصادی را تجربه کرد، افزود: برای استمرار رشد مثبت اقتصادی یک کشور لازم است که رفتارهای اقتصادی آن دوره برای سال‌های دیگر نیز تکرار شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی رناسی عصر دوشنبه در همایش تحلیل و بررسی فراز و نشیب‌های صنعتی شدن ایران، اظهارکرد: باید دلیل پیشرفت‌ کشورهای رده اول اقتصادی همچون کره و ترکیه را سرلوحه اقتصاد کشور قرار دهیم و عواملی که موجب شد تا وضعیت اقتصادی کنونی در جامعه ما حاکم شود را نیز باید شناسایی و بررسی کنیم تا از تکرار آنها در آینده جلوگیری شود.

وی گفت: در کشورهای جهان سوم، علوم انسانی از اهمیت کمتری برخوردار است و علومی همچون اقتصاد و جامعه‌شناسی از ارزش کمی نزد افکار برخوردار هستند در حالیکه بسیاری از مشکلات اقتصادی مردم، از بطن جامعه سرچشمه می‌گیرد به عنوان مثال اگر کسی از روح و روان سالم و آماده‌ای برخوردار نباشد، بی‌شک موفقیتش در فعالیت‌های اقتصادی دور از انتظار است.

رییس کمیسیون سیاست‌گذاری و پایش اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی اصفهان یادآور شد: اقتصاد کشورهایی مثل کره جنوبی، ژاپن و ترکیه الگوی اقتصاددانان همه کشورها برای برنامه‌ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت است البته اقتصاد ایران نیز در طول سال‌های  ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۲ از وضعیت مناسبی برخوردار و به الگوی اقتصادی کشورهای جهان تبدیل شده بود.

رناسی ادامه داد: در سال‌های ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۲، اقتصاد کشور در دست متخصص‌ها قرار گرفته بود و حضور این متخصصان سبب پیشرفت فوق‌العاده و رشد اقتصادی ( دو رقمی) در آن دوره شد، رمز این موفقیت‌ها نیز صداقت و نبود فساد در فعالیت‌هایشان بود.

وی گفت: در دوران ۸ سال جنگ تحمیلی نیز به‌رغم اینکه تمام کشورهای جهان از هرگونه همکاری با جمهوری اسلامی ایران سر باز می‌زدند، عدم وجود فساد در بطن اقتصاد ایران، مدیریت مثال‌زدنی جوانان آن زمان و وجود نیروهای با تجربه قدیمی سبب شد تا اقتصاد کشور در آن سال‌ها آسیب جدی نبیند.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی اصفهان افزود: در حال حاضر به دلیل فرار تدریجی مغزها از کشور در دهه های اخیر، ضریب هوشی ایرانیان سه تا چهار واحد کاهش یافته و از ۱۰۰ به ۸۵ رسیده است و در واقع دانشگاه‌ها نیز دانشجوها را تشویق به مهاجرت می‌نمایند.

کد خبر 356740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.