ملابختیار: سینماگران باید در سایه آزادی آثار سینمایی خود را ارایه کنند

رییس جشنواره بین‌المللی فیلم «سلیمانیه» گفت: در برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم «سلیمانیه» مداوم خواهیم بود تا آن روزی را مشاهده کنیم که همه دشمنان آزادی در این منطقه را مغلوب کنیم و همه انسان‌های آزادی‌خواه در سایه آزادی‌مان آرامش داشته باشند و باید در سایه این آزادی آثار سینمایی خود را ارائه کنند.

به گزارش ایمنا به نقل از ستاد خبری سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «سلیمانیه»، «ملا بختیار» رئیس جشنواره بین‌المللی فیلم «سلیمانیه» و از شخصیتهای برجسته سیاسی اقلیم کُردستان عراق در مورد برگزاری این جشنواره گفت: از صمیم قلب به همه عزیزانی که در مدت این هفت روز خستگی را به تن خریدند و دلسوزانه در خدمت این رویداد سینمایی بودند؛ خسته نباشید می‌گویم، برای اینکه جشنواره در سطح انتظارات شما باشد. از تک تک سینماگران عزیزی که سرنوشت این دوره از جشنواره را با حضور خود در اقلیم کردستان رقم زدند، از جمله؛ عراق، ایران، ترکیه، سوریه، کشورهای خاورمیانه، اروپا و آمریکا، اقلیم کردستان و دیگر کشورهای جهان تشکر می‌کنم، برای اینکه ما هم در سطح تمدن سینمایی این عصر کنونی حضور پیدا کنیم و هویت واقعی خود را داشته باشیم؛ تا هویت کُردی، هویت مدنی و هویت روشنفکری خود را داشته باشیم.

وی سینماگران حاضر در این جشنواره خوش آمد گفت و ادامه داد: در روزهای برگزاری جشنواره، با حضور دلسوزانه خود در سالن‌های سینما و در نشست‌های تخصصی و گفت‌وگوهایی که در مورد فیلم‌ها انجام دادید؛ برای ما این امکان را فراهم کردید تا ما هم سینمای خود را داشته باشیم و مطمئناً این‌گونه جشنواره‌ها زمینه‌ساز خوبی هستند برای اینکه ما هم در آینده صاحب سینمای مخصوص به خود شویم.    

سینماگران هویت ملی ما را به دنیا معرفی کنند

رییس جشنواره بین‌المللی فیلم «سلیمانیه» در ادامه سخنانش گفت: ما در حوزه سینما خیلی دیر شروع به کار و فعالیت کردیم، ولی همانطور که در جشنواره بین‌المللی فیلم «سلیمانیه» مشاهده می‌کنید، بدین‌گونه زیبا شروع به کار کردیم. مطمئناً در آینده، با تغییرات بزرگ سیاسی، اجتماعی، هنری و فرهنگی؛ بخش بزرگی از آن، وظیفه سینماگران است، که با آثار خود هویت ملی ما را به دنیا معرفی کنند.

وی همچنین گفت: سینما و فلسفه، سینما و روشنفکری، سینما و دمکراسی، سینما و خلق رأی عمومی واقعی منتقد از یکدیگر جدا نمی‌شود و بدون سینما نه فلسفه اجتماعی، نه دمکراسی اجتماعی و نه آموزش اجتماعی رشد پیدا نمی‌کند و نه تک تک اعضای اجتماع به جایگاهی می‌رسند که بتواند حضور مؤثری در تغییرات اجتماعی و پیشرفت‌ها داشته باشد. معتقدم بدون سینمای واقعی، بدون سینمای مدرن با همه امکاناتش و با همه زمینه‌هایش؛ ما بعد از موفقیتهای سیاسی انتظار تغییرات اجتماعی استراتژیک نداشته باشیم؛ اگر می‌خواهیم تغییرات اجتماعی و دمکراسی و روشنفکری اجتماعی داشته باشیم، بایستی همه ما در فکر این باشیم که جشنواره بین‌المللی فیلم «سلیمانیه» ادامه داشته باشد تا ملت ما هم سینمایی داشته باشد و ما به آن افتخار کنیم.         

سینما سنگر ملی و هویت ملی است

رییس جشنواره بین‌المللی فیلم «سلیمانیه» در ادامه افزود: هم اکنون، سینما سنگر ملی و هویت ملی است، سینما لایه‌های ناپیدا و پنهان ملتها را به جهان نشان می‌دهد، اگر مردم دنیا؛ تاکنون به ضرورت و به دلیل اعمال نفوذ اشخاص و احزاب سیاسی و همچنن رسانه‌های گروهی از آلام و دردهای کُردها در دوران رژیم بعث اطلاع پیدا نکرده باشند؛ من مطمئن هستم سینما می‌تواند به سکویی تبدیل شود و تراژدی‌های ملت کُرد را بیشتر از اظهارنظرهای شخصیتهای سیاسی و حکومت ما به تمام دنیا معرفی کند.

این شخصیت برجسته سیاسی اقلیم کُردستان در ادامه اظهار کرد: به شما این اطمینان را می‌دهم؛ در هر پست و مقام و جایگاهی حضور داشته باشم؛ به طور مداوم، در کنارتان هستم. بی‌گمان این یک پیام بزرگ روشنفکری است که در کنارتان حضور داشته باشم؛ چون فلسفه تغییرات بزرگ اجتماعی، دمکراسی برای عموم و آحاد جامعه است. از همه سینماگران عزیزی که به شهر سلیمانیه پایتخت روشنفکری اقلیم کردستان تشریف آورده‌اند، خیرمقدم می‌گویم؛ این پایتخت، بیشتر از همه پایتخت‌های دیگر، برای آزادی روشنفکری قربانی داده است.

وی افزود: به همین دلیل، از طریق این جشنواره، فکرهایمان را با فرهنگ‌های اطرافمان به اشتراک می‌گذاریم، خلاقیت‌هایمان را با خلاقیت‌های دوربرمان به اشتراک می‌گذاریم، فکرهای زیبایمان را با فکرهای زیبای اطرافمان در کنار هم قرار می‌دهیم و در نهایت، همه ما می‌بینیم و همه به همراه یکدیگر به گلزار خلاقیت در این منطقه تبدیل می‌شویم.

در این منطقه، برای آزادی خیلی قربانی داده‌ایم

ملا بختیار  در بخش دیگر از سخنانش اظهار کرد: در این منطقه، برای آزادی خیلی قربانی داده‌ایم و در کنار این، مصمم هستیم که در کنار این آزادی، هنرمندان برای خلق آثارشان آزاد باشند و آزادانه خلاقیت بکنند. قبل از همه، به دنبال آزادی سینماگران و سینمای آزاد در کنار آینده زیبای دمکراسی و آینده زیبای مدنی هستیم. در برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم «سلیمانیه» مداوم خواهیم بود تا آن روزی را مشاهده کنیم که همه دشمنان آزادی در این منطقه را مغلوب کنیم و همه انسان‌های آزادی‌خواه در سایه آزادی‌مان آرامش داشته باشند و باید در سایه این آزادی آثار سینمایی خود را ارائه کنند.

رییس جشنواره بین المللی فیلم سلیمانیه در پایان سخنانش تأکید کرد: سینماگران حاضر در جشنواره بین‌المللی فیلم «سلیمانیه» امیدوارم که دوستی خود را از طریق کمپانی سینمایی «مستی فیلم» با جشنواره، حفظ کنید، آنها را نقد کنید و پیشنهادها و ارزیابی‌های سازنده خود را به آنها بگویید. در کنار آنها حضور داشته باشید برای اینکه چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «سلیمانیه» از دوره سوم و دوره‌های آینده، بهتر از این برگزار شود. بی‌گمان برای این جشنواره، برنامه داریم.

کد خبر 356730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.