عرق‌هایی که بوی ماهی می‌دهند!

برخی از افراد دچار نوعی اختلال ژنتیکی هستند که باعث می‌شود بدن آن‌ها بدون دلیل بویی شبیه بوی ماهی گندیده پیدا کند. اما علت این بیماری چیست و چه افرادی را در معرض خطر قرار می‌دهد؟

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زمانی که ماده "تری متیل آمین" (trimethylaminuria) به مقدار زیاد در بدن فردی وجود داشته باشد، هنگام عرق کردن و یا نفس کشیدن بوی نامطبوع و تندی از بدن او در فضا منتشر می‌شود که شبیه بوی ماهی گندیده است. این عارضه تأثیر منفی زیادی بر سلامت روان افراد وارد می‌کند.

این اختلال زمانی رخ می‌دهد که بدن فرد توانایی شکستن ترکیب عالی "تری متیل آمین" را نداشته باشد. به نظر می‌رسد که این بیماری افرادی را هدف قرار می‌دهد که دارای جهش ژنی " FMO۳" هستند. نقش این ژن صدور فرمان برای تولید آنزیم‌هایی است که ترکیبات ارگانیک مانند "تری متیل آمین" را تجزیه می‌کنند.

مبتلایان به سندرم بوی ماهی با وجود رعایت کردن مسائل بهداشتی نمی‌توانند از بوی نامطبوع بدن خود در امان بمانند. این بوی ناخوشایند در زمان‌های متفاوت و همچنین بین افراد مختلف با هم فرق دارد. اما چنین شرایطی قطعاً بر زندگی روزمره و سلامت روانی افراد تأثیر بسزایی می‌گذارد.

این عارضه زمانی ایجاد می‌شود که ماده‌ای با نام "کولین" در غذاهای شخص وجود داشته باشد. این ماده در غذاهایی مانند تخم مرغ، جگر، ماهی‌های آب شور، برخی حبوبات نظیر سویا و لوبیای قرمز یافت می‌شود.

یکی از بررسی‌های صورت گرفته در سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد که چنین بیمارانی اغلب مورد تمسخر واقع شده و از عزت نفس پایینی برخوردار هستند، به گونه‌ای که از دیگران کناره‌گیری کرده و گوشه‌گیری را انتخاب می‌کنند.

راه‌های کنترل سندرم بوی ماهی شامل ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی افراد به منظور کاهش وجود ماده تری متیل آمین است.  همچنین به منظور کنترل بوی عرق افراد توصیه می‌شود آن‌ها از مصرف غذاهای چرب و ترکیبات بودار نظیر سیر، پیاز و ادویه‌های معطر که به منافذ غدد عرق دسترسی می‌یابند و بوی عرق را تغییر می‌دهند، خودداری کنند.

کد خبر 356727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.