راهی به جز استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز نداریم

یک کارشناس آب و خاک گفت: با توجه به شرایط خشکسالی بهترین گزینه برای آبیاری فضای سبز، استفاده از "پساب" است، البته پساب باید تصفیه ثانویه شود.

محمد جراح در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تصفیه ثانویه مستلزم ایجاد تأسیسات مناسب و سرمایه‌گذاری زیربنایی است که خوشبختانه مدیریت شهری نسبت به آن بی‌تفاوت نبوده و گام‌های مثبتی را در این زمینه برداشته است.

وی با بیان اینکه در برخی کشورها از پساب در تأمین آب شرب نیز استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: در صورتی که استانداردها در پایش پساب به‌درستی به کار گرفته شود، پساب قابلیت شرب را هم خواهد داشت و به‌نوعی یک سرمایه برای یک کشور محسوب می‌شود.

این کارشناس آب و خاک با بیان اینکه آب‌های غیرمتعارف که برای آبیاری استفاده می‌شود، باید حتماً مورد تصفیه ثانویه قرار گیرد، تصریح کرد: آب‌های غیرمتعارف شامل پساب و آب‌های متعارف آب چاه و آب شرب را شامل می‌شود، در شرایطی که پساب مورد تصفیه ثانویه قرار نگیرد با شوری خاک و تغییرات فیزیولوژیک گیاهان مواجه خواهیم بود.

جراح ادامه داد: خاک قابلیت مقاومت در برابر تغییرات شیمیایی را دارد این خصوصیت تحت عنوان "بافر" است، اما اگر به هر دلیلی مقاومت خاک کاهش پیدا کند در کیفیت و رشد گیاهان تأثیرگذار است و همچنین ممکن است به مرور زمان موجب برگ‌سوزی شود.

کد خبر 356705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.