افغانستان برای انتخابات الکترونیک آماده نبود

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: استفاده از دستگاه‌های بیومتریک در انتخابات افغانستان در حالی صورت گرفت، که اختلافات درون حاکمیت نشان می داد مشکلات جدی‌تری وجود دارد.

پیر محمد ملازهی با اشاره به برگزاری انتخابات پارلمانی در افغانستان به خبرنگار ایمنا گفت: مسائل افغانستان بسیار پیچیده تر از آن است که با برگزاری انتخابات مسئله سازی که اکنون برگزار می شود، حل و فصل شود.

وی افزود: با این وجود، برگزاری این انتخابات پارلمانی گویی با توجه به شرایط افغانستان، تنها راه حل باقی مانده برای این کشور است؛ سه سال از موعد قانونی برگزاری انتخابات مجلس گذشته و با وجود تمدید، حال دیگر زمان آن فرارسیده بود که انتخابات بعدی برگزار شود، علاوه بر آن آمریکا و اروپا تهدید کرده بودند که اگر انتخابات برگزار نشود، کمک‌های خود را قطع خواهند کرد و یا کاهش می دهند.

ملازهی با بیان اینکه شرایط داخلی افغانستان برای برگزاری این انتخابات به این شکل آمادگی لازم را نداشته است، تصریح کرد: استفاده از دستگاه‌های بیومتریک در این انتخابات در حالی صورت گرفت، که اختلافات درون حاکمیت؛ از جمله اختلافات عبدلله عبدلله و اشرف غنی، اختلافات سیاسی بین احزاب و دولت بر سر کمیسیون‌های انتخابات و چگونگی تشکیل این کمیسیون و افراد، نشان می داد مشکلات جدی‌تری وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد احزاب سیاسی و دولت مجبورند نتایج این انتخابات را به نوعی قبول کنند تا مجلس شکل بگیرند؛ به نظر می رسد که راه دیگری هم پیش روی افغانستان نیست؛ چرا که طالبان قدرت بیشتری گرفته و دست بالا را دارد و علاوه بر آن طالبان و آمریکا در قطر مذاکره کرده اند وخلیل زاد که یکی از افراد برجسته افغانی تبار آمریکایی است، نمایندگی این مذاکره را به عهده گرفته است.

این کارشناس خاورمیانه یادآور شد: به هر حال بعد از این انتخابات مجلسی به وجود خواهد آمد، اما مجلسی که همه جناح‌ها بر سر آن توافق داشته باشند و در یک  انتخابات آزاد و منصفانه شکل گرفته باشد، کمی دور از انتظار است.  

کد خبر 356637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.