پینه پا را چگونه می‌توان درمان کرد؟

پینه پا (bunion) عارضه‌ای است که افراد زیادی به آن مبتلا هستند و معمولا با انحراف انگشت بزرگ پا و خم شدن انگشت شست به سمت انگشت دوم ایجاد می‌شود که باعث می‌شود مفصل انگشت پا به سمت بیرون گرایش پیدا کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، چنانچه دیگر روش‌های درمان پینه پا موثر واقع نشود، پزشک عمل جراحی پینه پا را توصیه می‌کند که معمولا آخرین راه حل محسوب می‌شود. در عمل جراحی، پزشک استخوان برآمده را که در پایه انگشت پا تشکیل شده است بر می‌دارد.

همچنین پینه پا باعث ایجاد فشار بر روی انگشتان پا شده و مشکلات دیگری را برای پاها ایجاد می‌کند. بررسی‌های صورت گرفته توسط محققان نشان می‌دهد ۲۳ درصد از افزاد با میانگین سنی ۶۵ الی ۱۸ و ۳۵ درصد از افراد بالای ۶۵ سال به این عارضه مبتلا هستند. اما علت پینه پا چیست و راه‌های درمان آن کدامند؟

علت اصلی ابتلا به پینه پا

اگرچه دلیل اصلی ابتلا به پینه پا ژنتیکی است، اما مواردی وجود دارند که پا را مستعد ابتلا به پینه می‌کند. جالب است بدانید که اغلب مبتلایان به این عارضه دارای پای صاف بوده و یا انگشت پای آن‌ها به طور ارثی به سمت داخل گرایش پیدا کرده است. اما نقش کفش‌های تنگ را نمی‌توان در ایجاد پینه پا نادیده گرفت. پوشیدن کفش‌های پاشنه پا باعث می‌شود که پا به سمت جلو کشیده شده و پینه پا ایجاد شود. دردی که در اثر ابتلا به پینه پا حاصل می‌شود را اغلب می‌توان با تعویض کفش تنگ با کفش جادار که امکان حرکت آزاد را برای انگشتان فراهم می‌کند، کاهش داد.

نقش داروها در کنترل درد پینه پا

چنانچه پینه پا با درد شدید همراه باشد، می‌توان از داروهای غیر استروئیدی موضعی نظیر استامینوفن، ایبوپروفن و یا ناپروکسن برای تخفیف و کنترل درد استفاده کرد. در مواردی که پینه پا با درد شدیدتری همراه باشد، تزریق مستقیم کورتیزون به مفصل به کاهش تورم و ناراحتی پا کمک می‌کند. اگرچه این روش درد پینه پا را کاهش می‌دهد، اما  یک روش موقتی است و ممکن است درد و التهاب دوباره ایجاد شود.

آیا ورزش در درمان پینه پا موثر است؟

تمرینات مخصوص انگشتان پا در درمان و یا پیشگیری از پینه پا چندان موثر نیست، اما با تقویت کردن انگشتان و عضلات پا، درد و نارحتی اندکی تسکین پیدا کرده و چنانچه فرد دچار ورم مفصل باشد، این شیوه برای رفع خستگی و تسکین پا موثر است.

بهترین کفش برای پیشگیری از پینه پا کدام است؟

بهترین کفش برای پیشگیری از پینه پا، پوشیدن کفش‌های پاشنه کوتاه است که پاشنه آن‌ها از ۲.۵ سانتی متر تجاوز نمی‌کند. همچنین بهتر است افراد از کفش‌های چرمی که جنس آن‌ها طبیعی است استفاده کنند، زیرا وجود الیاف مصنوعی در کفش باعث تعریق زیاد پا و در نتیجه ایجاد تاول می‌شود.

آخرین راه حل درمان پینه پا

عمل جراحی که از آن به عنوان آخرین روش درمان پینه پا یاد می‌شود، تنها شیوه اصلاح واقعی پینه پا است. عمل جراحی پینه پا دارای انواع مختلف مانند عمل تاندون‌ها و رباط‌ها، استئوتومی (جراحی‌ برش‌ استخوان‌، جدا کردن‌ و خارج‌ کردن‌ قسمتی‌از استخوان‌) و ... است که گزینه‌های انتخابی جراحی به میزان تغییر شکل انگشتان پا بستگی دارد. اما نکته مهم اینکه جراحی تنها روشی است که پینه پا را به طور قطع اصلاح کرده و باعث از بین رفتن درد آن می‌شود.

کد خبر 356629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.