ضرورت افزایش تولید بذرهای هیبرید به دلیل مقاومت به تنش‌های خشکی

کارشناس زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی همچون شرایط بحران آبی و استفاده از سموم برای برخی محصولات، گفت: بذرهای هیبرید به گونه ای طراحی شده که در مقابل تنش‌های زیستی مثل خشکی، بیماری‌های باکتریال و قارچی مقاوم باشد و یکی از اهداف تولید این نوع بذر نیز همین است.

محبوبه امیری پور در گفتگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در دنیا برای محصولات زراعی مختلفی همچون ذرت، آفتابگردان، کلزا، پنبه، چغندر قند، گندم و ارزن از بذرهای هیبرید استفاده می شود، اظهار کرد: بذرهای هیبرید در ایران بیشتر برای تولید صیفی جات و سبزی استفاده می شود.

وی افزود: بیشتر بذرهای هیبرید که در کشور استفاده می شود وارداتی است اما دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) سال‌هاست که در خصوص این بذرها تحقیق می‌کند.

کارشناس زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه صنعت بذرهای هیبریدی در انحصار تعداد محدودی از کشورهای جهان قرار دارد گفت: در حال حاضر در دنیا ارزش مبادلات بذرهای هیبریدی حدود ۵۳ میلیارد دلار است که انتظار می رود با رشد سالانه ۹.۷ درصدی تا سال ۲۰۲۳ به حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برسد.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورهای پیشرفته از طریق در دست گرفتن صنعت تولید بذر، به دنبال حفظ برتری خود بر این بازار بزرگ جهانی هستند.

امیری پور افزود: میزان استفاده از  بذرهای هیبرید در استان اصفهان به صورت دقیق مشخص نیست، البته سازمان جهاد کشاورزی این استان می کوشد تا با ترویج فرهنگ استفاده از بذرهای هیبریدی در بین کشاورزان موجب رشد و تعالی کشاورزی در اصفهان شود.

وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی اصفهان بر استفاده از بذرهای هیبرید تولید داخل تاکید دارد، افزود: واردات بذرهای هیبرید در شرایط فعلی نیازمند تامین ارز است بنابراین جهاد کشاورزی اصفهان برنامه دارد تا با تشویق دانشگاه‌ها و مراکز علمی تولید داخلی بذر هیبرید را افزایش داده و برای استفاده بیشتر از آن در بین کشاورزان فرهنگ‌سازی کند.

کارشناس زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان تشخیص یک لاین پدری و یک لاین مادری مناسب برای تولید بذرهای هیبرید بسیار حائز اهمیت است، افزود: بذر هیبرید یا دورگ از پیوند یک گیاه مادر و یک گیاه پدر به وجود می آید و برتری قابل توجه عملکردی نسبت به والدین خود دارد.

به گزارش ایمنا، وزیر جهاد کشاورزی در مراسم افتتاح شهرک گلخانه ای خمینی شهر اصفهان با اشاره به ظرفیت‌های خوب کشور برای تولید بذرهای هیبرید، بر افزایش تولید داخلی این نوع بذر برای توسعه گلخانه‌ها تاکید کرد.

در منابع آمده است که روش‌های دورگ گیری امروزی به اصلاح گیاهان مقاوم به خشکی و آفات در جهت سازگاری به شرایط اقلیمی در حال تغییر کمک می کند. امروزه بیشتر بذرهای هیبرید (دورگ) از روش های کم هزینه در مزارع و گلخانه ها تولید می شود که نیازمند تکنولوژی بالایی نیست همچنین تعدادی از بذرهای هیبرید نیازمند تکنولوژی های بالا است و در آزمایشگاه ها تولید می شود اما هیبریدها هیچوقت از مرزهای گونه ای عبور نمی کند.

در واقع بذرهای هیبرید حاصل تلاش هوشمندانه اصلاح گر در جهت استفاده از ذخایر ژنتیکی گونه‌های گیاهی برای تولید ارقامی است که حاصل تجمع ویژگی‌های مطلوب ژنتیکی می باشد. این ویژگی های مطلوب به کمک پدیده ای به نام هتروزیس یا قدرت هیبرید منجر به تولید گیاهانی می شود که از نظر ویژگی های خاص برتر از والدین خود هستند.

با تلاش محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) به منظور تولید بذر هیبرید F۱، محصولات جالیزی و تجاری سازی نتایج آن از طریق ایجاد شرکت‌های دانش بنیان در سال ۹۲ برای اولین بار در ایران، اولین «آزمایشگاه دابل هاپلوئیدی» کشور و اولین «مرکز تحقیقات بذر» دانشگاه آزاد اسلامی، در واحد اصفهان(خوراسگان)، آغاز بکار کرد.

کد خبر 356623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.