بحران خاشقجی؛ موهبتی برای لبنان

آمریکا و عربستان که پیش از این با مانع تراشی در تشکیل دولت لبنان، به دنبال جلوگیری از حضور نماینده‌های حزب الله لبنان در پارلمان و پیاده کردن خواسته‌های خود در این کشور بودند، حال با درگیر شدن این دو کشور در بحران خاشقجی، راه برای تشکیل دولت در لبنان هموار شده است.

 به گزارش خبرنگار ایمنا، لبنان با اینکه کشور کوچکی در خاورمیانه است، اما از لحاظ سیاسی، امنیتی، نظامی وحتی اقتصادی می تواند تاثیر به سزایی در کل منطقه خاورمیانه داشته باشد، بنابراین هر چند دخالت‌های خارجی در این کشور کوچک، اما استراتژیک پایانی ندارد، اما در این میان درگیری کشور عربستان در بحران قتل خاشقجی باعث شده است که فشارها از سمت ریاض برای تشکیل دولت لبنان کمتر شود و به نوعی راه را برای آنها هموارتر کند.

بر اساس گزارش رسانه‌های لبنان، علاوه بر مشغول شدن عربستان سعودی به پرونده خاشقجی، چراغ سبز فرانسه نیز عامل مهمی در روند تشکیل دولت در لبنان است. از این رو تمامی سیگنال‌ها نشان از آن دارد که بعد از مدت ها درگیری و سنگ اندازی بر سر تشکیل دولت لبنان، دیدارهای فشرده و رایزنی های مثبت جواب داده و طی چند روز آینده دولت این کشور به صورت رسمی به سرپرستی سعد حریری تشکیل خواهد شد.

مشکل ضعف تصمیم گیری حریری است

در این راستا علی منتظری، کارشناس مسائل خاومیانه به خبرنگار ایمنا می گوید: بحث تشکیل دولت در لبنان معمولا با دخالت‌های خارجی همراه بوده و به عبارتی آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها و کشورهای منطقه از جمله عربستان سعی می کنند که در چیدمان این دولت نقش داشته باشند. بر اساس توافقی که صورت گرفت دولت سعد حریری، محصول توافق بر سر انتخاب میشل عون به عنوان رییس جمهور بود و انتظار می رفت که این توافق به یک وحدت ملی منجر شود، اما متاسفانه به دلیل اینکه حریری نمی تواند مستقل تصمیم بگیرد، تاکنون دولت لبنان تشکیل نشده است.

تلاش آمریکا برای جلوگیری از حضور نماینده های حزب الله در دولت

وی با بیان اینکه در مقابل سعد حریری گروه‌های سیاسی دیگری نیز مانند ائتلاف حزب الله یا جریان ملی آزاد، هستند که نقطه نظرات خود را دارند، می گوید: آنچه را که می توان مانند گذشته اعلام کرد، این است که آمریکایی ها با توجه به نظارت‌های شدیدی که بر بانک‌های لبنانی اعمال می کنند و حزب الله را به عنوان گروه تروریست در خاورمیانه معرفی کرده‌اند، تلاش می کنند که از حضور نماینده های حزب الله لبنان در دولت جلوگیری کنند.

منتظری تأکید می کند که یکی از علل تاخیر تشکیل دولت لبنان، فشار آمریکا است؛ درواقع آنها تلاش می کنند از حضور نماینده های حزب الله لبنان جلوگیری و یا آن را به حداقل ممکن برسانند و یا حزب الله را در وزارت خانه‌هایی منصوب کنند که هیچ جایگاه کلیدی در تصمیم گیری نداشته باشد.

وی ادامه می دهد: اتهاماتی هم به ایران زده شد که در این موضوع دخالت دارد، این در حالی است که سید حسن نصرالله چند روز پیش اعلام کرد ایران هیچ دخالتی در چیدمان دولت لبنان ندارد و هیچ انگیزه ای هم برای دخالت ندارد؛ زیرا حزب الله از نظر سیاسی در داخل لبنان با ایران همراه است.

این کارشناس خاورمیانه دخالت عربستان و آمریکا را در چیدمان دولت لبنان به این دلیل عنوان می کند که آنها به نیروهای خود اعتمادی ندارند که بتوانند تصمیم‌های عربستان و آمریکا را پیاده کنند. از طرفی هم گروه‌های هم پیمان با این کشورها قطعا نمی توانند دیدگاه‌های عربستان را در دولت لبنان پیاده کنند؛ چراکه اکثریت لبنانی ها مخالف وابستگی در تصمیم های سیاسی و دولتی در داخل لبنان هستند.

مشغولیت عربستان، راه هموار تشکیل دولت لبنان

احمد کاظم زاده، کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه نیز با اشاره به موانع پیش روی تشکیل دولت لبنان به خبرنگار ایمنا می گوید: یکی از این موانع تشکیل دولت در لبنان، اختلاف‌نظرها در خصوص چگونگی تقسیم پست‌های حاکمیتی است و البته دخالت عوامل خارجی نیز به این اختلافات دامن می‌زند.

وی ادامه می دهد:عربستان با اعمال فشار به افرادی مانند سعد حریری و سمیر جعجع، سعی می کرد مانع تشکیل دولت لبنان شود و علت آن هم این است که در انتخابات گذشته لبنان، نیروهای وابسته به محور مقاومت توانستند بیشترین کرسی‌های پارلمان را به دست آورند.

کاظم زاده معتقد است با توجه به این که عربستان چند هفته ای است که در فضای ناشی از قتل خاشقجی گرفتار شده و نقش مستقیم دولت عربستان به خصوص شخص «محمد بن سلمان» در این بحران آشکار شده است، هم در لبنان و هم در عراق فرصتی ایجاد شده تا به دور از مانع تراشی‌های عربستان، دولت های مد نظر خود را تشکیل بدهند. لذا پیش بینی می شود که در چند روز آینده هم در عراق و هم در لبنان شخصیت های جدید به پارلمان معرفی شوند و با کسب رأی اعتماد کار خود را شروع کنند.

این کارشناس خاورمیانه با اشاره به اینکه ادعاهایی مبنی بر دخالت ایران در تشکیل دولت لبنان مطرح شده است، تأکید می کند که نباید به این حرف ها توجه کنیم، برخی فقط ادعاهایی را مطرح می کنند تا فضا را منحرف و جو ایران هراسی را تقویت کنند.

گزارش از ریحانه شهبازی-خبرنگار سرویس سیاسی ایمنا

کد خبر 356621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.