مونسان: موانع پیش روی استادکاران صنایع دستی رفع می‌شود

رییس سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده به زودی موانع موجود را نیز از سر راه استاد کاران و فعالان صنایع دستی حذف می‌شود و صادر کنندگان واریز ارز به سامانه نیما معاف شده‌اند و تأمین مواد خام مانند مس نیز در حال رایزنی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی‌اصغر مونسان پیش از ظهر امروز _یکشنبه 29 مهر_ در جمع فعالان گردشگری و رؤسای دانشگاهها با اشاره به نقش گردشگری در اقتصاد جهانی اظهار کرد: گردشگری به یکی از صنعت‌های مهم اکثر کشورها تبدیل شده و بخش اعظمی از درآمد این کشورها را تأمین می‌کند.

رییس سازمان میراث فرهنگی کشور ادامه داد: گردشگری از پاک‌ترین صنایع است و کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می‌کند. از ۱۹۵۰ تا امروز شمار گردشگران در دنیا به یک میلیارد ۳۰۰ میلیون رسیده است و بسیاری از کشورهای جهان مشکلات اقتصادی خود را از این طریق رفع کرده‌اند.

وی با بیان اینکه صنعت و کشاورزی در کشور دچار چالش شده است گفت: و متاسفانه گردشگری هنوز نتوانسته جای خود را باز کنند در حالی که آداب و رسوم بی نظیر و طبیعت چهار فصل کشور مواردی است که می‌تواند گردشگران را جذب کند.

مونسان همچنین خاطر نشان کرد: در بخش اجتماعی با بوم گردی توانسته‌ایم توزیع عادلانه‌ای داشته باشیم و همه مناطق کشور را وارد این صنعت کنیم، در عرصه گردشگری می‌توانیم با ۵۰ میلیون تومان سرمایه اولیه شغل ایجاد کنیم. در حالی که در سایر بخش‌ها برای ایجاد شغل دست کم نیازمند ۵۰۰ میلیون اعتبار هستیم. اشتغال در گردشگری سبب می‌شود حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی تحرک پیدا کند.

رییس سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه سیاست در حوزه میراث فرهنگی مشارکت حداکثری است، تصریح کرد: میراث فرهنگی یک‌ مزیت، برای رونق گردشگری است، نمونه آن خانه‌های تاریخی است که باید آنها را از نابودی نجات دهیم. امروز جدایی که در گذشته میان میراث فرهنگی و گردشگری وجود داشته حل شده و دیگر نگرانی از این بابت وجود ندارد.

مونسان با بیان اینکه با تقویت بخش‌های نرم افزاری و ارائه خدمات الکترونیکی انتظار می‌رود به زودی موزه‌ها فعال‌تر و پویاتر شود، اضافه کرد: ارائه خدمات الکترونیکی در بخش موزه‌ها آذرماه در اصفهان اجرایی می‌شود.

وی گفت: صنایع دستی می‌تواند اقتصاد کشور را بهبود ببخشد، بخش مارکت بازاریابی، فروش و بسته بندی باید در صنایع دستی جدی گرفته شود. در چند ماه اخیر علی رقم مشکلات موجود بازار و نرخ ارز، صادرات صنایع دستی رشد خوبی داشته و در شش ماهه ابتدایی امسال، صادرات 9.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

معاون رییس جمهور ادامه داد: با برنامه ریزی‌های انجام شده به زودی موانع موجود را نیز از سر راه استاد کاران و فعالان این عرصه حذف می‌شود. صادر کنندگان صنایع دستی از ریختن ارز به سامانه نیما معاف شده‌اند و تأمین مواد خام مانند مس نیز در حال رایزنی است.

مونسان گفت: در زمینه گردشگری صحبت‌های همه فعالان را شندیده و بخشی از آن را اجرایی کردیم و از معاون گردشگری خواستم که روی این بندها حرکت کند و هم بخش سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری را پیش ببرد.

وی ادامه داد: سند توسعه گردشگری کشور در کمیسیون‌های دولت در حال بررسی است، علاوه بر این اقداماتی را با همکاری وزارت امور خارجه شروع کرده‌ایم، کی از ای نموارد لغو ویزای عمان بوده است که برای استان‌های جنوبی یک فرصت خوب به شمار می‌آید. در مورد کشور چین نیز، لغو روادید گردشگران چین در آینده نزدیک رخ خواهد داد.

مونسان همچنین تاکید کرد: توریست سلامت کشور در حال رشد است و اصفهان هم باید در مورد توریست سلامت فعال‌تر از گذشته اقدام کند، ۸۰ درصد توریست سلامت کشور به توریست فرهنگی تبدیل شده‌اند، همچنین شمال کشور محلی برای جذب توریست‌های جدید شده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: فرایندها را باید کوتاه کنیم، بیش از ۱۹۰۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۴۳ میلیارد تومان در کشور و در بخش گردشگری در حال انجام است، از آن جمله تبریز و همدان ۲۰۱۸ را داشته‌ایم.

کد خبر 356618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.