بخش خدمات همچنان پیشتاز دریافت تسهیلات بانکی است

طبق اعلام بانک مرکزی در شش ماهه ابتدای امسال از مجموع تسهیلات ارائه شده به بخش‌های مختلف، بخش خدمات ۴۰.۶ درصد و صنعت و معدن نیز ۲۷.۹ درصد از تسهیلات را دریافت کرده است.

به گزارش ایمنا، براساس این آمار مجموع تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش‌های اقتصادی در ۶ ماهه نخست امسال بالغ‌بر ۳۰۳هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، ۱۲.۱ درصد معادل ۳۲هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان بیشتر شده است.

بر این اساس سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی در ۶ ماهه سال‌جاری مبلغ ۱۸۶هزار و ۱۲۰میلیارد تومان بوده که سهم آن از کل تسهیلات پرداختی به ۶۱.۴ درصد می‌رسد. تسهیلات اعطایی در این سرفصل در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۷.۹ درصد معادل ۱۳هزار و ۶۶۰میلیارد تومان رشد داشته است.

بررسی داده‌های منتشر شده از عملکرد وام‌دهی بانک‌ها در این دوره حاکی از این است که بخش خدمات همچنان پیشتاز دریافت تسهیلات بانکی است و در این دوره نیز ۴۰.۶ درصد از کل منابع را دریافت کرده است.

از سوی دیگر، بخش صنعت و معدن، به‌عنوان بخش تولید، فقط ۲۷.۹ درصد از تسهیلات اعطایی از نظام بانکی را به خود اختصاص داده است. همچنین بخش کشاورزی ۹.۱ درصد، مسکن و ساختمان ۸.۵ درصد، بازرگانی ۱۳.۷ درصد از این تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

در این دوره زمانی، مجموعاً ۸۶هزار و ۶۷۰میلیارد تومان تسهیلات به بخش صنعت و معدن پرداخت شده که بخش عمده آن برای تأمین سرمایه در گردش بوده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی، سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در ۶ ماهه نخست سال‌جاری معادل ۶۹هزار و ۴۴۰میلیارد تومان بوده که از تخصیص ۳۷.۳ درصدی کل منابع تخصیص یافته به سرمایه در گردش کلیه بخش‌های اقتصادی حکایت دارد.

بر اساس این گزارش ۱۳۴هزار و ۱۴۶فقره تسهیلات به بخش صنعت و معدن پرداخت شده که میانگین پرداختی هر فقره ۶۳۰ میلیون تومان بوده است که بیشتر از میانگین پرداختی سایر بخش‌ها است.

در بخش خدمات نیز تعداد دو میلیون و ۴۱۲هزار و ۹۸۴ فقره تسهیلات با میانگین پرداخت هر فقره ۵۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

منبع: اتاق ایران

کد خبر 356610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.