مطالعات سیاهه محیط زیست در ۸ کلانشهر اجرا می‌شود

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت: مطالعه سیاهه محیط زیست برای هشت کلان شهر کشور انجام می‌شود و پس از مشخص شدن عامل اصلی آلودگی هوا، برنامه‌ریزی‌ها در راستای کاهش منابع آلاینده انجام شود.

به گزارش ایمنا، مسعود زندی در حاشیه جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا با بیان اینکه مطالعه سیاهه محیط زیست از سال‌های پیش مطرح بوده است، اظهار کرد: براساس این مطالعه مشخص می‌شود سهم بخش‌های مختلف در آلودگی شهری چقدر است، در سال‌های گذشته ژاپن مطالعاتی را در خصوص سیاهه محیط زیست انجام داده بود که براساس این بررسی‌ها مشخص شد ۷۰ درصد سهم آلودگی تهران مربوط به خودروها است.

وی گفت: مطالعه سیاهه برای هشت کلان شهر شامل اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد، اهواز، کرج، اراک و تهران انجام می‌شود تا پس از آن و مشخص شدن عامل اصلی آلودگی هوا، برنامه ریزی‌ها در راستای کاهش منابع آلاینده در آن بخش‌ها انجام شود.

زندی تصریح کرد: براساس مطالعات سیاهه سهم بخش‌های مختلف آلودگی هوا نظیر صنعت، پالایشگاه‌های پتروشیمی و خودروها مشخص می‌شود به عنوان مثال این مطالعه نشان می‌دهد سهم آلودگی، خودروهای دیزلی، خودروهای سواری و منابع غیرمتحرک چند درصد است، زمانی که این سهم بندی به دست بیاید برنامه ریزی مطلوب انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در این مطالعات بیشترین توجه باید معطوف به خودروها شود، افزود: اکنون مقرر شده هواشناسی ۹۶ ساعت قبل از پدیده واروگی هوا باید شرایط جوی را به وزارت بهداشت اعلام کند و وزارت بهداشت نیز بعد از ۱۲ ساعت باید این خبر را به اداره کل استان اعلام کند تا کارگروه اضطرای هوا تشکیل و تصمیمات اخذ شود.

کد خبر 356608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.