طرح‌های استراتژیک و مدیریت کوانتوم، راهکار رفع معضلات شهرها

یک کارشناس شهرسازی راهکار رفع مشکلات کنونی شهرها را استفاده از طرح‌های راهبردی و استراتژیک با رویکرد مدیریت کوانتوم دانست و گفت: باید مدیریت شهری به سمت ایجاد ساختارهای کوچک مقیاس با حوزه اختیار وسیع در قالب محلات پیش رود.

فرزاد مومنی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: به دنبال توسعه شهرها، سرعت تغییرات کالبدی شهر و تغییر نیازهای شهروندان در زمینه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی، طرح های جامع شهری بر مبنای اصول سال‌های گذشته نمی‌تواند پاسخگوی نیاز شهرها باشد؛ به همین دلیل از دهه‌های گذشته چنین طرح‌هایی منسوخ شده است و کاربردی ندارد، بنابراین شاخصه‌های آن در دوران امروزی منجر به بهبود کیفیت فضای زندگی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه برای تهیه هر طرحی لازم است قبل از هر چیز شناخت حاصل شود، ادامه داد: شناخت در نظام‌ شهرسازی باید جامع و کامل باشد، بنابراین همه ابعاد شهر از جمله کالبد شهر، کاربری‌ها، دسترسی‌ها، منظر شهری همچنین بعد اجتماعی، جمعیتی، اقتصادی، مدیریتی و.... باید مد نظر قرار بگیرد. 

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: در نظام مدیریت شهری تصمیم به تهیه طرحی همچون طرح جامع شهر گرفته می‌شود، سپس با احتساب دوره شناخت و هماهنگی میان مجریان حداقل حدود پنج تا شش سال به طول می‌انجامد، به طور مثال تهیه طرح بازنگری طرح تفصیلی اصفهان سال ۱۳۸۲ آغاز و برداشت‌های میدانی از سوی مجریان در همان سال‌ها انجام گرفت تا به طرح تبدیل شد و سرانجام سال ۹۰ به تصویب رسید، اماپس از دو سال از زمان تصویب در سال ۹۲ به شهرداری‌ها جهت عملیاتی کردن آن ابلاغ شد.

مومنی با بیان اینکه این فرآیند از مطالعات اولیه تا زمان اجرا ۱۰ سال به طول انجامیده است، خاطرنشان کرد: در این بازه زمانی تنها دو بار سرشماری نفوس و مسکن انجام شده و همه مبنای مطالعاتی از جمله شاخصه‌ها در مرحله اجرا تغییر کرده است؛ همه ساختمان‌هایی که در سال ۸۲ نوساز بوده‌اند در سال ۹۲ دیگر ۱۰ سال از ساخت آنها گذشته است، بنابراین عمر مفید طرح‌های تفصیلی و کارایی آن نهایتا دو تا سه سال است.

وی اظهار کرد: اگر این طرح‌ها برای بهبود وضعیت شهرها به عنوان نسخه درمان مد نظر قرار بگیرد، نباید از عمر مفید و کاری آنها گذشته باشد، زیرا در نهایت نه تنها مفید نخواهد بود، بلکه منجر به ایجاد مشکلاتی برای شهر می‌شود.

این کارشناس شهرسازی راه حل این مشکل را استفاده از طرح‌های راهبردی و استراتژیک با رویکرد مدیریت کوانتوم دانست و افزود: باید مدیریت شهری به سمت ایجاد ساختارهای کوچک مقیاس با حوزه اختیار وسیع در قالب محلات پیش رود؛ این ساختار محلی تحت عنوان شورای محلی تشکیل و اعضای آن صرفا بر مبنای تخصص و به دور از مباحث سیاسی انتخاب می‌شوند.

مومنی ادامه داد: این شورای محلی از کارشناسانی تشکیل می‌شوند که در هفت حوزه شهرسازی، معماری، عمران، جامعه شناس، حقوق دان، کارآفرین و نیروی انتظامی تخصص دارند و به عنوان هسته اولیه کلیه امور محله، رفع مشکلات مردمی و نیز تهیه طرح های راهبردی به همراه مردم شناخته می‌شوند؛ مکان برگزاری این شورا نیز می‌تواند مسجد هر محله باشد.

وی در تعریف مدیریت کوانتوم گفت: این مدیریت نوین منطبق با نیازهای روز مردم و هماهنگ با عصر الکترونیک و شبکه‌های دانش محور است؛ در این نوع مدیریت سلسله مراتب و بروکراسی‌ها حذف خواهد شد همچنین هر شخصی کاری را که در آن تخصص دارد، انجام می‌دهد و رابطه ملاک انتخاب افراد نیست.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: مدیرکوانتوم شخصی است که بتواند در کمترین زمان بهترین تصمیم را بگیرد و قدرت حل تناقضات را داشته باشد علاوه بر آن فردی شفاف و رو راست بوده و تصمیمات خود را با مردم در میان و از آنان مشورت می‌خواهد.

کد خبر 356607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.