یک موسیقیدان: آگاهی جامعه درباره هنر ضعیف است

یک موسیقیدان گفت: مهم نیست موسیقی با چه ابزاری و یا در چه ژانری نواخته می‌شود، بلکه اگر با رعایت ارزش‌های موسیقیایی اجرا شود، نه تنها هیچ انتقادی به آن‌ وارد نیست، لذت‌بخش نیز هست.

مصطفی قناعت در حاشیه مراسم گشایش «عمارت هنرمند» در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه توجه به عمارت‌ها و خانه‌ها کافی نیست بلکه باید به هنر و هنرمند توجه شود، اظهار کرد: مدت‌ها است، هنر تنها به عنوان ابزار و شعار مورد استفاده قرار گرفته و هنرمندان مهجور واقع شده‌اند. نزدیک به چهل سال است که صحبت‌های بسیاری از مسئولان را می‌شنوم و افتتاحیه‌های فراوان را می‌بینم اما درواقع هیچ اتفاق مناسبی نمی‌افتد و حمایتی از هنر و هنرمند نمی‌شود.

این نوازنده با اشاره به اینکه تأثیر منفی این بی‌اعتنایی به هنر را در جامعه می‌توان دید، ادامه داد: قریب به اتفاق جوان‌ها حتی حاضر نیستند که موسیقی سنتی را بشنوند، چرا که به‌خوبی اجرا نمی‌شود و به‌درستی به آن پرداخته نشده است.

قناعت اضافه کرد: ابتدا موسیقی سنتی را قلع و قمع کردند و سپس موسیقی وارداتی را جایگزین آن کردند. البته من شخصاً نسبت به ژانری از موسیقی متعصب نیستم اما اینکه در حال حاضر تنها موسیقی پاپ و امثال آن را داریم، نتیجه همین افتتاحیه‌ها و قول و قرارهایی است که به آن عمل نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه هنر و هنرمند سرمایه‌های این سرزمین‌اند، گفت: سرمایه‌ای که در گردش نباشد دچار فساد می‌شود. زمانی که حمایت نباشد، هنرمندان افسرده‌ می‌شوند و موسیقی ناب و اصیل ایرانی به قهقرا می‌رود. موسیقی قدرت زیادی برای اثرگذاری دارد و متأسفانه آن موسیقی ایرانی که زمانی سرآمد دنیا بود، اکنون نابود شده است.

این موسیقی‌دان خاطرنشان کرد: مهم نیست موسیقی با چه ابزاری و یا در چه ژانری نواخته شود. به عنوان مثال موسیقی الکترونیکی که در جهان رایج شده است و یا حتی موسیقی پاپ، اگر با رعایت ارزش‌های موسیقیایی نواخته شوند، هیچ انتقادی به آن‌ها وارد نیست، بلکه لذت‌بخش نیز هستند.

قناعت ادامه داد: موسیقی در ایران تجاری شده است و کسی ارزشی برای کار فاخر قائل نیست. امروزه می‌توان با سن کم و نداشتن تجربه در جامعه ما به عنوان استاد موسیقی شناخته شد. جامعه آگاهی پایینی درباره همه چیز، خصوصاً هنر و علی‌الخصوص هنر موسیقی دارد.

این نوازنده در پایان اظهار کرد: زوال موسیقی در این است که می‌توان کسی را که حتی یک بار تست صدا نداده به استودیو برد و از او خواست که بخواند و سپس با سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی، صدای او را کوک کرد.

کد خبر 356571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.