۵۵ درصد از کدهای پستی‌ اصفهان مشکل دارد

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان با بیان اینکه ۵۵ درصد از کدهای پستی‌ شهر اصفهان مشکل دارد، گفت: این ایرادات در سرشماری سال ۹۵ مشخص شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نعمت‌الله اکبری صبح امروز (یکشنبه) با حضور در پنجاه و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تدوین سند راهبردی ملی در دست تهیه است، اظهار کرد: در تدوین این سند سعی شده به صورت جزئی‌تر به استان‌ها و شهرستانها پرداخته شود.

وی با اعلام اینکه "ضریب جینی" استان اصفهان در سال جاری بهتر از سال گذشته برآورد شده است، افزود: باید توجه داشت که در کشور مشکلات زیادی داریم که بخش عمده‌ای از آن به نبود آمارهای دقیق برمی‌گردد، همه آمارهای موجود کلان است و آمارهای جزئی در دسترس نیست.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان تصریح کرد: در زمان برنامه‌ریزی با کمبود اطلاعات مواجه هستیم و در تبیین سند ملی آمایش سرزمین نقش شهرستانها دیده نشده است.

وی خاطرنشان کرد: برای اولین بار  در کشور سیستم ام آی اس (مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی (MIS) درواقع کاربرد تکنولوژی اطلاعات در پشتیبانی از فعالیت‌های تجاری است) در اصفهان نوشته و مبنای برنامه‌ریزی بحث آماری قرار داده شد اما این طرح (آغاز در  سال ۸۸ ) در میانه راه رها شد.

اکبری با بیان اینکه تولید، ذخیره و اشاعه اطلاعات در سازمان برنامه و بودجه پیگیری می‌شود، افزود: مرکز آمار متولی تولید داده در کشور  و بنابراین هر پنج الی ۱۰ سال ملزم به تولید داده است.

۱۳۰ میلیارد تومان برای آمارگیری سال ۹۵ هزینه شد

رییس سازمان مدیریت  و برنامه‌ریزی استان اصفهان با بیان اینکه افزایش چشمگیر جمعیت شهرنشین در کشور یک مشکل اساسی است، اضافه کرد: یکی از گرفتاری‌های مرکز آمار ایران هزینه کلان برای آمارگیری در شهرها است و در آخرین سرشماری ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شد.

وی با بیان اینکه آمارهای ثبتی، سال گذشته در اصفهان برای نخستین بار در کشور راه‌اندازی شد، افزود: برای تولید داده‌ها در گام نخست توجه به آی سی تی امری ضروری است و این طرح باید به صورت منطقه‌ای اجرا شود.

 اکبری با بیان اینکه دسترسی نداشتن دستگاه‌های مختلف به اطلاعات یکدیگر از مشکلات اساسی برنامه‌ریزی است، ادامه داد: باید توجه داشت که جمعیت شهرنشینی در کشور بر اساس آمار سال ۳۵ نسبت به آمار سال ۹۵ کاملاً برعکس شده و در حال حاضر ۷۷ درصد جمعیت کشور شهرنشین هستند.

وی گفت: افزایش جمعیت در شهرها آمارگیری و تولید داده را با مشکل روبه‌رو کرده است، بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در نظر است که در سال‌های آینده آمارگیری انجام نشود، در حال حاضر بسیاری از نهادهای محاسباتی کشور نیز دچار خطا هستند و این مهم باید ساماندهی شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان یادآور شد: برای آمارگیری باید آمار جمعیتی و اسناد را استخراج کنیم، در این زمینه شهرداری همکاری لازم را دارد و تاکنون جلساتی نیز در مورد آمار املاک شهری اصفهان تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه اطلاعات یک فرد در کشور در بخش‌های مختلف ثبت می‌شود اما به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم  بین ادارات توزیع و اشتراک‌گذاری نمی‌شود، ادامه داد: هر ایرانی هزاران بار کپی مدارک خود را به ادارات مختلف داده و این اقدام ایراد بزرگی است که به کشور وارد است. 

اکبری با بیان اینکه ۵۵ درصد از کدهای  پستی‌ شهر اصفهان اشکال دارد، افزود: این ایرادات در سرشماری سال ۹۵ مشخص شد.

وی گفت: آدرس پستی در ایجاد شهر هوشمند امری اساسی است و باید به این مهم توجه شود تا برنامه‌ریزیهای بهتری در این زمینه داشته باشیم.

اکبری با بیان اینکه دسترسی همه نهادها به آمار و مستند بودن آن از ویژگی‌های سیستم ثبتی آمار و کاهش زمان پردازش اطلاعات، بالا رفتن کیفیت پاسخگویی و حداقل کردن هزینه‌ها از جمله مزیت‌های اجرای طرح آمار ثبتی است، تأکید کرد: باید استفاده از روش‌های آماری ثبتی در دستور کار قرار گیرد زیرا در این روش با کاهش هزینهها روبه‌رو خواهیم بود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان با بیان اینکه مدیریت شهری هوشمند و مبتنی بر دانش بدون ثبت هر لحظه آمار و اطلاعات تقریباً مقدور نیست، ادامه داد: برخی آمارها باید روزانه، برخی هفتگی، برخی ماهانه وب رخی سالانه ثبت شود.

اکبری با بیان اینکه شهر هوشمند به این معنا است که مردم در آن گم نشوند، ادامه داد: این در حالی است که در شهر اصفهان چند آدرس برای یک نقطه موجود است که این تفاوتها می‌تواند از طربق تفاهمنامه‌ها حل شود.

 نرخ تورم و بیکاری در شهرستان‌های اصفهان را نمی‌دانیم

اکبری تصریح کرد: هنوز نمی‌دانیم دقیقاً نرخ بیکاری و تورم در شهرستانهای استان اصفهان چقدر است درواقع ارزش افزوده تنها آماری است که از شهرستان‌ها در دسترس است البته همین آمار نیز  بسیار کمک کننده بوده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان اعلام کرد: جمعیت 8 شهر اصفهان از میانگین کشوری بالاتر است، اگر سامانه مالیات بر ارزش افزوده در این شهرها اصلاح شود سطح درآمد از ۷۰ به ۸۸ درصد افزایش می‌یابد.

وی افزود: همواره بر اساس شناخت ذهنی و نه شناخت عینی تصمیم‌گیری شده، در برخی از موارد نیز حتی تمایلی به ارائه آمار نداریم چراکه آمار چرکین است.

تهیه نقشه‌های کاداستر اصفهان نیازمند اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان با بیان اینکه هنوز در استان و شهر اصفهان نقشه‌های کاداستر تهیه نشده است، ادامه داد: یکی از مدعیان این نقشه‌ها شهرداری و متولی اصلی این امر سازمان ثبت اسناد و املاک است که هنوز به نتیجه نرسیده؛ در این زمینه قول‌هایی به سازمان جهاد کشاورزی و دیگر نهادها داده‌ایم که هنوز محقق نشده است.

اکبری با بیان اینکه تهیه نقشه‌های کاداستر در استان اصفهان ۱۵ میلیارد تومان هزینه میخواهد، گفت: تدوین این نقشه‌ها امری ضروری است و هر زمینی که خارج از این نقشهها باشد مالکیت مشخصی ندارد.

وی با تأکید بر اینکه فقط داده‌های مرکز آمار قابلیت استناد دارد، افزود: در بسیاری از موارد مسئولان کلان‌شهرها آمارهای اشتباه و بدون سند ارائه می‌کنند که باید در دبیرخانه کلان‌شهرها در خصوص آمارگیری تصمیم‌گیری نهایی اتفاق بیفتد.

مدیریت واحد شهری امکان‌پذیر نیست

اکبری با تأکید بر اینکه مدیریت واحد شهری امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: باید هم‌گرایی شهری اتفاق بیفتد که تهیه آمار ثبتی نیز تأثیر  بسزایی بر این مهم دارد.

وی گفت: عوارض شهری از روستاها و شهرهای کوچک دریافت نمی‌شود و این طرح فقط در کلان‌شهرها قابل اجراست.

اکبری با بیان اینکه نمی‌توان بدون در نظر گرفتن استان‌ها و شهرها سند آمایش سرزمین را تدوین کرد، اضافه کرد: سند آمایش سرزمین باید به شدت مورد توجه قرار گیرد و با استفاده از روش‌های مدرن آماری برای برنامهریزی بهتر در استان اقدام کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان پیشنهاد کرد که شورای شهر مصوبه‌ای مبنی بر ثبت اطلاعات شهری توسط شهرداری داشته باشد و افزود: ضروری است که کمیته آمار ثبتی در شهرداری اصفهان تشکیل شود؛ مدیریت شهری به‌عنوان یک بازو برای برنامه‌ریزی شهری تلقی می‌شود و ما نیز آماده هرگونه همکاری با شهرداری در این زمینه هستیم.

کد خبر 356565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.