کشف شیوه جدید برای درمان سرطان پیشرفته پستان

محققان مرکز سرطان‌شناسی اوهایو به تازگی شیوه موفقیت‌آمیز جدیدی برای مبارزه با سرطان سینه پیشرفته کشف کرده‌اند که با استفاده از نور سلول‌های سرطانی پیشرفته را هدف قرار دادند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سرطان متاستاتیک پستان (metastatic breast cancer) به حالتی گفته می‌شود که سرطان به سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته باشد. این حالت معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که درمان اولیه سرطان موفقیت‌آمیز نباشد. با توجه به پیشرفت‌های جدید در زمینه علم داروسازی و گسترش کمپین‌های آگاهی عمومی، کشف تازه محققان برای مبتلایان به سرطان پیشرفته پستان، خبر نویدبخشی است.

طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا (ACS) میزان بقای پنج ساله برای افرادی که در مرحله صفر یا مرحله یک این بیماری قرار دارند، تقریباً ۱۰۰ درصد و برای کسانی که مبتلا به سرطان پستان مرحله دو هستند، حدود ۹۳ درصد است. اما این میزان برای افرادی که تومورهای سرطان پستان به دیگر نقاط بدن آن‌ها گسترش یافته است، چندان مطلوب نیست به ویژه اینکه میزان بقای پنج ساله برای مبتلایان به سرطان متاستاتیک پستان حدود ۲۲ درصد است.

سه راه اصلی برای مقابله با سرطان سینه شامل جراحی، پرتوافشانی و شیمی درمانی است. اما موضوع مهم این است که عوارض جانبی این درمان‌ها زیاد است و زمانی که تومورها به دیگر قسمت‌های بدن گسترش یافته باشند، خطر سمیّت بالاتر است. به همین دلایل دانشمندان سخت مشغول یافت شیوه‌های جدید غیر سمّی (non-toxic therapies) برای درمان این بیماری بوده‌اند. یکی از این روش‌ها استفاده از نور برای فعال‌سازی داروهای مقابله با سرطان است.

محققان مرکز سرطان‌شناسی اوهایو نیز دنبال کشف روش‌هایی بودند که بتوان به کمک آن‌ها داروهای حساس به نور که توانایی از بین بردن سلول‌های سرطانی را دارند فعال کرده و سلول‌های سالم، دست نخورده باقی مانده و آسیبی به آن‌ها وارد نشود.

به گفته یکی از محققان مرکز سرطان‌شناسی اوهایو، سرطان متاستاتیک پستان با میزان مرگ و میر بالایی همراه است و در حال حاضر هیچ درمان مؤثری برای آن وجود ندارد. همچنین با توجه به محل گسترش سلول‌های سرطانی پستان به ویژه در مغز استخوان که سلول‌های توموری و سلول‌های بنیادی حیاتی را شامل می‌شود، خطر سمیّت درمان این نوع سرطان  با شیوه‌های معمولی بالاتر است.

محققان طی این پژوهش، با استفاده از نور فرابنفش اتمهای رادیواکتیو (light from radionuclides) که برای تصویربرداری بافت‌ها و تومورها از آن استفاده می‌شود و به کمک داروهای حساس به نور "metal-based" وابستگی مولکول‌های اکسیژن را از بین بردند. سپس با جایگزینی منبع نور خارجی مانند لیزر و لامپ با نور رادیونوکلئیدها به عنوان منبع نور داخلی، توانستند کنترل درمانی بیشتری بر روی بدن افراد داشته باشند.

این روش جدید، کارایی بیشتری داشته و میزان سمیّت بافت‌ها و اندام‌های حیاتی در آن کمتر است. در نتیجه امکان تصویربرداری و درمان همزمان سرطان پستان پیشرفته به کمک رادیونوکلئیدها فراهم می‌شود. همچنین شیوه درمانی مبتنی بر نور برای بیماران مزایای زیادی دارد و نتایج درمانی را برای مبتلایان به سرطان پیشرفته پستان بهبود می‌بخشد.