۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸
مرغ قطا روی صحنه می خواند

صحنه آماده می شود تا مرغ قطا بال هایش را بگشاید و هنر را از لا به لای پرهایش بیرون بکشد و اجرایی با شکوه را از ترکیب هنرها به نمایش بگذارد.

فریدون خسروی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: "مرغ قطا" نمایشی همراه با گفت و آهنگ و کاری تازه و بدیع است که علاوه بر نقل و کوزه خوانی با بازیگری و پخش فیلم نیز همراه است، این نمایش تلفیقی از این هنرها است و به مسائل حماسی تاریخ می پردازد.

این پژوهشگر و نگارنده نمایش با اشاره به اینکه به دلیل ایام محرم و صفر "مرغ قطا" به موضوع عاشورا می پردازد، گفت: برای نگارش متن مرغ قطا از منابع قبل از دوران صفوی بهره گرفتیم تا به درستی و صحت گفته‌ها مطمئن باشیم.

وی با اشاره به اینکه مرغ قطا سومین اثری است که به این شیوه روی صحنه می رود، ادامه داد: در این آثار از ادبیات کهن می‌گوییم، اثر قبلی به منظومه بیژن و منیژه می پرداخت و هدف این است که داستان های حماسی مانند داستان‌های شاهنامه را با حمایت اسپانسرها روی صحنه ببریم.

خسروی با بیان اینکه این اجراها در گذشته به صورت نقالی و یا پرده خوانی انجام می‌شده است، اضافه کرد: پرده‌خوانی به ادبیات کهن نمی‌پردازد، از این رو برای تاثیرگذاری بیشتر و ایجاد ارتباط با نثر معاصر این نمایش ها با موسیقی زنده و گروه کر ترکیب می شود و درقسمت‌هایی از بازی بازیگران بهره می‌گیریم اما تکیه بیشتر کار بر روی موسیقی و آواگری است.

پژوهشگر و نگارنده نمایش مرغ قطا ادامه داد: قبل از این کار دو اجرای دیگر داشتیم که بسیار خوب و تاثیرگذار بود، اما این اجراها بسیار هزینه بر است و علاقه‌مندان و نهادهای دولتی باید از آن حمایت کنند تا بتوانیم سرمایه‌های ادبی کشور چون فردوسی، مولانا، عطار و ... را به جوانان بشناسانیم.

به گزارش ایمنا، نمایش مرغ قطا به کارگردانی فرانک کیانی ۲۸ مهر ساعت ۱۸:۳۰ در هنرسرای خورشید واقع در پل چمران، جنب شهرداری منطقه ۷ روی صحنه می رود.

کد خبر 356505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.