مبتلایان به پوکی استخوان، کمبود آهن را جدی بگیرند

پوکی استخوان یک اختلال اسکلتی است که مشخصه اصلی آن کاهش استحکام استخوان است، به گونه‌ای که فرد در معرض خطر شکستگی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایمنا، استخوان‌ها از کلسیم و مواد معدنی تشکیل شده‌اند که باعث استحکام آن‌ها می‌شوند. اما گاهی عادت‌ها و سبک زندگی نادرست، در پیش گرفتن رژیم غذایی غلط، عدم تحرک و مصرف برخی از داروها توده استخوانی بدن را کاهش داده و فرد را در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار می‌دهند. این بیماری بیشتر در دوران کهنسالی بروز پیدا می‌کند، اما میزان شیوع آن در دورن یائسگی زنان نیز بسیار زیاد است.

همچنین کمبود مواد معدنی مانند کلسیم، پروتئین‌ها، ویتامین D و استعمال سیگار از عواملی هستند که در ابتلا به پوکی استخوان نقش موثری دارند. جالب است بدانید زمانی که در رژیم غذایی افراد، مواد معدنی به اندازه کافی وجود نداشته باشند، بدن این کمبود را از طریق بافت‌های استخوانی جبران کرده که این موضوع در طول زمان باعث فقر استخوان‌ها از نظر مواد معدنی و در نتیجه پوکی استخوان می‌شود. نکته جالب توجه دیگر اینکه با افزایش سن نیز بافت استخوانی تخریب شده و با گذشت زمان در دوران سالخوردگی منجر به پوکی استخوان می‌شود.

شیوه تشخیص پوکی استخوان

معمولا تشخیص پوکی استخوان به دنبال یک شکستگی بالینی حاد و یا انجام آزمایش سنجش تراکم استخوان صورت می‌گیرد. سنجش تراکم استخوان یک شیوه رادیوگرافی ایمن و بدون درد است که تراکم استخوان فرد را نسبت به حداکثر تراکم فردی با نژاد و جنسیت مشابه مقایسه می کند. حال چنانچه پوکی استخوان برای فرد تشخیص داده شود، برای درمان بیماری، آزمایشات بعدی نیز صورت می گیرد. علاوه بر این پزشک شرح حال و تاریخچه بیماران را ارزیابی خواهد کرد و معاینات پزشکی بر روی آن‌ها انجام می‌دهد که شامل رادیوگرافی استخوان‌ها و انجام برخی آزمایشات خاص است.

پیشگیری، بهتر از درمان بیماری است

از آنجا که در درمان پوکی استخوان، برای پوکی ایجاد شده راه برگشتی وجود ندارد و درمان های اریه شده تنها به منظور جلوگیری از پوکی بیشتر استخوان صورت می‌گیرد، در نتیجه پیشگیری بهتر از درمان است. تمرینات تحمل وزن، یکی از روش‌های پیشگیری ابتلا به پوکی استخوان است. این تمرینات روی پاها انجام می‌شود، به صورتی که پاها در برابر جاذبه زمین مقاومت می‌کنند. با انجام این تمرینات که شامل کوه‌نوردی، پیاده روی، تنیس و ورزش‌های تیمی مانند والیبال و ...است، استخوان‌ها قوی‌تر شده و از پوکی استخوان جلوگیری می‌شود.

برنامه غذایی موثر برای پیشگیری از پوکی استخوان چیست؟

برای این که افراد بتوانند تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن خود را برای داشتن استخوان‌های قوی و سالم دریافت کنند، توصیه می‌شود کالری کافی برای سوخت‌رسانی تمام فرآیندهای بدن تأمین شده و  طیف مواد غذایی آن‌ها گسترده باشد. موضوع مهم اینکه کم خوری به منظور کاهش درصد چربی‌های بدن و یا رسیدن به وزن دلخواه در دراز مدت، موجب ضعیف شدن استخوان‌ها می‌شود.

مبتلایان به پوکی استخوان، کمبود آهن را جدی بگیرند!

مواد غذایی مورد نیاز برای سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان شامل مصرف کلسیم، ویتامین D، آهن، ویتامین C و منیزیم است. افرادی که در معرض پوکی استخوان قرار دارند باید کمبود آهن را جدی بگیرند، زیرا بدن انسان برای سوخت و ساز ویتامین D و سنتز کلاژن به آهن نیاز دارد. ویتامین C نیز موجب تحریک سلول‌های سازنده استخوان شده، جذب کلسیم را افزایش می‌دهد و به عملکرد بهتر ویتامین D کمک می‌کند.

منابع غنی کلسیم کدامند؟

همه افراد برای قوی نگه داشتن و حفظ سلامت استخوان‌های خود به کلسیم نیاز دارند. افرادی که در سنین ۱۹ تا ۵۰ سالگی قرار دارند، حداقل هزار میلی گرم در روز کلسیم نیاز دارند که این نیاز با افزایش سن به هزار و ۵۰۰ میلی گرم در روز می‌رسد. همچنین به همه افراد توصیه می‌شود به اندازه کافی ویتامین D دریافت کنند. این ویتامین به بدن کمک می‌کند تا کلسیم دریافتی را جذب کنند. جالب است بدانید که مدت زمان ۵ تا ۱۵ دقیقه آفتاب گرفتن در طول هفته و یا مصرف قرص‌های مولتی ویتامین می‌تواند مقدار ویتامین D مورد نیاز افراد را فراهم کند.

کد خبر 356500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.