۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹
میرعماد، فراموش شده نقش جهان

سالن سعدی میزبان مستندی از جنس تاریخ و هنر بود، از ورودی این سالن با تابلوهای نستعلیق هنرمند بزرگ، میرعماد، بر پایه‌های چوبی آراسته شده و پیروان هنر میرعماد در گوشه‌ای دیگر، خطاطی می‌کردند و این فرش قرمزی است برای مردی که شاید آرامگاهش فراموش شده است اما هیچگاه مرد نستعلیق ایران فراموش نمی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مستند میرعماد، به کارگردانی نیما جوادی، اثر مهمی برای معرفی بزرگ‌مرد هنر خوشنویسی ایران است، کسی که به گواه بسیاری از صاحب نظران، بلندمرتبه‌ترین خوشنویسی است که در تاریخ ایران دیده شده و خط نستعلیق، با همت این مرد به اوج رسیده است.

نیما جوادی، کارگردان مستند میرعماد، با بیان اینکه تا چند سال پیش تنها نامی از میرعماد شنیده بود و آشنایی‌اش با میرعماد پس از مشاهده آرامگاه تاریک و فراموش شده‌اش در حوالی میدان نقش جهان بیشتر شد، درباره ساخت این اثر می‌گوید: میرعماد به این دلیل من را تحت تأثیر قرار داد که با منش و رفتار شایسته‌اش، در برابر ظلم ایستاد. امروز نیز اگر بسیاری به جای سکوت، در برابر ظلم می‌ایستادند، اتفاقات بهتری می‌افتاد.

وی تصریح کرد: البته زمانی که صحبت از ظلم و ستم می‌شود، منظورمان تنها حکومت نیست، بلکه ظلم در هر جایی، حتی در خانواده مدنظر است.

صحبت‌های نیما جوادی، کارگردان جوان و دغدغه‌مند اصفهانی، با گفته‌های پروانه میرعمادی، از نوادگان میرعماد کامل شد. پروانه میرعمادی، که خود به سبب رابطه‌ خویشاوندی با میرعماد، به خوشنویسی و نقاشی روی آورده است، گفت: کاری که نیما جوادی انجام داده است بسیار مهم بوده و شایان تقدیر و تشکر است.

وی ادامه داد: به علت وجود حضرت میرعماد، همیشه تلاش کرده‌ام تا درباره ایشان بدانم و با هنر این بزرگ‌مرد آشنا شوم.

این خوشنویس با بیان اینکه خود سال‌هاست در کانادا ساکن است، اما از آنجا نیز پیگیر هنر خوشنویسی و شخص میرعماد بوده، افزود: متاسفانه همانطور که در زمان بودنش به او ظلم شد و در نهایت شهید گشت، اکنون نیز آرامگاه او مظلوم و فراموش شده است.

میرعمادی اضافه کرد: نمی‌دانم چطور مسئولان به کسی که در تاریخ پس از اسلام بی مانند بوده، نگاه نمی‌کنند. کسی که به شهادت خطاطان، حتی یک «نون» را هم کسی نمی‌تواند همچون او بنویسد.

وی به نقل از اساتید خوشنویسی گفت: تنها میر می‌تواند مثل میر بنویسد. میرعماد در آنجایی که کشته شد، در حقیقت زنده شد. او زنده است که چرا اساطیری همچون او تا ابد هستند و جایگزینی هم ندارند.

این هنرمند که وابستگی خود به میرعماد را حاصل مطالعات بسیار درباره این شخصیت می‌داند، ادامه داد: میرعماد در آن زمان، در برابر شاه ایستاد و زیر بار او نرفت اما همین حالا اگر کسی انتقادی داشته باشد، حتی جرات نمی‌کند با یک وزیر تلفنی صحبت کند.

میرعمادی افزود: اگرچه شاه عباس خدمات زیادی برای اصفهان هنر ایران انجام داد و هنرمندان را ارج نهاد، اما با کشتن میرعماد، نقطه سیاهی در تاریخ حکومت خود به جای گذاشت که هیچ وقت فراموش نمی‌شود.

وی تصریح کرد: اشخاصی چون میرعماد که به خدا، خوبی‌ها و گذشت‌ها نزدیک می‌شوند، صاحب کرامت هستند. میرعماد اولین و آخرین این افراد هم نبود، حتی در زمان ما هم، معتقدم که آیت‌الله طالقانی صاحب کرامت بودند.

این هنرمند خوشنویس در پایان با ابراز امیدواری برای برطرف شدن اختلافاتی که میان اعضای انجمن خوشنویسان وجود دارد، گفت: قصد دارم با هزینه شخصی خود بنیادی را با نام میرعماد تأسیس کنم که با برقراری آن پوششی برای هنر خوشنویسی در ایران باشد.

در پایان این مراسم که عصر جمعه _۲۷ مهر_ با همکاری حوزه هنری اصفهان و در حضور جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان سینما، تئاتر و خوشنویسی برگزار شد، با هدایا و لوح تقدیر، از پروانه میرعمادی و نیما جوادی تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 356476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.