ایجاد بسترهای لازم برای انتقال دانش فنی آب شیرین کن‌ها

وزیر صنعت، معدن وتجارت ضمن تاکید بر توسعه متوازن فعالیت های صنعتی در سراسر کشور گفت: با انعقاد قرارداد انتقال دانش فنی آب شیرین کن و اجرای آن در استان ایلام، بسترهای لازم برای انتقال دانش فنی این صنعت، بومی‌سازی و کمک برای توسعه تولید آن در داخل فراهم می‌شود.

به گزارش ایمنا به نقل از شاتا، محمد شریعتمداری در مراسم امضای قرارداد انتقال دانش فنی و خرید ماشین آلات آب شیرین کن بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت ZSM چین، اظهارکرد: با توجه به شرایط اقلیمی کشور و کمبود آب که با آن مواجه هستیم باید بتوانیم انواع آب شور را به آب شرب تبدیل کرده و آب‌های صنعتی مطلوب برای استفاده در صنعت را بدست آورد.

به گفته وی توسعه دانش فنی آب شیرین کن و دسترسی به تصفیه آب‌های صنعتی امکانات استفاده صنعتی کشور را گسترده می کند، زیرا در صنایعی مانند فولاد و پتروشیمی دسترسی به آب های صنعتی بسیار حائز اهمیت است.

شریعتمداری تولید ممبران (فیلتر تصفیه) را یکی از نیازمندی های کشور توصیف‌کرد ‌و ‌افزود: برای تحقق این هدف برنامه های تحقیقاتی و مطالعاتی متعدی انجام شد به طوریکه برای تولید فیلترهای ممبران برای تصفیه آب با دانشگاه صنعتی شریف کار تحقیقاتی در کرج آغاز شد و به پیشرفت های خوبی هم در اجرای این طرح دست یافتیم.

وی افزود: در حال حاضر نوعی از فیلترها با تکنولوژی و دانش فنی مناسب برای تصفیه فاضلاب، توسط دانشمندان ایرانی تولید شده است.

وزیر صنعت، معدن وتجارت در ادامه خاطرنشان‌کرد: تحقیقات و مطالعات در این راستا در حال اجرا است و تداوم می یابد، اما در کنار این کار تحقیقاتی، استفاده از شرایط مطلوب در انتقال دانش فنی تولید ممبران به عنوان یک عنصر پایه برای توسعه فعالیت تصفیه آب، هدف ارزشمندی بود که از سوی وزارت صمت پیگیری می شد.

به گفته شریعتمداری تکنولوژی و دانش فنی فیلترهای ممبران در انحصار تعداد محدودی از کشورهاست که با تفاهم خوبی که با شرکت چینی و همکاری شرکت داخلی غشا گستر دالاهو انجام شد این دانش فنی و ماشین آلات مورد نیاز برای تولید به کشور منتقل می شود تا سالانه ۵۰ هزار ماژول از انواع ممبران های مورد نیاز کشور دراین واحد صنعتی تولید شود.

وی اجرای این طرح در استان ایلام را در راستای توسعه متوازن فعالیت‌های‌تولیدی در کشور برشمرد وافزود: این واحد صنعتی در استان ایلام و در شهرک صنعتی در زمینی به مساحت ۷۰ هزار متر مربع و با سرمایه‌گذاری پنج میلیون دلاری احداث می شود.

انعقاد قرارداد ایدرو با چین برای انتقال دانش فنی آب شیرین کن‌ها

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت ZSM چین قرارداد انتقال دانش فنی و خرید ماشین آلات آب شیرین کن «های تک» اسمز معکوس را در حضور شریعتمداری وزیر صنعت معدن تجارت کشورمان امضاء کردند.

فناوری پیشرفته «فیلترهای ممبران» در اختیار کشورهای آمریکا، ژاپن، کره و چین است و طبق این قرارداد این دانش فنی به همراه ماشین آلات خریداری شده که در کارخانه غشاگستر دالاهو ایلام ظرف 18 ماه آینده راه‌اندازی نهایی خواهد شد.

با احداث این کارخانه سالانه حود 50 هزار عدد فیلتر یک متری با قطر 8 اینچ برای مصارف شیرین کردن آب شرب و استفاده در صنایع پتروشیمی و فولاد کشور تولید می شود که حدود نیمی از نیاز سالانه کشور را از واردات بی نیاز خواهد کرد. به ازای تولید هرکدام از این فیلترها در کارخانه غشاگستر وابسته به ایدرو حدود 500 دلار صرفه جویی ارزی خواهد شد.

در شیرین کردن آب از طریق فیلترهای ممبران پیشرفته ترین و کم هزینه ترین شیوه تولید آب شیرین از آب شور و تلخ است.

خروجی هر فیلتر روزانه حدود 25 لیتر آب شیرین است که این چرخه معادل 40درصد آب شور و تلخ ورودی به آن است.

تاکنون انحصار این فناوری مانع ایجاد واحد تولیدی در این زمینه در کشور بوده است که با این قرارداد علاوه بر گارانتی و تامین ماشین آلات ، دانش فنی این صنعت به کشورمان انتقال داده خواهد شد.

در حال حاضر کشورهایی چون عربستان بیش از صد برابر کشورمان معادل حدود 16 میلیون متر مکعب روزانه با این فناوری آب دریا را شیرین می کنند.

برای خرید دانش فنی و تامین ماشین آلات فیلترهای ممبران، تامین قطعات یدکی مصرفی و گارانتی خدمات مهندسی دوساله 46 میلیون یوان چین هزینه خواهد کرد. در مجموع هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری کل احداث این کارخانه است.

این قرارداد را یونس دوست مدیرعامل غشاگستر ایدرو و طرف چینی در حضور وزیر صنعت ، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایدرو و هیات چینی امضاء کردند.

کد خبر 356429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.