یک کارگردان تئاتر: با فقر مخاطب مواجه هستیم

کارگردان تئاتر لوتی گفت: مردم طرفدار تماشای تئاتر هستند ولی به دلیل شرایط کنونی اقتصاد جامعه، تئاتر در سبد کالای مردم جایی ندارد و با فقر مخاطب مواجه هستیم.

سید روح‌الله ‌فهیمی در گفتگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به داستان نمایش لوتی که روی صحنه است اظهار کرد: داستان نمایش در مورد شخصی به نام «طیب حاج رضایی» از گنده لات‌های زمان شاه است. وی به‌واسطه سفرش به کربلا متحول می‌شود و هیئت عزاداری برپا می‌کند که امروز بزرگ‌ترین هیئت بازار تهران است.

این کارگردان ادامه می دهد: حاج رضایی در سال ٤١-٤٢ عکس امام خمینی را بر روی علم عزاداری امام حسین می‌گذارد و توسط مأموران شهربانی دستگیر می‌شود و در ١١ آبان ١٣٤٢ تیرباران می‌شود. وی که جزء شاه دوستان زمان بود، در کودتای ٢٨ مرداد شاه را به ایران بازگرداند و شاه به او لقب تاج‌بخش داده بود. طیب بعد از سفرش به کربلا متحول شده و با امام خمینی آشنا می‌شود و مسیر زندگی‌اش تغییر می‌کند.

فهیمی افزود: بعد از اعدام او زمانی که خبر به امام خمینی می‌رسد، امام می‌فرماید طیب «حر دیگری» بود و ما این داستان را به‌صورت فیلم تئاتر به اجرا درآوردیم.

کارگردان لوتی ادامه داد: بخش‌های مستندی از این ماجرای تاریخی داریم که حین نمایش به فراخور دیالوگ‌ها به‌صورت فیلم پخش می‌شود

وی اضافه کرد: این اثر در جشنواره تئاتر روح‌الله؛ جایزه اول نویسندگی، کارگردانی و بازیگر اول مرد را دریافت کرده و به‌عنوان کار ارزشی سال ٩٦ از طرف کانون تئاتر دینی کشور همچنین جشنواره تئاتر صاحب دلان برگزیده‌شده. «لوتی» در جشنواره تئاتر روح‌الله به نام «حر دیگر» شرکت داده شد که ما برای اجرای عموم نام آن را به «لوتی» تغیر دادیم که از القاب «طیب حاج رضایی» بود.

فهیمی در مورد استقبال مخاطبان چنین گفت: هر کاری مخاطب خاص خودش را دارد و با توجه به اینکه این تئاتر به شیوه مدرن ارائه‌ و موضوع و تم اصلی آن مذهبی و تاریخی روایت ‌شده است عامه مردم مخاطب این کار هستند و استقبال کردند و بیشتر موردپسند افراد با سلیقه مذهبی و انقلابی بود اما به دلیل محدودیت زمان و عدم تبلیغات گسترده در سطح شهر و اکتفا به تبلیغات در فضای مجازی استقبال راضی‌کننده بود.

نوسنده این اثر تصریح کرد: گاهی سالن با جمعیت زیاد و شلوغ اجرا رفته و بعضی شب‌ها با جمعیت کم. مردم طرفدار تماشای تئاتر هستند ولی به دلیل شرایط کنونی اقتصاد جامعه، ماهیت تئاتر در سبد کالای مردم جایی ندارد و در کل با فقر مخاطب ازاین‌جهت مواجه هستیم و این موضوع از استقبال سایر تئاترها باتوجه تبلیغات گسترده‌تر در سطح شهر قابل درک است.

وی در مورد طراحی صحنه این نمایش افزود: درصحنه‌ی این کار از ساختمان و دکور خاصی استفاده‌نشده و فقط با نور و میز و صندلی فضاسازی اتاق بازجویی ساواک از طیب قبل از اعدامش را نمایش داده‌ایم و چون در کار پخش فیلم هم داریم، به دکور خاصی نپرداختیم.

فهیمی همچنین در مورد انتخاب بازیگران چنین گفت: مصطفی بیگدلی از بهترین بازیگران اصفهان است و به دلیل فیزیک بدنی درشتی که داشت، گزینه مناسبی برای نقش لوتی بود و احمدرضاسلیمانی هم به لحاظ فیزیک به نقش بازپرس می‌خورد و به نظر هم انتخاب درستی داشتیم و بازی‌های قابل ‌قبول و باورپذیری داشتند.

به گزارش ایمنا، نمایش «لوتی» به کارگردانی سید روح‌الله ‌فهیمی با بازی مصطفی ‌بیگدلی و احمدرضا سلیمانی  تا پایان مهر هر شب ساعت ۱۹ در مجتمع فرهنگی هنری سوره در تالار سوره واقع در خیابان آمادگاه به روی صحنه می رود.

کد خبر 356396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.