۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷
جریان "راز رود کوچک" روی صحنه

رود کوچک روان می‌شود و سایه‌ها در هم می‌آمیزند تا داستانی را روایت کنند که اگر چه سرخی خون از آن می چکد اما با بازی عروسک‌ها به دل کودکان می‌نشیند.

مریم عرب، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره «راز رود کوچک» اظهار کرد: راز رود کوچک یک نمایش عروسکی برای کودکان و نوجوانان با محوریت ایام محرم است. این اولین بار است که درباره چنین موضوعی با زبان عروسک و به صورت غیرمستقیم با کودکان صحبت می‌شود.

وی افزود: داستان این نمایش درباره حیواناتی است که در کنار بیشه‌ای زندگی می‌کنند و رودی که از کنار این بیشه می‌گذرد، از فرات سرچشمه می‌گیرد. حیوانات با مشاهده قرمز شدن رنگ رود به حوادث روز عاشورا پی می‌برند و از آنجایی که نمایش با تلفیق سایه ساخته شده است، این حوادث با سایه نمایش داده می‌شود.

کارگردان نمایش «راز رود کوچک» ادامه داد: نمایش عروسکی بر کودکان و نوجوانان اثر بیشتری دارد و مرکز نارنجی که سازنده این اثر است، مرکز تخصصی نمایش عروسکی می‌باشد و بیشتر برای کودکان کار می‌کند. یک سری مسائل را نمی‌توان به صورت مستقیم برای کودکان بیان کرد، به همین دلیل برای کودکان و نوجوانان بهترین بیانی که می‌توانیم داشته باشیم، نمایش عروسکی است.

عرب درباره استقبال مخاطبین از شب اول اجرا گفت: مخاطبین که عموماً به صورت خانوادگی آمده بودند همه نمایش را دوست داشتند و به نسبت شب اول، استقبال مناسبی بود.

وی درباره نوع مخاطبین نمایش گفت: رنج سنی که نویسنده تعیین کرده و ما نیز بر اساس تجربه پیشنهاد می‌کنیم، کودکان هفت سال به بالا هستند که در مسائل مفهومی درک خوبی هم دارند.

مدیر مرکز تخصصی نمایش عروسکی «نارنجی» درباره این مجموعه افزود: «نارنجی» اولین مرکز تخصصی نمایش عروسکی در استان اصفهان است که از فروردین‌ماه و با کمک حوزه هنری شروع به کار کرده است. البته اگر چه مکان توسط حوزه هنری فراهم شده، اما سرمایه‌گذاری آن شخصی انجام شده است.

عرب ادامه داد: سعی کرده‌ایم به صورت تخصصی و با استفاده از اساتیدی که از تهران می‌آیند، هنرمندان ما آموزش‌هایی در زمینه عروسک‌گردانی، عروسک‌سازی و غیره ببینند و کاری که هم‌ اکنون روی صحنه می‌بینید، حاصل همان کلاس‌ها بوده است. «راز رود کوچک» اولین تولید مرکز «نارنجی» است و امیدواریم که نتیجه خوبی حاصل شود.

وی درباره مشکلاتی که با آن مواجه بوده‌اند، اضافه کرد: در زمینه یافتن سالن اجرا بسیار سختی کشیدیم زیرا سالن ویژه نمایش عروسکی نداریم و در سالن سینما هم که ظرفیت زیادی دارد، نمی‌توان با توجه به جمعیت استقبال کننده، نمایش عروسکی اجرا کرد. سالن باید به گونه‌ای باشد که هم مخاطب کودک در آن احساس خوبی داشته باشد و هم کارگردان و تهیه کننده با توجه به هزینه بالای تئاتر کودک، جرأت اجرا داشته باشند.

به گزارش ایمنا، نمایش عروسکی «راز رود کوچک» به کارگردانی مریم عرب و نویسندگی محمدرضا آریانفر، از ۲۵ مهرماه تا ۴ آبان ماه ساعت ۱۷:۴۵ در سالن آمفی تئاتر کتابخانه الغدیر خمینی‌شهر روی صحنه می‌رود.

کد خبر 356345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.