نظام پیشنهادات، تحقق مدیریت مشارکتی است

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان گفت: نظام پیشنهادات تحقق مدیریت مشارکتی است و اگر خوب عملیاتی و اجرا شود زمینه ساز ایده های نوآورانه و خلاقانه برای رفع مسائل شهری و شهرداری خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهروز ارباب شیرانی صبح امروز (پنجشنبه) در اجلاس کمیته‌های نظام پیشنهادات شهرداری اصفهان اظهار کرد: در شهرداری از جنبه مدیریتی با چالش‌ها و مسائل زیادی روبرو هستیم، مسائلی که برخی لاینحل است به عنوان مثال قدمت مسائل مربوط به ترافیک و حمل و نقل به طول عمر ما باز می‌گردد.

وی افزود: تا کنون اقدامات زیادی برای رفع این مسائل در شهرداری اصفهان انجام شده، اما همچنان معضلات باقی است؛ برای رفع مسائل باید راه حل‌های جدید داشته باشیم، آن‌چنان که در کشورهای در حال توسعه به تکنیک‌های خلاق توجه می‌شود از این رو عموم مردم باید در این راستا مشارکت کنند تا بهبود شرایط و فرایندهای کاری اتفاق افتد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با بیان اینکه نظام پیشنهادات دو هدف کلی دارد، افزود: ظرفیت مناسبی برای اینکه کارکنان در امور سازمان مشارکت فکری داشته باشند و از منافع مادی و معنوی پیشنهادات بهره‌مند شوند، وجود دارد، بنابراین باید از هوش و خلاقیت افراد در راستای اهداف شهرداری استفاده شود.

ارباب شیرانی با تأکید بر اینکه نظام پیشنهادات تحقق مدیریت مشارکتی است، گفت: مفهوم مشارکت یک مفهوم تاریخی است و در قرآن بر مشاوره و مشورت تأکید زیادی شده است؛ مدیریت مشارکتی حتی به دوران صنعتی نیز باز می‌گردد چرا که در دهه ۵۰ میلادی در شرکت‌های خدماتی این نوع مدیریت به کار گرفته شد و در کشور ما از دهه ۶۰ شمسی به بعد رشد یافت به طوری که در حال حاضر اکثر سازمان‌ها تحت عنوان نظام پیشنهادات فعالیت‌هایی انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: مدیریت مشارکتی جدیدترین و مؤثرین روش مدیریتی در ایران و دنیا است و کمک می‌کند منابع انسانی به عنوان سرمایه‌ بزرگ در اداره امور مشارکت کنند، در این راستا پیشنهادات به صورت نظام‌مند در قالب ایده ارائه و یک مجموعه همفکر برای رسیدن به اهداف سازمان به وجود می‌آید.

 معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با بیان اینکه آیین‌نامه‌های نظام پیشنهادات در معاونت برنامه‌ریزی مصوب شده است، ادامه داد: وقتی قرار شد این فعالیت‌ها به مدیریت خلاقیت و فناوری‌های نوین منتقل شود، هر نوع تجربه و مستندات این معاونت در اختیار آنها قرار گرفت و تعاملات خوبی برقرار شد.

ارباب شیرانی با بیان اینکه در ادبیات مدیریت دانش، «واسطه‌های دانش» وجود دارد، گفت: نظام پیشنهادات کسانی که صاحب‌دانش هستند را به کسانی که خواهان‌دانش هستند وصل می‌کند و خوشبختانه در شهرداری اصفهان مدیریت خلاقیت این جایگاه را دارد.

وی تأکید کرد: هر جا صحبت از ایده و تکنولوژی است منظور فقط نگاه سخت‌افزاری نیست، بلکه هر نوع ایده حتی به صورت نرم‌افزاری که بتواند به بهبود فرایندها کمک کند، عنوان فناوری دارد، به نظر من یکی از عرصه‌هایی که لازم است در حل خلاق مسائل مورد توجه قرار گیرد، ادغام و یکپارچگی تفکر تحلیلی و خلاقیت است که باید دنبال شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان اظهار کرد: در دل ساختار رسمی باید مسیر خلاقیت تعبیر و پیش‌بینی شود؛ بی شک نظام پیشنهادات اگر به خوبی عملیاتی و اجرایی شود، زمینه‌ساز ایده‌های نو و خلاقانه برای رفع مسائل شهری و شهرداری خواهد بود؛ یکی از ثمرات ادغام تفکر تحلیلی و خلاقیت این است که ظرفیت لازم برای انجام کار گروهی فراهم می‌شود، بنابراین باید افکار مختلف را با هم جمع کرده و از ترکیب آن به دستاوردهای خوبی داشت.

کد خبر 356336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.