ایجاد اشتغال از برنامه تا عمل

لنجان-امروز مهمترین مشکل جامعه، بیکاری و اشتغال است به‌گونه‌ای که این معضل، دغدغه اصلی و اساسی خانواده‌ها شده و یک چالش بزرگ برای دولت است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، اشتغال اساسی‌ترین نیاز جوانان است و بیکاری از مهمترین مشکلات جوانان و خانواده‌های آنان به شمار می‌آید. شاید بتوان گفت دغدغه اصلی جوانان و به‌ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی داشتن شغل ثابت و مرتبط با رشته تخصصی آن‌ها است. اشتغال علاوه بر تأمین نیازمندی‌های اقتصادی آثار تربیتی، روان‌شناختی، اجتماعی و معنوی همراه دارد و در مقابل آن بیکاری خود عامل مهم در امکان ایجاد آسیب‌های اجتماعی نظیر بزهکاری و اعتیاد به شمار می‌آید. امروز شهرستان لنجان نیز از این معضل مصون نبوده و از نرخ بالای بیکاری رنج می‌برد از این رو با مهدی کریمی رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان لنجان به گفت‌وگو نشستیم.

مهمترین چالش‌ امروز جامعه چیست؟

امروز مهمترین مشکل جامعه بیکاری و اشتغال است به‌گونه‌ای که این معضل، دغدغه اصلی و اساسی خانواده‌ها شده و یک چالش بزرگ برای دولت است. در سال‌های اخیر به دلایل مختلف رفع مشکلات اساسی همچون بیکاری به تعویق افتاده و چرخه بی‌توجهی برخی مسئولان به مشکلات و موکول شدن رفع آنها به آینده سبب رسوب معضلات شده؛ تا جایی که امروزه رفع چنین مشکل بزرگی به‌سختی امکان‌پذیر است. بر همین اساس باید گفت ایجاد اشتغال نیازمند برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است. در این‌گونه برنامه‌ریزی‌ها ما نیازمند شناسایی و بررسی ظرفیت‌های موجود در شهرستان‌هایی مانند لنجان هستیم.

امروز لنجان بالاترین آمار بیکاری استان را دارد سیاست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان برای گذر از این بحران چیست؟

با توجه به اینکه مشکل بیکاری در شهرستان لنجان مختص به امروز نبوده، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان در ابتدا با آسیب‌شناسی، دلایل وجود این معضل در لنجان را بررسی می‌کند؛ البته وجود صنایع مادر، شرکت‌های اقماری و خدمات و همچنین کشاورزی، این شهرستان را به شهرستانی مهاجرپذیر تبدیل کرده است که عامل اصلی بیکاری بومیان به شمار می‌آید.

اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان لنجان به‌عنوان دبیر کارگروه اشتغال شهرستان برای کاهش نرخ بیکاری اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را در دستور کار قرار داد و این اداره در اهداف کوتاه‌مدت خود بر آن شد حداکثر ظرفیت اشتغال و بازار کار شهرستان لنجان را در اختیار متقاضیان کار قرار دهد و خوشبختانه تمام واحدهای صنعتی و خدمات‌رسان، صاحبان صنایع و مشاغل و همچنین کاریابی‌های فعال در این شهرستان به‌خوبی می‌دانند باید نیروی کار خود را از نیروهای جویای کار در شهرستان و با هماهنگی با این اداره تأمین کنند.

در سال جاری بیش از ۱۴ جلسه با موضوع رفع موانع پیش روی ایجاد اشتغال در شهرستان در قالب کارگروه اشتغال برگزار شد و حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد اشتغال در این شهرستان در نظر گرفته شد.

از سوی دیگر با توجه به تأکید فرماندار همه دستگاه‌های اجرایی موظف شدند اولویت نخست خود را اشتغال بدانند و بانک‌های عامل نیز پرداخت تسهیلات اشتغال را آسان بگیرند تا بتوانیم سطح این معضل را در شهرستان به حداقل برسانیم. امروز باید همه دست در دست هم دهیم تا بتوانیم مشکلات حوزه اشتغال را مرتفع کنیم چرا که وضعیت اشتغال در کشور به‌گونه‌ای نیست که از طیق یک دستگاه اداری و به‌صورت عادی دنبال شود.

برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای کاهش نرخ بیکاری در شهرستان چیست؟

در سال ۹۶ چهار طرح با هدف رفع بیکاری و ایجاد اشتغال در لنجان کلید خورد که طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان یکی از این طرح‌ها به شمار می‌آید. باید توجه داشت طرح کارورز، یکی دیگر از طرح‌هایی است که مورد توجه دولت قرار دارد و با هدف آشنایی کارآموزان با محیط واقعی کار و شناسایی نیروی کار مستعد و توانمند با بهره‌مندی از ظرفیت استادکارهای باتجربه اصناف و صنایع اجرایی شده است.

با توجه به اهمیت اجرای این طرح انعقاد قراداد کارورزی ویژه دانش‌آموختگان دانشگاهی در شهرستان لنجان جزء اولویت‌های شهرستان قرار گرفت بر همین اساس لنجان در جذب نیروهای کارورزی در استان اصفهان حائز رتبه برتر است .سهم شهرستان لنجان در این قرارداد ۲۲۲ نفر بود و با توجه به فرآیند خاص ثبت‌نام در این طرح شهرستان لنجان موفق به جذب و ثبت بیشترین قرارداد در استان اصفهان شد.

پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی از دیگر طرح‌هایی است که در شهرستان لنجان به اجرا درآمد چرا که بر اساس نظر کارشناسان یکی از کارآمدترین اقدامات برای کاهش نرخ بیکاری در این شهرستان ایجاد مشاغل خانگی و خوداشتغالی در منازل است، البته ایجاد مشاغل خانگی نیازمند حمایت‌های دولتی است، بر همین اساس دولت تسهیلات ویژه‌ای را برای محقق شدن این موضوع در نظر گرفته است و در سال گذشته در شهرستان لنجان دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به حوزه اشتغال مشاغل خانگی اختصاص یافت. البته با توجه به مسائل و مشکلات خاص بازار فروش تولیدات اینگونه مشاغل تصمیم دولت در حوزه مشاغل خانگی به پرداخت تسهیلات به رشته‌های مزیت‌دار هدایت شده است و از این جهت مشاغلی چون دامپروری، خیاطی و... مورد توجه قرار گرفته، بر همین اساس رشته‌های مختلف مزیت‌دار در شهرستان شناسایی و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

از سوی دیگر ۳۰ درصد اعتبارات مشاغل خانگی در شهرستان لنجان به مشاغل خُرد و ۷۰ درصد به مشاغل پشتیبان اختصاص یافت. در طرح‌هایی همچون مشاغل خانگی پشتیبانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، چرا که این افراد مواد اولیه محصولات را تهیه کرده و پس از تولید بازار فروش محصولات را نیز مهیا می‌کند، از این رو نگاه ویژه‌ای به پرداخت تسهیلات به پشتیبان مشاغل خانگی وجود دارد چرا که باعث پایدار شدن مشاغل خواهند شد و طبق آمار ارائه شده عملکرد شهرستان لنجان در این حوزه بالای ۷۰ درصد را نشان می‌دهد.

پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ از دیگر طرح‌های اجرا شده در شهرستان لنجان به شمار می‌آید که سهم این شهرستان در این حوزه ۸۴ میلیارد تومان بوده و در قالب سرمایه ثابت و در گردش بوده که این تسهیلات در حال پرداخت است.

بازار فروش در ایجاد مشاغل خانگی حائز اهمیت است، آیا دراین‌باره چاره‌ای اندیشیده شده است؟

بله ما بازار فروش را ضامن موفقیت مشاغل خانگی می‌دانیم و از جمله مصوبات مهم کارگروه اشتغال شهرستان لنجان نیز ایجاد بازارچه دائم مشاغل خانگی در شهرهای چمگردان، باغبادران و فولادشهر بوده، که نخستین بازارچه در شهر چمگردان افتتاح شد و بازگشایی بازارچه‌های دائمی مشاغل خانگی در فولادشهر و باغبادران نیز می‌تواند بسیاری از چالش‌های پیش روی مشاغل خانگی را مرتفع کند.

البته راه‌اندازی بازارچه‌های مشاغل خانگی در بخش فولادشهر و باغبادران نیازمند نگاه ویژه شهرداری‌ها و بخشداری فولادشهر و باغبادران است، تا با سرعت هر چه بیشتر این بازارچه‌ها راه‌اندازی شود و افراد بتوانند محصولات خود را در این بازارچه‌ها به مردم عرضه کنند.

آیا اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی لنجان برنامه‌ای برای ایجاد اشتغال در روستاها داشته است؟

توسعه روستا در بسیاری از کشورها منجر به توسعه کارآفرینی، اشتغال­زایی، توسعه صنعتی و ایجاد ارزش‌افزوده بالا برای آنها شده است؛ به‌گونه‌ای که آنها توانسته­‌اند از مسیر توسعه روستایی به رشد و توسعه اقتصادی دست  پیدا کنند، بر همین اساس برنامه‌ها و راهبردهای مدون و منسجمی را برای استفاده از ظرفیت روستاها در اقتصاد خود تدوین و اجرایی کرده‌اند.

اشتغال روستایی یکی دیگر اولویت‌های مهم اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان لنجان برای توسعه اشتغال پایدار در شهرستان لنجان به شمار می‌آید که با پرداخت تسهیلات، فرصت مناسب اشتغال‌زایی در مناطق روستایی فراهم می‌شود. بر همین اساس وام‌های روستایی از محل صندوق توسعه ملی در قالب وام‌های قرض‌الحسنه با سود شش درصد در نظر گرفته شد و سهم شهرستان لنجان در این حوزه ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده است.

در این حوزه تا کنون بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان طرح تهیه شده است و انتظار می‌رود با پرداخت هر ۷۵ میلیون تومان تسهیلات شاهد ایجاد یک اشتغال پایدار روستایی باشیم. با توجه به ظرفیت‌های موجود در روستاهای بخش باغبادران، ۱۰ روستای این بخش برای هدف‌گذاری در این طرح انتخاب شده‌اند. این طرح با هدف بهره‌گیری از ظرفیت روستاها و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی اجرا می‌شود و  تا کنون در روستاهای کچوییه و هاردنگ جلسات توجیهی این طرح برگزار شده است، که با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه بوده‌ایم.

برای اینکه تسهیلات موجود در طرح روستا تعاون صرفاً به مشاغل پراکنده، موفق و کم بازده ارائه نشود بهترین راهکار تشکیل تعاونی‌هایی متناسب با ظرفیت روستاها از بین کشاورزان، دامداران و زنان و مردان روستایی بوده که این مهم در شهرستان لنجان مورد توجه قرار گرفته است.

نقش دیگر دستگاه‌های اجرایی در حوزه ایجاد اشتغال در شهرستان لنجان چگونه است؟

امروز باید برای رفع بیکاری به‌عنوان اصلی‌ترین مشکل کشور همه دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های جدی را تهیه کنند و یکی از مهمترین راهکارها برای رفع مشکل بیکاری و ایجاد فرصت‌های شغلی افزایش سرمایه‌گذاری است.

قبول داریم که شهرستان لنجان رتبه نخست بیکاری استان را دارد، اما در بخش کشاورزی، صنایع کوچک، صنایع‌دستی و حوزه گردشگری از ظرفیت‌ها و استعدادهای بالایی برخوردار است که با سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ها می‌توان اشتغال‌زایی کرد. 

اداره‌های جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، و اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان لنجان نقش مهم و تأثیرگذاری در این حوزه بر عهده‌ دارند، البته باید این نکته را مورد توجه قرار داد که در تمام طرح‌هایی که در شهرستان لنجان با هدف ایجاد اشتغال طراحی و اجرا می‌شود، باید مدت زمان و هزینه، میزان بهره‌وری و نتیجه اجرای طرح به‌طور کارشناسی پیش‌بینی شود تا طرح با شکست روبه‌رو نشود و اهداف اشتغال طرح در ابعاد گسترده محقق شود.

 

کد خبر 356311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.