ناتوانی صنعت در جذب دانشجویان

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: وقتی صنعت کشور کیفیت پایینی داشته باشد، نمی‌تواند فارغ‌التحصیلانی را که دارای سطح علمی بالایی هستند، جذب کند.

آقافخر میرلوحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، به تمایل بیشتر دانشجویان برای تحصیل در خارج از کشور اشاره و اظهار کرد: اکثریت دانشجویان بر این باورند که دانشگاه‌های ایران در سطح لیسانس و فوق لیسانس عملکرد خوبی دارند، اما در مقطع دکتری در صورت فراهم بودن شرایط ترجیح می‌دهند برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروند؛ چرا که بر این باورند که کشورهای خارجی در این مقطع قوی‌تر عمل می‌کنند و علاوه بر این آینده روشن‌تری را در این کشورها خواهند داشت.

وی با بیان اینکه به دانشجویان خود توصیه مستقیم برای ادامه تحصیل در ایران و یا خارج از کشور نمی‌کند، افزود: من به دانشگاه‌های برتر کشور پیشنهاد می‌کنم دانشجویانی که در مقطع دکتری پذیرفته شدند را به مدت ۹ ماه برای فرصت مطالعاتی در محیط‌های آکادمیک دیگر به کشورهای توسعه یافته اعزام کنند.

استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: در برخی موارد دانشجویانی که به قصد ادامه تحصیل از کشور خارج می‌شوند، در رده‌های بالایی از سطح علمی در این دانشگاه‌ها قرار می‌گیرند و درخشش چشمگیری دارند، این موضوع نشان می‌دهد سطح علمی دانشجویانی که این دانشگاه‌ها تربیت می‌کنند در حد بین‌المللی است. اگر این‌گونه نبود کشورهای دیگر، طالب جذب دانشجویان دانشگاه شریف، تهران، صنعتی اصفهان، امیرکبیر، شیراز و... نبودند.

کیفیت پایین صنعت

میرلوحی با اشاره به انتظارات اشتباهی که از دانشگاه می‌رود، گفت: اینکه گفته می‌شود دانشگاه باید خروجی‌هایی داشته باشد که در سطح صنعت باشد انتظاری نادرست است.

وی به کیفیت پایین صنعت و اقتصاد اشاره کرد و افزود: وقتی صنعت کیفیت پایینی داشته باشد، نمی‌تواند فارغ‌التحصیلانی را که از سطح علمی بالایی برخوردارند، جذب کند. از وظایف اصلی دانشگاه این است که بتواند فارغ‌التحصیلانی تربیت کند که در توسعه کشور خود سهیم باشند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: اگر ادعا می‌شود دانشگاه نتوانسته این وظیفه را به‌درستی انجام دهد؛ پس پیشرفت‌هایی که تا به حال کشور داشته را مدیون چه کسانی هستیم؟ مقیاس صحیح برای درک عملکرد درست دانشگاه‌ها این است که آیا فارغ‌التحصیلان می‌توانند در رقابت بین‌المللی به‌خوبی ایفای نقش کنند یا خیر؟ البته که می‌توانند و این امر مؤید عملکرد صحیح دانشگاه‌ها است اما بازار، بازاری توسعه‌نیافته است.

خسارت مالی خروج نخبگان

میرلوحی در پاسخ به این سؤال که خسارت‌های وارده بر کشور در اثر مهاجرت نخبگان چه خواهد بود؟ گفت: از آنجایی که هزینه‌های بسیاری از بودجه عمومی کشور صرف رشد و تحصیل یک فرد از ابتدای تحصیل در مدرسه تا تحصیلات تکمیلی وی در دانشگاه می‌شود در اثر خروج نخبگان، خسارت مالی عظیمی بر کشور وارد می‌شود و از طرفی در این فرآیند بهترین‌ها از کشور خارج می‌شوند؛‌ بنابراین سرمایه‌های میلیاردی از دست می‌روند.

وی تصریح کرد: در هر کشوری درصد اندکی از نخبگان در رأس امور جامعه قرار می‌گیرند و کارهای مهم را پیش می‌برند بنابراین قشر فرهیخته‌ای که اقلیت جامعه را دربرمی‌گیرند در وضع موجود کشور که آینده روشنی برای خود نمی‌بیند تصمیم به مهاجرت می‌گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان به مقایسه کشورهای پیشرفته با ایران پرداخت و افزود: آمریکایی‌ها معتقدند که کشورشان با تکیه بر شانه‌های دانشگاه‌هایش، قدرتمندترین کشور دنیاست بنابراین نخبگان را از سایر کشورها جذب می‌کنند و بر خلاف ایران بازار کاری منطبق با آنچه در دانشگاه‌ها آموزش داده می‌شود، وجود دارد.

دانشگاه‌ها در کشور جایگاهی ندارند

وی با ابراز تأسف از اینکه دانشگاه در کشور ما جایگاهی ندارد، گفت: در ایران به آخرین جایی که بها داده می‌شود دانشگاه است. شاید بتوان گفت یکی از فرهنگ‌های برجسته‌ی ایرانی‌ها علاقه به تحصیل فرزندانشان است ولی برخی این موضوع را با تعدد مراکز علمی دانشگاهی به بیزینس و تجارت تبدیل کرده‌اند.

میرلوحی با اشاره به برخی اقدامات جهت ممانعت از پدیده فرار مغزها تصریح کرد: ایجاد شهرک‌های علمی تحقیقاتی و فراهم کردن بستر مناسب برای افراد دارای ایده‌ که پتانسیل تولید محصول و یا تکنولوژی ویژه‌ای دارند از راهکارهایی است که می‌تواند در جهت پیشگیری از مهاجرت این قشر مفید واقع شود.

کد خبر 356310

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.