متوسط عملکرد مجلس دهم نسبت به دوره‌های قبل ضعیف‌تر است

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: مجلس می تواند در حوزه نظارت و قانون گذاری بهتر عمل کند و در بحث سوال از رییس جمهور، همین مجلسی که اکثریت آن حامی دولت است، از پنج سوال، به چهار سوال آن رای عدم اقناع دادند؛ با این وجود به دلیل شرایط حاکم و نکاتی که رهبری تذکر دادند، ادامه دادن آن جایز نبود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا فولادگر عصر امروز چهارشنبه- ۲۵ مهرماه- در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس به اتمام رسیده و وارد صحن شده است، اظهار کرد: در جلسات دولت در حال حاضر طرح بسته حمایت از تولید مطرح است که بخشی از آن به تسهیلات بانکی، مالیاتی و جرایم بیمه‌ای مربوط است.

وی افزود: در شورای سه قوه یک میلیارد دلار تسهیلات بانکی جدید از محل صندوق توسعه ملی تصویب شده که به واحدهای آسیب دیده در مباحث ارزی به ویژه واحدهای تولیدی کوچک و متوسط تعلق می گیرد.

نقدینگی در کشور یک تهدید شده است

فولادگر با بیان اینکه همه کارشناسان مسائل اقتصادی راه حل شرایط قتصادی فعلی را حمایت از تولید ملی عنوان می کنند، تصریح کرد: حال باید چگونگی حمایت از تولید ملی را بررسی کرد؛ چرا که مشکلات عمده تولیدکنندگان ناشی از نحوه ساماندهی اقتصاد کشور از جمله در حوزه سیاست های اشتباه ارزی، تحریم ها، سیاست های پولی و بانکی و ... است.

وی افزود: نقدینگی در کشور یک تهدید شده است و بیشترین تاثیر و آثار تخریبی آن نیز در ماه‌ها و یک سال اخیر رخ داد، در صورتی که بیشترین مشکل تولید و مهم‌ترین عامل به هم ریختگی اقتصادی نیز، نقدینگی است. در واقع هدایت نادرست نقدینگی عامل اصلی است که عامل نظام بانکی و سیاست های ارزی باعث آن شده است؛ در صورتی که دولت می‌توانست پیش‌بینی کند که با خروج ترامپ از برجام با مشکل منابع ارزی مواجه می شویم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: قیمت ارز فنری است که آن را فشرده نگه داشته‌ایم، اگر قیمت آن آزاد شود، قاچاق، واردات بی رویه، رانت و ... رفع می شود. این اتفاق افتاد، اما به بدترین شیوه از این رخداد استفاده شد و بیشترین آسیب به تولید کننده و مردم وارد شد.

وی افزود: مشکلات اقتصادی ایران ساختاری است و تحریم ها تنها بخش کوچکی از آن بود، ۷۰ الی ۸۰ درصد این مشکلات مربوط به مسائل مدیریتی و ساختاری است و رفع این مسئله در دست دولت است. تحریم‌ها در واقع سرعت عمل اشکالات اقتصادی را افزایش و آنها را عریان می کند.

تولید کشور بالاتر از مصرف است

فولادگر با اشاره به تنظیم بازار فولاد مبارکه و پتروشیمی، گفت: طبق آمار متوجه شدیم که تولید کشور بالاتر از مصرف کشور است  و تولیدکنندگان می‌توانستند هم صادرات داشته باشند و هم نیاز داخل را تامین کنند، اما ریشه مشکلات واسطه‌ها و دلالان بودند که سهمیه می گیرند و با تولید نداشتن به بازار روانه می شوند.

وی افزود: علاوه بر این، شرکت ها بر اساس پروانه سهمیه دریافت می کنند، اما در حال حاضر با وجود تعطیلی و یا تولید کم به بازار آزاد روی آورده‌اند و این مسأله باعث نابسامانی‌ بازار شده است، جلساتی برای رفع این مشکلات برگزار کردیم و راه حل و نتیجه جلسات بر این شد که تولیدکنندگان و بالادستی ها اولویت را به تامین نیاز داخل بدهند و صادرات هم در کنار آن انجام دهند.

متوسط عملکرد مجلس دهم نسبت به دوره‌های قبل ضعیف تر است

این نماینده مجلس شوای اسلامی با بیان اینکه انتقاد از دولت و سوال از رییس جمهور به معنی بی اشکال و بی نقص بودن مجلس نیست، اظهار کرد: مجلس برآیند مردم است و معتقدم متوسط عملکرد مجلس دهم نسبت به دوره‌های قبل ضعیف تر است، البته جدای از گرایش سیاسی این حرف را می زنم.

وی افزود: مجلس می تواند در حوزه نظارت و قانون گذاری بهتر عمل کند و در بحث سوال از رییس جمهور، همین مجلسی که اکثریت آن حامی دولت است، از پنج سوال، به چهار سوال آن رای عدم اقناع دادند؛ با این وجود به دلیل شرایط حاکم و نکاتی که رهبری تذکر دادند، ادامه دادن آن جایز نبود.

فولادگر خاطر نشان کرد: مجلس علاوه بر اینکه ناظر و بیدار است باید در کنار دولت هم باشد و به دولت کمک کند؛ چرا که راه برون رفت از مشکلات کمک به دولت است.

راه حل مشکل آب ترکاندن لوله انتقال آب یزد نیست

فولادگر با اشاره به مشکلات کم آبی گفت: کشاورزان اصفهان به ویژه شرق مشکلات مضاعفی دارند و خشکسالی و بی آبی هم به آن اضافه شده است. این کم آبی اگر تنها به دلیل خشکسالی بود، راحت‌تر با آن کنار می آمدیم، اما هم کشاورزان و هم مسئولان می دانند که این مشکلات ناشی از نبود مدیریت و به هم خوردن رژیم حقوقی زاینده رود و طولانی شدن طرح‌های انتقال آب است، بنابراین نمی توانند با این بهانه‌ها کنار بیایند.

وی یادآور شد: اما راه حل این نیست که لوله های انتقال آب به یزد، ترکانده شود، بلکه لازم است با تدبیر و مدیریت درست این مشکل رفع شود.

طرح بازچرخانی تنها در شرایط ضروری قابل اجرا است

نماینده مجلس با اشاره به موافقت‌ها و مخالفت‌ها با طرح بازچرخانی آب گفت: این طرح شامل چند جزء است؛ جزء نخست آن ایجاد خط لوله از سد چم آسمان تا نکوآباد است که بر این اساس و با توجه به تجربه دفعات قبل مبنی بر پرت شدن نصف آب و برداشت‌های غیرمجاز، بهتر است تکرار نشود

وی افزود: جزء دوم طرح، رها شدن پساب تصفیه‌خانه‌ها در مسیر زاینده رود است که این آب برای کشت مفید نیست، اما طرح سوم و بازچرخانی که در واقع لوله گذاری است، برای بهبود وضعیت فضای سبز، آثار باستانی و مصارف زیست محیطی مورد استفاده قرار می‌گیرد  و تنها در شرایط ضروری قابل اجراست.

فولادگر با بیان اینکه با کلیات طرح موافقیم، اما معتقدیم این طرح نباید بر سایر طرح‌های آبی زاینده رود تاثیر بگذارد، اظهار کرد: این طرح برای زمانی است که راه دیگری برای انتقال و وارد کردن آب به زاینده رود وجود نداشته باشد و طبق گفته استاندار در شرایط ضروری قابل اجرا است.

وی افزود: قرار بود تا پایان شهریور بحث‌های انتقال آب به نتیجه برسد، با پیگیری های انجام شده در حال حاضر نقدینگی پروژه تأمین شده و البته بودجه‌ای که دولت در نظر گرفته نیز کاهش نداشته است.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکنون در مجموع ۱۳۵میلیارد تومان ردیف اعتبار برای تکمیل تونل سوم در نظر گرفته شده است، گفت: براساس پیش بینی‌ها و قولی که داده شده باید تا سال ۹۸ سد احداث و آب گیری آغاز شود و سال ۹۹ سد مورد بهره برداری قرار گیرد.

صنایع اصفهان باید بدانند که دیگر نمی توانند از آب شرب استفاده کنند

وی افزود: پیرامون بهشت آباد اصرار ما همچنان بر تونل است، اما اگر موافقت نشد بحث خط لوله باید پیگیری شود، معتقدیم مصوبات شورای عالی آب باید با شدت دنبال شود هرچند در گذشته اینگونه نبوده است.

فولادگر خاطر نشان کرد: شهروندان با اصلاح الگوی مصرف هم در زمینه مصارف و هم در صنعت کمک بزرگی به بحران آب کردند و علاوه بر آن مسئولان نیز باید نظارت خود را بر مصارف آب بیشتر کنند. صنایع در اصفهان باید بدانند که دیگر نمی توانند از آب شرب استفاده کنند و باید دنبال استفاده از پساب‌ها یا روش‌های دیگر باشند.

موافقت مجلس با عضویت در CFT با ۷ حق تحفظ صورت گرفت

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی درباره تصویب لایحه CFT از لوایح چهارگانه FATF در مجلس شورای اسلامی، گفت: برخی کشورهای جهان از جمله خود آمریکا برای تصویب این لایحه حق تحفظ برای خود قائل شده‌اند، در ایران نیز نمایندگان موافق با شرط همین تحفظ با آن موافقت کرده اند.

وی با اشاره به دلایل مخالفان تصویب این لایحه، خاطر نشان کرد: ما در حال تحریم هستیم و برای مقابله با آن باید روش‌های دور زدن را انجام دهیم، اما این اقدام بر اساس قوانین FATF تخلف محسوب شده و ما مجدد دچار تحریم می شدیم و فرصت‌های دور زدن تحریم را از خود می گرفتیم.

فولادگر یادآور شد: آنچه در مجلس تصویب شد پذیرش عضویت در CFT با ۷ حق تحفظ است که یکی از این حقوق این است که وقتی ایران آن را امضای نهایی می‌کند که از لیست سیاه خارج شود. اگر فرض کنیم ایران را از لیست سیاه خارج کردند، اما برخی از حق تحفظ ها را نپذیرفتند، ما این فرصت را داریم که اگر خواستند علیه ما تصمیم سختی بگیرند، از کنوانسیون خارج شویم. در واقع ما معتقد بودیم که اگر این لایحه را بپذیریم، دیگر حق بازگشتی نخواهیم داشت و قادر به دور زدن قوانین آن نخواهیم بود.

کد خبر 356300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.