جریان آب در زنده رود تنها راه نجات اصفهان از فرونشست

یک کارشناس عمران شهری گفت: اگر به دنبال راه حلی برای مشکلات ناشی از بی آبی مانند فرونشست زمین و نجات بناهای تارخی در شهر و استان اصفهان هستیم تامین آب رودخانه زاینده رود تنها راه نجات است.

رسول صانعی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تنها داروی مورد تجویز برای شهر اصفهان آب است، به این ترتیب باید با استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان در دانشگاه های اصفهان راهی برای نجات اصفهان و بی آبی آن پیدا کرد.

کارشناس عمران شهری تامین آب رودخانه زاینده رود را تنها راه نجات پل های تاریخی این شهر دانست و گفت: اگر به دنبال راه حلی برای مشکلات ناشی از بی آبی مانند فرونشست زمین و نجات بناهای تاریخی در شهر و استان اصفهان هستیم باید گفت که هیچ ماده ای غیر از آب نمی تواند، اصفهان را نجات دهد.

صانعی با بیان اینکه سه شاخص اصلی زندگی حول سه محور آب، کار و امنیت می چرخد، خاطر نشان کرد: اگر هر کدام از این سه شاخص نباشد، بقیه شاخص ها نمی تواند به خوبی باعث رشد و پیشرفت زندگی شود، از این رو آب مایه حیات در جوامع بشری است، شاید مهمترین شاخص چرخه زندگانی است و باید برای از بین نرفتن چرخه حیات در اصفهان فکری برای تامین آب این دیار بیندیشیم.

این کارشناس عمران با بیان اینکه این بی آبی ها سزاوار مردم فرهیخته اصفهان نیست  و بهتر است هرچه زودتر تدبیری از بالادست برای آن اتخاذ شود. اذعان کرد: برخی تصمیمات گرفته شده برای تامین آب کارشناسی و خوب است و فقط این تصمیمات باید در جهت پیشرفت و ترقی باشد نه اینکه به مرور باعث نابودی یک منطقه شود.

وی با اشاره به استفاده از تصفیه پساب برای احیای زاینده رود، گفت: بدون شک اگر پساب به طور کامل تصفیه نشده و در رودخانه جاری شود پس از مدتی ممکن است موجب مشکلات بهداشتی در یک منطقه شود، همانطور که شاهد افزایش پشه سالک در منطقه ورزنه هستیم و به نظر می رسد بروز این دست مشکلات نتیجه ورود پساب به تالاب گاوخونی باشد.

به گزارش ایمنا، مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان پیش از این گفته بود کاهش چشمگیر آب را یک واقعیت است، یک میلیون و ۸۵۰ مترمکعب آب در دهه ۵۰ به ۵۴۰ میلیون مترمکعب رسیده و این واقعیتی انکار ناپذیر است. واقعیت دوم عدم صرفه جویی در بحث آب در حوزه های کشاورزی، صنعتی و خانگی بوده،  از کلمه شرب استفاده نمی‌کنم چون این موضوع عدد خاصی ندارد.

وی در خصوص افزایش چاه‌های غیرمجاز نیز گفته بود: در نجف آباد از پنج هزار چاه فعال، چهار هزار مورد آن غیرمجاز است و این امر فرونشست‌های وحشتناکی در سطح استان و شهراصفهان را موجب شده است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان در خصوص آمار فرونشست زمین در نقاط مختلف استان گفت: دشت مهریار سالانه ۴۶ میلی متر فرونشست دارد، در دشت نجف‌آباد سالانه ۴۱ میلی متر فرونشست به علت برداشت‌های غیرمجاز انجام می‌شود این عدد در دشت منطقه فریدن سالانه ۴۴ میلی متر است و در شرق اصفهان ۵۵ میلی متر سالانه فرونشست زمین وجود دارد که این بالاترین میزان در استان است.

کد خبر 356272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.