دلسردی صنعتگران از بسته های حمایتی

 ارائه بسته‌های حمایتی به صنایع کوچک یک‌سوی ماجراست اما همراهی و همکاری بانک‌ها در ارائه این تسهیلات به صنعتگران سوی دیگر آن، بطوریکه به اعتقاد برخی مدیران، فعالان صنعتی و اقتصادی آنچه بیش از ارائه بسته‌های حمایتی در رونق صنعت مؤثر است؛ همراهی بانک‌ها با این بخش است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همواره مشکلاتی نظیر دریافت وثیقه بانکی، مسدود کردن بخشی از وام به‌عنوان ضمانت بازپرداخت سیستم بانکی و بهره‌های سنگین باعث انصراف فعالان از دریافت وام‌ها و تسهیلات در قالب بسته های حمایتی دولت شده است.

مشکل تأمین مواد اولیه، مشکلات مالی، مالیات بر ارزش افزوده، بیمه تامین اجتماعی و ... نیز از جمله دیگر چالش‌های اساسی صنایع کوچک و متوسط در اصفهانی است که لقب صنعتی‌ترین استان را یدک می‌کشد.

به باور مسئولان و کارشناسان اقتصادی با حمایت صحیح و حرفه‌ای از بنگاه‌های کوچک صنعتی، می‌توان علاوه بر ارتقای توانمندی صنایع و تامین نیازهای داخلی، از بازارهای جهانی نیز سهم گرفت.

در این راستا رییس خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به عدم همکاری بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط، گفت: در شرایطی قرار داریم که بسیاری از واحدهای تولیدی باوجود اینکه دارای خطوط تولید هستند به دلیل نبود مواد اولیه موردنیاز، ترجیح می دهند که تعطیل شوند، برخی دیگر که در حال فعالیت هستند فقط بنا به تعهدات و قراردادهایی که دارند با ظرفیت کم کار می کنند.

محمدرضا برکتین در رابطه با تأثیر تسهیلات ارائه‌شده برای صنایع کوچک بیان کرد: استقبال فعالان صنایع کوچک از بسته‌های حمایتی دولت بسیار ناچیز بوده زیرا شرایطی برای دریافت این تسهیلات وجود دارد که باعث دلسردی صنعتگران از دریافت آن‌ها می‌شود، به‌عنوان مثال در بسته ستاد رونق که پرداخت آن وابسته به بانک‌ها بود به دلیل سیاست‌های خاص بانک‌ها، موانع بسیاری سر راه متقاضیان قرار ‌گرفت که باعث شد کمتر کسی بتواند از این تسهیلات بهره‌مند شود.

وی افزود: متأسفانه تسهیلات در طرح رونق تولید با بخش صنعت همراه نبوده و موانعی چون دریافت وثیقه بانکی و مسدود کردن بخشی از وام به‌عنوان ضمانت بازپرداخت ازجمله گلایه‌های صنعتگران است.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان خاطرنشان کرد: درصورتی‌که تسهیلات از سوی دولت به بانک‌ها عرضه شود مانند طرح کارا که بر اساس بودجه دولت است، مفید واقع می شود اکنون نیز اداره صنایع وعده‌هایی برای تخصیص تسهیلاتی داده که اگر بر اساس بودجه سازمان باشد شاید کارآمد شود اما اگر تصمیم‌گیرنده برای پرداخت تسهیلات بانک‌ها باشند و دولت به‌جای بودجه گذاری بر روی منابع بانک‌ها حساب باز کند بانک نیز با سنگ‌اندازی‌هایی متقاضیان را از دریافت تسهیلات منصرف می‌کند.

تسهیلات مورد نظر دولت با وضعیت اقتصادی همخوانی ندارد        

نایب‌رییس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در گفتگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با پرداخت تسهیلات به صنایع کوچک بیان کرد: شرایطی که بانک‌ها برای ارائه تسهیلات مقرر می‌کنند باعث می شود که این اقدامات چندان مورد استقبال فعالان اقتصادی و صنعتی قرار نگیرد.

مصطفی رناسی افزود: تسهیلات دولت برای صنایع کوچک و متوسط در سال گذشته بیشتر و دارای شرایط مناسب‌تری بود اما واقعیت آن است که با ارائه چنین وام‌هایی مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی حل نمی‌شود و با توجه به افزایش نرخ ارز، نقدینگی مورد نیاز صنایع هم چند برابر شده است.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی نیز خریدها باید به‌طور نقدی انجام گیرد و به این ترتیب واحدهای تولیدی نیازمند نقدینگی هستند.

بر اساس آمار اعلام‌شده از مجموع ۸۵ هزار واحد صنعتی در کشور، حدود ۸۱ هزار واحد در رده صنایع کوچک و متوسط قرار دارد که از این تعداد نیز بخش قابل‌توجهی دراستان اصفهان قرار دارد اما  در سال‌های اخیر عواملی همچون رکود اقتصادی، کاهش مصرف کالاهای تولیدی وعدم تأمین مالی واحدها مشکلات فراوانی برای این بخش از صنایع ایجاد کرده است.

 ظرفیت‌های خالی، نبود تأمین مالی طرح‌های در دست اجرا، طولانی شدن بهره‌برداری از طرح‌ها و مشکلات مدیریتی باعث دیگر چالش‌هایی است که صنایع کوچک و متوسط با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، چالش‌هایی که برخی از مسئولان راه مقابله با آن را بسته‌های حمایتی می دانند.

یادآور می شود که استاندار اصفهان در مدت اخیر در تاکید به بانک‌ها، خواستار رفع موانع برای پرداخت تسهیلات شد.

در منابع خبری آمده که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از افزایش دو برابری تسهیلات اعطایی به واحدهای تولیدی و صنعتی در راستای طرح رونق تولید خبر داده است.

علی یزدانی با اشاره به آغاز مجدد نام‌نویسی واحدهای صنعتی و تولیدی در سامانه بهین‌یاب، گفته است که تا کنون بیش از چهار هزار و ۹۰۰ متقاضی دریافت تسهیلات طرح رونق تولید و نیز متقاضیان دریافت تسهیلات نوسازی واحدهای صنعتی در این سامانه ثبت نام کرده اند.

به گفته صادق نجفی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، علاوه بربسته حمایتی، ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به‌صورت یارانه‌ای در اختیار صنایع کوچک قرار می گیرد

کد خبر 356271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.