۲۵۶ اثر هنری تاریخی جهان اسلام در یک حراجی

مجموعه ۲۵۶ اثر متعلق به جهان اسلام درحالی در حراجی «ساتبی» لندن به‌ فروش خواهند رسید که شامل چندین اثر تاریخی و هنری ایرانی نیز می‌شود.

به گزارش ایمنا، به نقل از سایت حراجی «ساتبی»، ۲۵۶ اثر تاریخی هنری متعلق به جهان اسلام با قدمتی بیش از ۱۰۰۰ سال در تاریخ ۲۴ اکتبر (دوم آبان) در حراج‌خانه «ساتبی» لندن به فروش خواهند رسید که شامل آثار ارزشمند و تأثیر گذار ممالک گوناگون اسلامی در دوران و مکان‌های متنوع است. 

در این میان چند ده اثر ایرانی نیز چوب حراج می‌خورند که اغلب متعلق به دوره قاجار و صفویه هستند و از آن جمله، به چندین نسخه قرآن و تابلوهای نقاشی، قلمدان، آینه‌دان، مینیاتور، ظروف سفالین، قبله‌نمای چوبی،  کاشی‌های منقوش، ظروف مسی، دیگر اشیاء تزئینی و جواهرات می‌توان اشاره کرد. 

در این حراجی علم متعلق به دوران صفویه، (سال۱۶۰۹) وجود دارد؛  این خنجر ایرانی که به دوران صفویه تعلق دارد، امضای فردی به‌نام «محمد بن رضا» به همراه تاریخ بر روی آن حک شده است. می‌توان گفت این علم نشان‌دهنده هنر فلزکاری و خطاطی دوران صفویه است. قرار شده این قطعه فولاد نگارگری شده با قیمتی معادل ۱۰۳.۲۸۰ تا ۱۵۴.۹۲۰ هزار دلار به‌فروش برسد.

حراجی کریستیز لندن نیز یک روز پس از برگزاری حراجی ساتبی،  در روز ۲۵ اکتبر (سوم آبان) در حراجی خود با عنوان "هنر دنیای اسلام و هند شامل قالی و فرش‌های شرقی" در مجموع میزبان ۳۸۵ اثر از کشورهای ایران، هند، ترکیه، چین، سوریه، عربستان، اسپانیا، روسیه، فلسطین، مراکش، اردن، ایتالیا، مصر، بریتانیا، عراق، ازبسکتان، ترکمنستان و تونس خواهد بود که در این میان ۱۵۰ اثر ایرانی از نسخ چندصد ساله قرآن و شاهنامه و مثنوی معنوی تا نقاشی‌های و کاشی‌های دوره صفوی و چندین تخته فرش پارسی با قیمت اولیه هزار تا بیش از ۲۳۰ هزار دلار نیز چوب حراج می‌خورند.

چندین اثر ایرانی در هر دو حراجی ساتبی و کریستیز مشترک هستند و در هر دو حراجی در معرض دید و فروش مجموعه‌دارن و خریداران قرار می‌گیرند. 

منبع: خبرگزاری ایسنا

کد خبر 356262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.