عرضه مواد اولیه پلاستیکی درگیر بازار سیاه شده است

 خزانه دار اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیک و ملامین اصفهان با بیان اینکه عرضه مواد اولیه پلاستیکی درگیر بازار سیاه شده است، افزود: نیروهای واسطه ای و دلال ها مواد اولیه را از بورس به صورت انبوه خریداری و انبار می‌کنند و با چند برابر قیمت در بازار آزاد می فروشند.

علیرضا شوشتری در گفتگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه کمبود مواد اولیه واحدهای تولیدی پلاستیک در بازار آزاد منجر به افزایش چهار برابری قیمت این مواد شده است، اظهار کرد: ماده اولیه ای که دو ماه پیش کیلویی ۴۲۰۰ تومان بوده الان به ۱۶۲۰۰ تومان رسیده است.

وی افزود: با قانونی شدن عرضه مواد اولیه پتروشیمی در بورس، شرکت‌های پتروشیمی فقط مقدار مشخصی از مواد اولیه را در این بازار عرضه می‌کنند که پاسخگوی نیاز بازار داخلی نیست بنابراین تولیدکننده های خرد داخلی (بنگاه‌های اقتصادی کوچک) به مواد اولیه دسترسی ندارند و فقط افراد با کسب و کارهای کلان می توانند از بورس خریداری کنند.

شوشتری با بیان اینکه در دسترس نبودن مواد اولیه باعث به وجود آمدن بازار سیاه شده است، تأکید کرد: دلیل قیمت بالای این مواد در بازار آزاد نیز کمبود و دسترسی نداشتن تولیدکننده‌های خرد داخلی به این مواد است.

این کارشناس مواد اولیه پلاستیکی گفت: یکی دیگر از مشکلات اساسی در بازار این است که برخی کارگاه‌های بزرگ با وجود اینکه به دلیل مشکل در تأمین هزینه‌های ثابت وجاری خود تعطیل شده اند اما همچنان با داشتن مجوز خرید از بورس، اقدام به خرید مواد اولیه، احتکار و ایجاد ارزش افزوده بدون هرگونه تولید و خدمتی، می کنند.

وی افزود: در عین حال کارگاه‌های کوچک با وجودی که سرمایه کمی دارند اما همچنان دست از تولید و خدمت برنداشته، فعالیت می کنند و مجبور به تأمین مواد اولیه از بازار آزاد به قیمت های گزاف و غیرمعمول هستند که نارضایتی و دلسردی زیادی را برای این صنف به همراه داشته است.

خزانه دار اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیک و ملامین اصفهان با اشاره به اینکه الان به بهانه تأمین دلار مورد نیاز دولت، شرکت‌های پتروشیمی صادرات خود را افزایش داده‌اند، اضافه کرد: همزمان با نوسانات رو به بالای دلار، این شرکت‌ها عرضه  محصولات خود با دلار را به ریال ترجیح می دهند، در نتیجه‌ به دلیل بیشتر بودن تقاضا نسبت به عرضه، قیمت ها روند رو به رشد دارد.

وی با بیان اینکه اگر شرکت‌های پتروشیمی بدون توجه به ارز و دلار، در نظر اول نیاز بازار داخل را تأمین کنند و برای مواد اولیه قیمت ثابتی مصوب شود تولید کنندگان آرامش بیشتری خواهند داشت، افزود: براساس قانون، کالاهای تولیدی یارانه ای باید در سه مرحله در بازار داخلی عرضه شود و اگر خریداری وجود نداشت این مواد مشمول صادرت می گردد بنابراین اگر قرار است شرکت‌های پتروشیمی صادرات داشته باشند، اول باید نیاز بازار داخل را تأمین کنند، بعد به صادرات بپردازند. 

به گزارش ایمنا به نقل از اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان مصنوعات پلاستیک ونایلون اصفهان ، پیش از این سید رحیم مقیمی، رییس این اتحادیه ضمن اعلام اینکه ، شرکت های پتروشیمی خوراک خود را همراه با امتیازات قابل توجه از دولت می گیرند و صرفاً به خام فروشی مشغول اند و یک درصد از این مواد را هم به مردم برنمی گردانند، خواستار نظارت قوی سازمان بازرسی کل کشور بر نحوه فعالیت شرکت های پتروشیمی شده بود.

کد خبر 356244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.