برنامه جامع جدید شهر مشمول تغییرات مدیریتی نشود

یک کارشناس شهرسازی گفت: سرمایه‌های اجتماعی از طبقات مختلف که در بخش های حقیقی و حقوقی جامعه وجود دارند، در برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد جدید باید مورد توجه قرار گیرند.

مهرداد کیهان‌فر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین که اعلان عمومی آن طی روزهای گذشته انجام شد، اتفاق بسیار ویژه و نوید بخش آینده‌ای روشن برای شهر اصفهان است.

وی تصریح کرد: برنامه جامع شهر اصفهان طبق اعلام متولیان و مشارکت‌کنندگان، رویکرد جدیدی در راستای زیست‌پذیر و تاب‌آور کردن شهر با نگاه ویژه به نسل‌های آینده و با توجه به اصول توسعه پایدار دارد، اما دغدغه‌ای که باید بدون تعارف آن را مطرح کنم، لزوم توجه این برنامه به سرمایه های اجتماعی از طبقات مختلف شهر است.

این کارشناس شهرسازی با انتقاد از اینکه در حال حاضر توجهی به سرمایه های اجتماعی در بخش های حقیقی و حقوقی جامعه نمی‌شود، گفت: در شهر اصفهان با آن پیشینه قابل تأمل در تمام حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، متأسفانه از خلاقیت‌ها، پویایی و شادابی کمتر اثری دیده می‌شود و این سؤال را در ذهن به وجود می‌آورد که آیا در این برنامه راه‌هایی برای اعتمادسازی مجدد برای مردم وجود دارد؟

وی افزود: سؤالات دیگری که در ارتباط با طرح جامع شهر اصفهان با رویکرد جدید وجود دارد، این است که «در این طرح به چه میزان از نظرات و اندیشه مردم و ذی‌نفعانی که قرار است در این برنامه مشارکت داشته باشند، استفاده می‌شود و می‌توانند امیدوار باشند که با همراهی که با این برنامه می‌کنند و وقت و انرژی که صرف خواهند کرد، این برنامه در ادامه مسیر، منحرف نخواهد شد و یا با تغییرات مدیریتی، برنامه هم به فراموشی سپرده می شود یا دچار تغییرات ساختاری اساسی خواهد شد؟ آیا در این برنامه، ساختاری تنظیم خواهد شد که بتواند مشمول تغییرات مدیریتی نشود؟»

کیهان‌فر با بیان اینکه این ابهامات اگر به درستی پاسخ داده و تبیین شود، امکان تحقق برنامه جامع شهر اصفهان را ارتقاء بخشیده و سطح اعتماد سرمایه‌های اجتماعی را افزایش خواهد داد، اظهار کرد: وقتی سرمایه‌های اجتماعی به حرکت درآیند، سرمایه‌های اقتصادی و تخصصی نیز به میدان می‌آیند، آن زمان ما دیگر نگران مهاجران و سکونتگاه‌های غیر رسمی و دهها چالش شهری دیگر نخواهیم بود که مجبور باشیم به طور مقطعی نسخه‌هایی بپیچیم که خود چالش جدیدی به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: وقتی سرمایه‌های اجتماعی فعال باشند به این نتیجه می‌رسیم که به طور مثال حتی مهاجرانی که به شهر ما می‌آیند نیز دارای ظرفیت‌هایی هستند که به شهر اضافه می شوند و برای ما پویایی اقتصاد را به ارمغان می‌آورند؛ در این صورت می توانیم شاهد خلاقیت ها و نوآوری ها باشیم و کسی که قرار است به عنوان یک ذینفع مشارکت کند، به این نتیجه می رسد که از مشارکت خود، منفعت خواهد برد، نه اینکه مشارکت او باعث شود رانت و منفعت برای کسانی به وجود آید که حضور و مشارکتی در این برنامه نداشته و تنها ناظر بوده‌ و به عنوان یک فرصت طلب می‌خواهند از این شرایط استفاده کنند.

این کارشناس شهرسازی افزود: آن موقع است که متخصصان و مردم فکور ما به کمک مدیریت شهری خواهند آمد، زیرا در آن زمان اکثریت مردم شهر را هویت خود می دانند.

وی با تاکید بر اینکه برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد جدید باید انگیزه‌ها را بار دیگر زنده کند تا اگر مشکل کوچکی به وجود آمد، تبدیل به یک بحران نشود و برعکس اگر بحرانی به وجود آمد، مردم آنقدر حس تعلق داشته باشند که بحران را تبدیل به یک مسئله قابل حل کنند، گفت: در آن زمان می‌توان گفت که حکمروایی شهری به ظهور رسیده و شهر با پشتیبانی ساکنان خود می تواند موضوعات را به صورت مسئله محور حل کند و برنامه ای جامع و دارای قابلیت های نوین و انعطافی داشته باشد.

کیهان‌فر تصریح کرد: به نظر می‌رسد که باید بر روی عنوان «جامع» دقت بیشتری شود و یا تبیین بهتری داشته باشد تا در آینده با طرح دیگری مواجه نشویم که محدودیت‌های بیشتری را به وجود آورده یا انعطاف و امکان تطبیق با شرایط روز را نداشته باشد.

کد خبر 356232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.