تأثیر فضای مجازی و «انبارداری دلار» بر افزایش مشکلات اقتصادی

دبیر اجرایی حزب خانه کارگرشعبه اصفهان گفت: اولین باری نیست که اقتصاد ایران رکورد را تجربه می کند، در زمان جنگ هم شرایط خیلی بدی را تجربه کردیم، برنامه آن زمان برای مدیریت بحران «سیاست توزیع کوپن» بود و تحویل کالا و سایر بسته‌ها به جای وجه نقد انجام می شد.

اصغربرشان با اشاره وضعیت موجود کشور و سخنان روحانی مبنی بر لزوم ایجاد امید در جامعه به خبرنگار ایمناگفت: در جلسه اخیر رییس جمهور با اقتصاددان‌ها وتحلیل‌گران این حوزه تمام همت وخواست دولت برآن بود که مشکلات اقتصادی کشور را آسیب شناسی کرده تا فشار کمتری بر مردم و قشر آسیب پذیر جامعه وارد شود.

وی افزود: مذاکره رییس جمهور با اقتصاددان‌ها کار ضروری و عقلانی بود، آنها توان ساماندهی و تفکر اقتصادی بیشتری دارند و ریشه و راه حل مشکلات اقتصادی را می‌دانند و سعی در درمان و ترمیم آن دارند. البته رییس‌جمهور با دعوت از اقتصاددان‌ها و گفت‌وگو با آنها بر این واقعیت صحه گذاشت که مشکل اقتصادی و معیشتی در جامعه وجود دارد.

تلاش رییس جمهور برای امید دادن به مردم نقطه قوت است

برشان خاطر نشان کرد: رییس جمهور در شرایطی این نکته را اعلام کرد که جامعه در شرایط اقتصادی خوبی به سر نمی برد و این مسأله با توجه تحریم دشمنان که هرروز به ملت ایران چنگ و دندان نشان می دهند، باید آسیب شناسی و ساماندهی شود. روحانی با توجه به این شرایطی که با آن مواجهیم گفت باید از اقشار کم درآمد حمایت  وکالاهای اساسی را برای این قشر تامین کرد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: بدون هیچ شک و شبهه ای تیم اجرایی کشور نتوانسته مشکلات معیشتی مردم را رفع وراه کاری درخور ارائه دهد، هرچند رییس جمهور در این شرایط سعی کرده به مردم امید بدهد و این نقطه قوت صحبتهای اخیر او است.

وی یادآوری شد: با این وجود، درچنین مواقعی کتمان کردن مشکلات اقشار کم درآمد قابل چشم پوشی نیست و باید برای تامین مشکلات معیشتی مردم مراقبت های خاصی انجام شود که به کمک اقشار کم درآمد و مردم بیاید ، اما در واقع تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده و بسته‌های حمایتی وعده داده شده عملیاتی نشده است.

دولت به دنبال اقداماتی باشد که مردم را استوارتر و خودش را رو سفید کند

دبیر اجرایی حزب خانه کارگر افزود: برای مردم کم درآمد شرایط بسیار بد و آسیب پذیراست و این اقشار هستند که بیشتر در مواجهه با تحریم‌ها و نوسانات اقتصادی با مشکلات معیشتی روبرو شده‌اند وتا این ساعت دولت در رسیدگی به این وضع تعلل کرده و هیچ گونه عملیات حقیقی برای حمایت از آنها انجام نداده که مانع ضربه‌های اقتصادی بیشتر بر مردم در برابر تهدید وتحریم دشمنان باشد و مردم را استوارتر و دولت را رو سفید کند.

عضوشورای اسلامی شهر اصفهان افزود: از نکاتی که دولت باید به آن اهتمام بورزد، کمک به امنیت وسلامت اجتماعی مردم است؛ دولت باید حمایت‌های درمانی خود را برای حفظ سلامت و بهداشت جامعه بیشتر کرده تا بیماران حاد آسیب‌پذیرتر نشوند؛ درحالی که امروز حتی بیماران عادی و معمولی نیز برای درمان‌ خود دچار تنگنا هستند.

مرزها باید کنترل شود

وی افزود: دولت  در بیمارستان‌ها، اماکن دولتی و در سایر بخش‌های بیمه‌ای باید کمک‌های خود را نشان بدهد؛ چرا که متاسفانه تاکنون بعضی از اقلام دارویی که در پوشش بیمه‌ای بوده، کمیاب شده اند و خرید وتامین این داروها برای بیماران در بازار آزاد با این شرایط بد اقتصادی آنها را دچار مشکلات بغرنج و مضاعف و لطمات جبران ناپذیری کرده است.

برشان باتوجه به حرف‌های رییس جمهور درمورد تأمین غذا، مواد اولیه و کالاهای اساسی که گفت باید آن را به دلار حساب کنیم، یادآورشد:
متأسفانه کنترل لازم بر مرزهای ما وجود ندارد؛ دلاری که با ارز دولتی دریافت شده در جریانات تصنعی رسمی و غیررسمی به خارج قاچاق واین یکی از مشکلات اقتصاد کشور است‌.

وی افزود: اگر ارزاق عمومی را با نرخ دولتی تأمین می کنند و در اختیار مردم می‌گذارند باید قاچاق ارز در مرزها نیز کنترل شود؛ چون در بازار شاهد جریانات بدی هستیم؛ مثلا نوسانات در کالاهای پیش پا افتاده مثل گوجه فرنگی هم دیده شده است.

برشان تأکید کرد: اگر ارز با نرخ دولتی عرضه بشود، اما کنترلی بر بازار ارزاق و مایحتاج عمومی وجودنداشته باشد و مرزها کنترل نشود، این روند به ضرر مردم خواهد بود و نرخ اقلام واجناس هم بر اساس سوء استفاده و احتکار بالا و بالاتر می رود.

تأثیر فضای مجازی بر مشکلات اقتصادی

دبیرحزب خانه کارگر شعبه اصفهان خاطر نشان کرد: نکته دیگری که جای اشاره دارد کنترل فضای مجازی است؛ در همین دوره زمانی برای نرخ ارز کمپینی در فضای مجازی به وجود آمد که عوامل داخلی یا خارجی در آن دخیل بودند و نرخ ارز را کم و زیاد کردند؛ این کمپین تصنعی  نرخ ارز ضرر و زیانهای زیادی را به بار آورد و اگر دولت به موقع وارد صحنه نمی‌شد وتحرک‌های اقتصادی لازم را در بازار انجام نمی‌داد، این کمپین ضد ارز ضررهای بسیار بیشتری را متوجه مردم می کرد.

وی اظهار کرد: از این دست اتفاقات تاکنون بارها برای مردم جهان  پیش  آمده و برای ماهم در شرایط جنگ پیش آمد، اما نکته اینجاست که در شرایط کنونی نیز مردم باید با حمایت از دولت؛ دلارهای خانگی را بازار بیاورند؛ نه اینکه با ولع وحرص بیشتر آن را در خانه‌ها انبار کنند که اقتصاد به هم بریزد؛ در این صورت شاهد اثرات سوء و شوم این «انبارداری دلار» بر کالاها نبودیم وقیمت کالاها رشد سرسام آوری نداشت.

برشان خاطر نشان کرد: دولت باید برای کنترل بالارفتن لحظه‌ای دلار سیاست اقتصادی خاصی را اجرا می‌کرد، چرا که ایران تجربه تورم دوران جنگ را نیز داشته است.

در دوران جنگ با کوپن مشکلات را مدیریت کردیم

وی افزود: اولین بار نیست که ایران دچار رکود می شود و این شرایط اقتصادی را تجربه می‌کند؛ در زمان جنگ هم شرایط خیلی بدی را تجربه کردیم، برنامه آن زمان برای مدیریت بحران «سیاست توزیع کوپن» بود و تحویل کالا و سایر بسته ها به جای وجه نقد انجام می شد. تعاونی‌ها با دیدگاه نظارتی وجلوگیری از احتکار و سایر تبانی ها توزیع اقلام بین مردم را انجام می دادند.

دبیرحزب خانه کارگر شعبه اصفهان با اشاره دوباره به سخنان روحانی در مورد لزوم ایجاد امید در جامعه خاطر نشان کرد:در شرایط کنونی به نظر می رسد رییس جمهور  تلاش کرده درد را به مردم بگوید و موضع هم بگیرد، اما این بدان معنا نیست که مدینه فاضله ایجادشود و بگوییم مشکل نداریم؛ مشکلات زیادی داریم، اما دولتمردان برای اینکه دشمنان سوء استفاده نکنند و مردم دچار یاس و ناامیدی نشوند باید تدابیری به کار ببرند تا سیاست تحریم دشمنان خنثی شود.

کد خبر 356230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.