تغذیه سالم کودکان کار اصفهان در دستور کار است

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: طبق آمارهای رسمی اعلام شده، میانگین شیوع چاقی در ایران ۵۹.۳ درصد و این آمار در اصفهان ۶۱.۳ درصد است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریده روشن در برنامه رادیویی «صدای شهر» با موضوع «روز جهانی غذا و عملکرد کمیسیون بهداشت در حوزه سلامت غذایی»، اظهارکرد: ۱۶ اکتبر برابر با ۲۴ مهر، به عنوان روز جهانی غذا نام‌گذاری شده  و در این روز، سازمان‌های بین‌المللی با انگیزه برقراری روابط در زمینه کشاورزی و زمینه‌سازی برای جلوگیری از فقر و گرسنگی و نابودی محیط‌زیست، تلاش می‌کنند.

وی افزود: روز جهانی غذا اهدافی به دنبال خود داشته که از جمله آنها تشویق و تحریک ملت‌ها و نهادهای غیر دولتی به افزایش تولیدات محصولات کشاورزی است که منجر به پایان دادن به گرسنگی در جهان می‌شود، تشویق به برقراری ارتباطات کشورهای در حال توسعه برای همکاری‌های اقتصادی و کشاورزی، افزایش آگاهی عمومی ملل و توجه دادن آنها به مسأله گرسنگی در جهان همچنین انتقال تکنولوژی به کشورهای در حال توسعه برای از بین بردن فقر موجود است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در سال ۹۷ شعار روز جهانی غذا با توجه به اینکه رفتار ما آینده ما را می‌سازد، «صفر نفر گرسنه تا سال ۲۰۳۰» نامگذاری شده است و بی‌شک تمام متولیان صنعت غذا از مزرعه تا سفره اگر این هدف را دنبال کنند، شعار اعلام شده، محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان گرسنگی در سطح جهان پس از یک دوره امروزه بازهم در حال افزایش است، تصریح کرد: طبق آمار جهانی ۸۱۶ میلیون نفر در جهان سوء تغذیه مزمن دارند که از این تعداد ۱۵۱ میلیون نفر کودکان زیر پنج سال هستند، در حالی که در همین زمان ۶۰۰ میلیون نفر از عارضه چاقی رنج می‌برند و یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر نیز اضافه وزن دارند.

روشن تأکید کرد: اگر برنامه‌ریزی‌های مدونی انجام شود به راحتی می‌توان شعار «صفر نفر گرسنه تا سال ۲۰۳۰» را عملیاتی کرد.

وی با بیان اینکه طبق آمارهای اعلام شده در جهان از هر ۹ نفر یک نفر دچار سوء تغذیه است، افزود: در ایران ۲۵ میلیون نفر دارای اضافه وزن و چاقی هستند، میانگین شیوع چاقی در ایران ۵۹.۳ درصد و جالب‌تر اینکه در اصفهان این آمار ۶۱.۳ درصد است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: آمار ابتلای افراد به دیابت در اصفهان از متوسط کشور بیشتر است، به طوری که  میانگین کشوری ۹.۵ درصد و در اصفهان ۱۱.۶ درصد است، همچنین میانگین کشوری کلسترول خون ۴۱.۸ درصد، اما در اصفهان ۴۶ درصد اعلام شده است.

وی اظهارکرد: در استاندارد جهانی مصرف شکر و قند روزانه ۴۰ گرم است و در ایران این مواد ۶۶ گرم یعنی ۱.۵ برابر استاندارد واقعی مصرف می شود و این آمار تغذیه نامناسب و شیوه نامناسب سبک زندگی ما را نشان می دهد.

روشن تأکید کرد: برای حفظ و ارتقاء سلامت، بایداصلاح سبک زندگی سالم و شیوه صحیح غذاخوردن را مورد توجه قرار دهیم و میوه‌جات و سبزیجات بیشتر در سبد غذایی قرار گیرد.

وی در خصوص راهکارهای مدیریت شهری برای رفع این مشکلات گفت: از دید مدیریت شهری باید گفت که در تمام کشورها مدیریت واحد شهری وجود دارد، اما متأسفانه در ایران اینگونه نیست؛ البته ۵۰ سال قبل مدیریت شهری وجود داشته است، اما با گسترش شهرها و تخصصی شدن موضوعات مدیریت واحد شهری به هم خورده است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد:با توجه به اینکه در گذشته انتظاراز شهرداری، انتظار یک نهادی خدماتی بوده است، اما امروزه رویکرد خود را به نهادی فرهنگی اجتماعی تغییر داده و مدیریت شهری نه فقط در راستای فرهنگ‌سازی بلکه تبلیغات رسانه‌ای می‌تواند فعالیت کند، همچنین در جهت تعامل با ارگان‌ها و سایر نهادهای تخصصی نقش دارد.

وی افزود: کمیسیون‌های بهداشت و سلامت و فرهنگی، ورزشی شورای اسلامی سعی دارد در جلسات متعدد با ارگان‌های ذی‌ربط و تخصصی، مدیریت واحد شهری را اعمال کند تا نظارت لازم برای برنامه ریزی‌ها جهت سلامت غذا انجام شود.

روشن با بیان اینکه یکی از راهبردهای کمیسیون بهداشت سلامت و خدمات شهری نظارت بر نحوه عملکرد بازارهای کوثر است، اظهارکرد: در این راستا سعی کردیم در نظارت‌ها کیفیت را بر ارزانی مواد ارجح بدانیم، همچنین در تلاش برای راه اندازی آزمایشگاه رفرنس در میدان میوه و تره بار اصفهان هستیم تا نظارت و کیفیت مواد غذایی به نحو احسن انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: روزانه ناظران بهداشتی در بازارهای کوثر مستقر هستند تا بر انتخاب نوع محصول و کیفیت آنها نظارت کافی انجام شود.

رییس کمیسیون فرهنگی، بهداشت و سلامت شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تغذیه کودکان  بر روند رشد آنها بسیار تأثیرگذار است، گفت: در مجموعه کاری ما حمایت از تمام کودکان وجود دارد، وقتی می خواهیم اصفهان  پایلوت شهر دوستدار کودک شود، اولین موضوع مهم توجه به کودکان کار است تا بتوانیم به شعار شهر دوستدار کودک پایبند باشیم.

وی افزود: البته تاکنون حمایت‌های خوبی از کودکان کار انجام شده و تغذیه سالم آنها نیزجزء برنامه‌های آینده خواهد بود.

کد خبر 356225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.