نقش شبکه های اجتماعی در گردشگری

یک کارشناس جهانگردی گفت: بیش از ۴۵ درصد گردشگران در مرحله پس از سفر محتوای مربوط به سفر را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند و نقدهای آنلاین خود را ثبت می‌کنند. پس از بازگشت به مبدأ، گردشگران کیفیت کل تجربه سفر را ارزیابی می‌کنند و قضاوتی کلی از میزان رضایت بدست می‌آید.

امیر نعیمیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر توسعه گردشگری اظهار کرد: رسانه‌های اجتماعی از قابلیت‌های بالایی برای بازاریابی در صنعتی که با روحیات و تفریحات مردم ارتباط دارد، برخوردار است. به اشتراک‌گذاری تصاویر، فیلم، گفت‌وگو، آلبوم، تگ، دایره‌های دوستان و... از امکاناتی است که مخاطبان را جذب می‌کند و توراپراتورها می‌توانند در این شرایط از طریق امکانات ذکر شده در تعریف پکیج‌های سفر، هزینه و نوع خدمات خود، با مشتری ارتباط برقرار کنند.

این کارشناس جهانگردی با بیان اینکه رسانه‌های اجتماعی نحوه ارتباط افراد با یکدیگر و با شرکت‌ها را تغییر داده است، ادامه داد: این اتفاق به طور ویژه در صنعت گردشگری رخ داده است، زیرا مشتریان بیش از پیش در مراحل مختلف برنامه ریزی سفر، مخصوصاً هنگام جستجوی اطلاعات، در رسانه‌های اجتماعی با دیگر افراد تعامل دارند. در واقع در این مرحله از فرایند رفتار مصرف کننده، جنبه‌های اجتماعی مانند به اشتراک گذاری و نظرات و پیشنهادات دوستان نقشی کلیدی بازی می‌کند.

وی افزود: رسانه‌های اجتماعی عنوانی است که در سال‌های اخیر به مجموعه سایت‌ها و ابزارهایی اطلاق می‌شود که در فضای ایجاد شده به وسیله رسانه‌های نوین از قبیل شبکه‌های ارتباطی، اینترنت و تلفن‌های همراه، متولد شده‌ و رشد پیدا کرده‌اند. به تعبیری، به گروهی از رسانه‌های آنلاین که در این فضای جدید متولد شده‌اند عنوان رسانه‌های اجتماعی داده شده است.

نعیمیان با اشاره به اینکه رسانه‌های اجتماعی در تمام مراحل فرایند خرید بر روی گردشگران تأثیر می‌گذارند، گفت: شدت و هدف این تأثیر در مراحل پیش، هنگام و پس از سفر متفاوت است. این نکته باید مدنظر قرار گیرد که تمایل افراد به استفاده از رسانه‌های اجتماعی در مراحل مختلف برنامه ریزی سفر، ممکن است با توجه به تفاوت‌های فرهنگی و سن گردشگران تغییر یابد.

این کارشناس جهانگردی اضافه کرد: گام‌های مرحله پیش از سفر، گردشگر را به تصمیم گیری و ساختن انتظارات درباره تجربه گردشگری آتی هدایت می‌کند. تحولات فناوری اطلاعات هزینه‌های جستجو را کاهش داده و باعث افزایش قدرت مشتریان می‌شود، زیرا به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا نقش فعال‌تری در فرایند تصمیم گیری داشته باشند.

وی ادامه داد: برای گام اول که شناخت نیازها می‌باشد، رسانه‌های اجتماعی قادرند ایده‌های جدید را برانگیزانند یا بر فرایند تغییر یک نیاز به یک خواسته خاص تأثیر بگذارند. فیسبوک و توییتر و یا جوامع مجازی می‌توانند ایده‌های جدید سفر را تحریک کنند. به طور کلی در مرحله پیش از سفر، مشتریان به دنبال اطلاعات درباره محل اقامت و حمل ونقل هستند.

نعمیان با بیان اینکه گسترش تکنولوژی‌های همراه به طور ویژه بر قابلیت افراد در ایجاد اطلاعات مربوط به محیط و اشتراک گذاری آنی تجربه‌ها تاثیرگذاشته است، اظهار کرد: رسانه‌های اجتماعی و پیامک به افراد این اجازه را می‌دهند تا متن، تصاویر و ویدئوها را به اشتراک بگذارند. یکی دیگر از فعالیت‌های اشتراک گذاری گردشگران در هنگام سفر، انتشار نقدهای آنلاین در وب سایت‌های نقد و بررسی سفر و گردشگری، دادن امتیاز و توصیف تجربیات می‌باشد.

این کارشناس جهانگردی افزود: بیش از ۴۵ درصد گردشگران در مرحله پس از سفر محتوای مربوط به سفر را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند و نقدهای آنلاین خود را ثبت می‌کنند. پس از بازگشت به مبدأ، گردشگران کیفیت کل تجربه سفر را ارزیابی می‌کنند و قضاوتی کلی از میزان رضایت بدست می‌آید.

کد خبر 356196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.