اشتراک نظر نمایندگان اصفهان پیرامون زاینده رود

دوتن از نمایندگان شهرستان اصفهان امروز با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به سؤالات آنها در حوزه های مختلف پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حیدرعلی عابدی و حمیدرضا فولادگر دو نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی امروز سه شنبه-۲۴ مهر – در جلسه مناظره و تریبون آزاد تحت عنوان «مجلس شورای اسلامی از متن تا حاشیه» که به میزبانی انجمن اسلامی دانشجویان علوم پزشکی اصفهان در این دانشگاه برگزار شد، حضور یافتند و به سوالات دانشجویان پاسخ دادند.

فولادگر: مهمترین گام اصلاح الگوی مصرف و حمایت از کشاورزان است

فولادگر در رابطه با اقدامات پیش بینی شده و انجام گرفته در خصوص زاینده رود اظهار کرد: برای رفع مشکل آب زاینده رود، باید در ابتدا علت و ریشه آن را بررسی و مشخص کرد. نخستین مشکل زاینده رود، به هم خوردن رژیم حقوقی زاینده رود و نقض قواعد شرعی و عرفی توزیع آب، برداشت بی رویه آب و نقل و انتقالات زودهنگام است.

وی افزود: دوم، نداشتن الگوی مصرفی مناسب آبی،  پرت آب در لوله ها و نداشتن الگوی کشت در کشاورزی و اصلاح نکردن الگوی مصرف در  صنعت است که البته امروزه در حال اصلاح و تغیر به سمت مصرف بهینه است. دلیل سوم نیز کاهش منابع به دلایلی از جمله خشکسالی است، این مسأله با اینکه عامل اصلی نبوده، اما یکی از عوامل مهم است.

فولادگر با اشاره به اینکه اقدامات موثری در زمینه احیای زاینده رود صورت گرفته است، گفت: کارگاه سد راه اندازی شده، اما بر سر روش اجرایی کردن طرح بهشت آباد با وزارت نیرو اختلاف وجود دارد. با این حال امیدواریم تا دو سال آینده به بهره برداری برسد و حدود دویست متر مکعب آب به ظرفیت زاینده رود اضافه شود. باید موارد اول و دوم و از همه مهم‌تر اصلاح الگوی مصرف صورت گیرد و در کنار آنها از کشاورزان حمایت کنیم تا این مشکلات نیز حل شوند.

عابدی: راه حل نظارت قوی وزارت نیرو بر زاینده رود است

عابدی نیز در رابطه با اقدامات پیش بینی شده و انجام گرفته در خصوص زاینده رود گفت: در مباحث آب اختلافی بین نمایندگان وجود ندارد و اگر ۱۷۰میلیون متر مکعب سهمیه تالاب گاو خونی و ۶۰۰ میلیون متر مکعب سهم شرق اصفهان و همین اندازه در غرب سهمیه آب اصفهان داده شود، مشکلی پیش نمی آید.

وی تأکید کرد: اگر ۲۰۰ میلیون متر مکعب از سهمیه شرق را به علاوه سهمیه تالاب داشته باشیم به عبارتی می توانیم روزانه یک میلیون متر مکعب آب در زاینده رود داشته باشیم، اما مشکل اینجاست که مشک ما  اصفهانی ها سوراخ است و مدیریتی بر زاینده رود اعمال نمی شود؛ وزارت نیرو هنوز مشخص نکرده که ابزار نظارتش در برداشت آب چگونه است.

نماینده مردم اصفهان تأکید کرد: راه حل نظارت قوی وزارت نیرو بر زاینده رود است و تا این سوراخ اصلاح نشود مشکل شرق اصفهان رفع نخواهد شد؛ باید روی لوله‌های آب کنتور بگذارند، برای مثال از سال ۹۲ برداشت آب و بارگزاری طرح جدیدی بر زاینده رود ممنوع شده، اما همچنان شاهد بارگزاری های جدید و تلاش برای تعدیل طرح بهشت آباد هستیم. در آخرین مکاتبه، در خواست تنایندگان اصفهان از رییس جمهور این بود که ستادی تحت عنوان احیای زاینده رود تشکیل شود.

فولادگر:مواضع سیاسی در پس پرده برخی معاهدات بین المللی وجود دارد

 فولادگر در خصوص تصویب معاهدات بین المللی در مجلس گفت: دولت در ارتباطات بین المللی، عضویت در کنوانسیون ها و پیمان های بین المللی، در ابتدا مذاکرات اولیه را انجام می دهد و بعد معاهدات را برای تصویب به مجلس ارائه می دهد، اما در موارد فرهنگی و سیاسی که حساسیت‌های بیشتری دارند مانند برجام و FATF و سند ۲۰ ۳۰  بهتر است که در ابتدا با مجلس رایزنی شود که در مسئله FATF  این اتفاق افتاد.

وی با اشاره به روند کار در کنوانسیون ها گفت: نمی‌توانیم وارد ماهیت کنوانسیون ها شویم که آن را تغییر دهیم، یا باید آنها را پذیرفت یا رد کرد، اما می توان حق تحفظ  قائل شد که ممکن است یک کنوانسیون قواعد و استثنائات را بپذیرد و یا رد کند.

فولادگر در پاسخ به این سؤال که گروهی بحث پول شویی در FATF را مطرح می کنند، اما بعدا موارد دیگری هم مانند پالرمو به آن اضافه می شود، گفت: بحث‌های فنی استاندارد است، اما عموما مواضع سیاسی در پس پرده وجود دارد و در بحث تعریف آنها از تروریسم نیز مهم مصداق های آنها است که با ما متفاوت است و این قوانین آن‌ها آن هم در شرایط تحریم برای ایران محدود کننده خواهد بود. به عبارتی در شرایط تحریم‌ باید بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم و در این حالت از سوی این نهاد مورد بازخواست قرار می گیریم.

عابدی: با استانداردهای دوگانه مخالف هستیم

عابدی نیز در ادامه گفت: مجلس یک نهاد قانون گذاری و جوی بسیار خوب برای تمرین دموکراسی در بین نمایندگان است، در بیشتر موارد برای بررسی طرح‌ها مواضع سیاسی در نظر گرفته نمی شود، اما برای کنوانسیون‌ها و لوایح فرق دارد؛ اینجا است که نظرات نمایندگان دوره احمدی نژاد و روحانی متفاوت می شود.

وی در خصوصFATF  گفت: FATF یک لایحه نیست؛ بلکه یک گروه اقدام است که توسط هفت قدرت جهانی پایه گذاری شده و هدف آن تخصصی است و باید هوشیار باشیم که ضربه ای به استقلال کشورها نزنند. بعد از عضو گیری این گروه شرایط و لوایحی را قرار می دهد تا وضع مالی کشور ها روشن شود. در مجموع FATF ۴ لایحه را  اعلام کرده است و اکنون شامل دویست و پنج عضو است و کشور ها را از نظر سیستم مالی دسته بندی می کند.

وی با بیان اینکه در بیشتر موارد دیده می شود که کشوری که بیشترین قربانی را در بحث تروریسم داشته متهم می شود، گفت: تروریست‌های سوریه و عراق به تروریسم متهم نمی‌شوند، اما سپاه پاسداران و سپاه قدس که با آن‌ها مقابله می‌کند، مشمول تروریسم می‌شود، از این رو ما با این استاندارد های دوگانه مخالف هستیم.

عابدی تصریح کرد: ما قوانین مبارزه با تروریسم را اصلاح کردیم، مصادیق تروریسم از نظر ما گروه‌هایی است که شورای عالی امنیت ملی معرفی می‌کند، کمیسیون امنیت ملی برای لایحه CFT ،۷ تحفظ و استثنا قائل شده است، دولت تنها پس از خروج رسمی از لیست سیاه می‌تواند سند الحاق را امضا کند و قواعد آن‌ها را بپذیرد.

فولادگر:باید از اروپا امتیاز می گرفتیم

فولادگر با بیان این‌که در شرایط تحریمی فعلی که قرار است تحریم‌ها تشدید شود و نیاز به دور زدن تحریم‌ها داریم، قبول تعهدات این نهاد به ضرر ایران خواهد بود، گفت:می‌توانستیم حتی پذیرفتن این تعهدات را منوط به گرفتن امتیازاتی از اروپا کنیم تا جمهوری اسلامی را در برابر بخشی از تحریم‌ها حفظ کند، هنوز این مذاکرات ادامه دارد و تا پیش از ۱۳ آبان، اروپایی‌ها باید بخشی از راهکارهای خود برای حفظ ایران را تحریم‌ها آمریکا را ارائه دهد، هرچند اعتمادی هم به اروپا نداریم.

وی با بیان این‌که ظریف در مجلس با صراحت گفت که نه من و نه رییس‌جمهور هیچ تضمینی نمی‌دهیم که با پذیرش این تعهدات، مشکلات حل خواهد شد، یادآوری کرد: مخالفان FATF معتقدند در این شرایط نباید خود تحریمی داشته باشیم.

فولادگر با بیان این‌که تفاوت لبنان با ایران این است که لبنان شامل تحریم‌های آمریکا نیست، تصریح کرد: ایران تحت تحریم آمریکاست و برای نگه داشتن نظام جمهوری اسلامی مجبور هستیم با وجودی که فروش نفت کمتر شده است به روش‌های مختلفی نفت خود را به فروش برسانیم تا اهداف آنها مبنی بر به صفر رسیدن فروش نفت ایران محقق نشود.

وی با بیان این‌که مفت و مجانی امتیازاتی ندهیم که مجدد تجربه برجام تکرار شود، عنوان کرد: می‌گفتند امضای کری تضمین است، اما ترامپ زیر برجام زد، نادیده گرفتن تذکرات رهبر معظم انقلاب و منتقدان برجام در مجلس باعث این خسارت شد، ایران تمام تعهدات خود را انجام داد در حالی که طرف مقابل کاری نکرد، در خصوص FATF نیز همین موضوعات مطرح است.

عابدی: چرا مخالفان نگران FATF هستند

عابدی در ادامه توضیحات خود پیرامون FATF گفت: جنبه عقلانی این لایحه این است که باید به شورای نگهبان و بعد به مجمع تشخیص مصلحت نظام  برود، دولت هم در آنجا مذاکره می کند که اگر این لایحه مفید است تصویب و در غیر این صورت رد شود. زمانی که ما بالا دستمان شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام است، چرا مخالفان نگران FATF هستند، اگر این لایحه مشکلی داشته باشد رد می‌شود. بنا نیست وقتی وارد کنوانسیون‌ها می‌شویم مورد تشویق قرار بگیریم، همین که جریمه نشویم کفایت می کند.

وی با بیان این‌که در خصوص پول‌شویی و مقابله با تروریسم بین مخالفان و موافقان اختلاف وجود دارد، تصریح کرد: دور زدن تحریم‌ها یعنی پول‌شویی، در حالی که راه اداره کشور این نیست و با روش‌های مدیریتی دیگر می‌توان تحریم‌ها را دور زد.

عابدی با بیان این که مبارزه با پول‌شویی در مقابله با قاچاق و جرایم سازمان یافته کمک می‌کند، خاطر نشان کرد: خروج ترامپ از برجام نعمتی است برای ماکه بتوانیم سیستم خود را اصلاح کنیم، در حال حاضر صرافی ها دستشان برای تبادلات ارزی  باز است؛ در حالی که در هیچ کشور اروپایی نمی‌توانیم بیش از ۱۰ هزار دلار تبادل داشته باشیم، این لوایح به ما کمک خواهد کرد تا نظم مالی در کشور ایجاد شود و کسانی مانند بابک زنجانی در این جامعه رشد نکنند.  

فولادگر: اعضای شورای نگهبان معصوم نیستند، اما از نظارت استصوابی حمایت می‌کنم

فولادگر با بیان این‌که نظارت استصوابی یک قانون است و تفسیر قانون اساسی نیز بر عهده شورای نگهبان است، اظهار کرد: این که ممکن است شورای نگهبان خطایی هم انجام دهد، قابل انکار نیست و اعضای شورای نگهبان معصوم نیستند، اما از نظارت استصوابی حمایت می‌کنم.

وی با بیان این‌که در تعیین مصداق نظارت استصوابی ممکن است اتفاقاتی رخ دهد، عنوان کرد: اگر این نظارت استصوابی وجود نداشت، امکان ورود افرادی با تخلفات مالی، اخلاقی و ... به وجود می آمد.

عابدی: اگر شورای نگهبان وارد حیطه نظارتی نمی شد، خیلی خوب بود

عابدی در ادامه گفت: اگر شورای نگهبان وارد حیطه نظارتی به این شکل نمی‌شد و یا روندهای نظارتی بر کاندید ها را اصلاح می‌کرد، خیلی خوب بود.

و ی با بیان اینکه بخشی از کار شورای نگهبان نظارت استصوابی است، گفت: شورای نگهبان روی لوایح و طرح‌ها نیز نظارت می‌کند که کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است، زیرا فشارها زیاد است و اگر شورای نگهبان نبود، دولت به زمین می خورد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: باید قوانین انتخابات اصلاح شود و زمان بیشتری برای بررسی صلاحیت‌ها اختصاص دهند؛ چراکه بررسی صلاحیت چند صد نفر در مدت ۷ روز قطعاً باعث بروز خطاهایی نیز می‌شود.

کد خبر 356195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.