ادعاها در مورد جزایر ایرانی، بی‌مبنا و واهی است

رییس شورای اجرایی ایران در اتحادیه بین‌المجالس جهانی گفت: حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی جمهوری اسلامی ایران بر جزایر ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک غیر قابل مذاکره است و ما ادعاها در مورد جزایر ایرانی را بی‌مبنا، واهی و فاقد ارزش می‌دانیم.

به گزارش ایمنا، سیده فاطمه حسینی در پاسخ به ادعای هیات پارلمانی امارات متحده عربی، در مجمع عمومی اجلاس IPU با تأکید بر حاکمیت تام جمهوری اسلامی ایران بر جزایر ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در خلیج فارس، اعلام کرد: هر ادعایی در این خصوص از سوی هر کشوری بی‌مبناست.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند هر اقدامی که در خصوص جزایر سه گانه از سوی ایران اتخاذ شده، مبتنی بر اصول حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی جمهوری اسلامی ایران است و حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی جمهوری اسلامی ایران بر جزایر غیر قابل مذاکره است.
نماینده مردم تهران در پاسخ به اظهارات نماینده امارات متحده عربی از جمهوری اسلامی ایران مبنی بر جعل نام خلیج فارس، اعلام کرد: تنها نام تاریخی درست و به رسمیت شناخته شده خلیج فارس است؛ موضوعی که تاریخ و اسناد تاریخی درستی آن را شهادت می دهند.

حسینی تأکید کرد: از نظر ما هر گونه استفاده ساختگی یا ناقص از نام خلیج فارس مطلقاً غیر قابل قبول و غیر قانونی و فاقد ارزش سیاسی است.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره سیاست احترام خود نسبت به همسایگان را نشان داده است. ما تکرار می کنیم که سیاست احترام متقابل و همسایگی خوب در میان اولویت‌های مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و مداخله کردن در امور داخلی کشورهای دیگر هرگز توسط جمهوری اسلامی ایران دنبال نمی‌شود.

وی اضافه کرد: ایران توصیه می‌کند که امارات متحده عربی سیاست‌های دیکته شده نامفهومی را که علیه منافع کشورهای منطقه و جهان اسلام در پیش گرفته است، متوقف کند.

وی به هیأت پارلمانی امارات توصیه کرد که به جای اظهارات بی‌پایه و اساس تکراری علیه جمهوری اسلامی ایران، درباره ابتکارت و ایده‌های ایران بیندیشند که در پی ایجاد امنیت، ثبات و همکاری منطقه‌ای و نیز کاهش تنش و سوءتفاهمات در منطقه است.

قابل ذکر است که هیأت اعزامی ایران ۲۱ مهرماه به ریاست فاطمه حسینی و با حضور پروانه مافی، علی‌اصغر یوسف‌نژاد، مصطفی ذوالقدر، محمدباسط درازهی، علی نجفی خوشرودی، اسفندیار اختیاری وکاظم جلالی راهی این اجلاس در ژنو شد.

نمایندگان اعزامی ایران علاوه بر شرکت در مجمع عمومی اجلاس شورای اجرایی اتحادیه بین‌المجالس جهانی در کمیته‌های دائمی 'صلح و امنیت بین‌الملل'، 'توسعه پایدار و تجارت'، دموکراسی و حقوق بشر'، 'امور سازمان ملل متحد' و ' اجلاسیه زنان و جوانان' و نشست' آسیا - پاسفیک' و پنل‌های تخصصی شرکت می‌کنند.

منبع:ایرنا

کد خبر 356186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.