بانوان اصفهان کتاب درمانی می‌شوند

رییس اداره امور کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه شهرداری اصفهان گفت: طرح کتاب‌درمانی بانوان با هدف خودروان درمانی در کتابخانه تخصصی بانوان اجرا می‌شود.

طیبه فاطمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص اجرای طرح کتاب‌درمانی بانوان اظهار کرد: این طرح مشاوره کتابخوانی و کتاب درمانی برای زنان با دو رویکرد ایجاد نقش پیشگیرانه و نقش کمک درمانگری آن برای زنان اجرا می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در این طرح کتاب و مطالعه یک ابزار در خدمت خود روان‌درمانی است، تصریح کرد: در این طرح مطالعه هدف نیست اما به طور غیرمستقیم در افزایش سرانه مطالعه دخالت دارد و از کتاب برای خوددرمانی یا همان self healting  استفاده می‌شود.

رییس اداره امور کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه شهرداری اصفهان در خصوص مکان اجرای طرح گفت: اتاق فکر این طرح در اداره کتابخانه‌هاست اما اولین همایش آشنایی با این طرح توسط احسان کاظمی روانشناس وروان‌درمانگر در کتابخانه مرکزی یا کتابخانه تخصصی بانوان، بانوسرای آفتاب اجرا می‌شود هرچند این طرح قابلیت اجرا برای هر دو گروه زنان و مردان را دارد.

وی در تشریح جزییات این طرح اظهار کرد: کتاب درمانی بدین شکل است که در همایش اولیه موضوعاتی مانند پشیمانی، بی‌وفایی، دوست داشتن خود، خیانت و موارد روانشناسی جامعه مطرح می‌شود که مبتلابه بخشی از مخاطبین باشد و افراد مخاطب این موضوعات در جلسات شرکت می‌کنند و این طرح در بازه زمانی سه الی چهار ماهه به صورت گروهی طی شده و بعد از آن طرح به صورت فردی اجرا می‌شود.

فاطمی با اشاره به حضور مداوم یک روان درمانگر در همایش گفت: موضوع مورد بحث توسط این روان‌درمانگر مطرح می‌شود و یک کتاب‌شناس در خصوص همان موضوع کتاب‌های مربوطه را معرفی می‌کند و افراد بعد از مطالعه این کتاب‌ها در جلسات بعد به نقد کتاب و معرفی منابع بیشتر می‌پردازند.

وی با تاکید بر اینکه از این طریق افراد پاسخ سوالات خود را از طریق این مطالعه می‌گیرند، تصریح کرد: با این روش به نوعی خوددرمانگری برای آنها اتفاق می‌افتد که این خوددرمانی می‌تواند مادام العمر باشد.

رییس اداره امور کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه شهرداری اصفهان با اشاره به اجرای این طرح به صورت پایلوت در اصفهان، خاطرنشان کرد: به محض گرفتن بازخوردها طرح در تمام مناطق شهر و کتابخانه‌هایی که از حیث منابع خود گنجایش کافی را داشته باشند اجرا می شود.

فاطمی در خصوص شیوه اجرای فردی طرح کتاب‌درمانی گفت: در روش فردی درمانگر پس از مشاوره با فرد کتاب مورد نیاز او را پیشنهاد می‌کند به نحوی که شخصیت اول داستان مشکلی مشابه فرد مورد مشاوره داشته باشد و فرد از طریق همزادپنداری و خوددرمانگری به نتایج مثبتی در زندگی خود می‌رسد.

رییس اداره امور کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه شهرداری اصفهان  با تاکید بر اینکه کتابخانه‌های عمومی دانشگاه‌های مردم هستند، اظهار کرد: کتابخانه‌های عمومی نقش موثری در خودفراگیری افراد دارندو این خودفراگیری به صورت مادام العمر خواهد بود.

کد خبر 356168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رءاليسم IN ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
    0 0
    باسلام و تشكر از اين طرح. گرچه تكراريست ولي خب بازهم گامِ خوبيه. اميد كه بتونند به خوبي از پسش بربياند. پوستر برنامه شون متاسفانه در خور چنين طرحي نيست.