نان و گرانی نایلون در سفره مشکلات دهاقانی‌ها

دهاقان –امروز گرانی تمامی کالاها را در برگرفته و درآمد مردم نیز همچنان بدون تغییر مانده و افزایشی نداشته، از این رو بسیاری از مردم کالاهای غیر ضروری را از سبد خرید خود حذف کرده‌اند، اما بعضی از کالاها جزء مصرف روزانه مردم بوده و عملا حذف آن غیر ممکن است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، نان یکی از مهم‌ترین نیاز روزانه مردم است، اما گاهی این نیاز، مشکلات زیادی ایجاد کرده است، از گران بودن آن گرفته تا کیفیت، وزن و اندازه، نوع و... که سلیقه افراد را برای خریدن نان منزلشان متفاوت کرده است.

با زیاد شدن واحدهای نانوایی به ویژه آزاد پزان و نانوایی‌های خانگی دیگر خبری از صف‌های طولانی نیست، چراکه امروز در هر کوچه و محله‌ای حداقل یک نانوایی وجود دارد، علاوه بر این شهروندانی که برای خرید نیاز خانواده به سوپر مارکتی‌ها یا شرکت‌های تعاونی می‌روند، نان خود را از همان فروشگاه‌ها تامین می‌کنند تا مجبور به ایستادن در صف و معطلی برای نان نباشند.

از این رو در چند ماهه گذشته، مسئولان شهرستان دهاقان به منظور حفظ بهداشت و تامین سلامتی شهروندان، با تشکیل جلسه کمیته امنیت غذایی، سلامت و بهداشت؛ نانوایان و آزادپزان را ملزم کرده‌اند که اگر نان خود را به فروشگاه‌های مواد غذایی می‌دهند، حتما در بسته‌های پنج تا ۲۰ تایی در پلاستیک بزرگ همراه با آرم و آدرس نانوایی باشد تا چنانچه مشکلی به وجود آمد و یا کیفیت بالاتری باشد در رقابت و مسائل دیگر واحدهای نانوایی مشخص شوند.

بی‌توجهی به مشکلات نانوایان سبب بیکاری است

علی اصغر قاسمیان، فرماندار شهرستان دهاقان در این باره به ایمنا می‌گوید: مهارت نانوایان این شهرستان باعث شده نه تنها شهرستان‌های همجوار، بلکه استان نیز توجه ویژه‌ای به نان با کیفیت و مرغوب داشته باشند.

وی تصریح می‌کند: باتوجه به تصمیماتی که در جلسه کمیته امنیت غذایی، سلامت و بهداشت در خصوص بسته بندی نان‌ها گرفته شد، این موضوع دغدغه نانوایان در زمینه گران شدن پلاستیک را دوچندان کرده است.

 فرماندار شهرستان دهاقان، از مسئولان درخواست می‌کند: باید با هم‌فکری و همکاری راهکاری برای رفع این مشکل یافته شود.

وی ادامه می‌دهد: نانوایان و آزادپزهای این شهرستان در تهیه و پخت نان با کیفیت‌تر بایکدیگر رقابت می کنند پس باید مشکلاتی که بر سر راه آنها قرار دارد، رفع شود تا این رقابت سالم منجر به نان با کیفیت‌تر شود.

قاسمیان با بیان اینکه شبکه بهداشت و درمان شهرستان نظارت مستمر بر نانوایی‌ها دارند، خاطرنشان کرد: پخت نان در منزل، نانوایی‌ها و مراکزی همچون رستوران، طباخی‌ها و... باعث ایجاد اشتغال شده، اما توجه نکردن به مسائل و مشکلات نانوایان سبب بیکاری آنها می‌شود.

گرانی پلاستیک، نانوایان را فلج کرده است

جهانگیر مظفری، رییس مجمع امور صنفی شهرستان دهاقان اظهار می‌کند: امروزه نانوایان و آزادپزان این شهرستان با گرانی پلاستیک مواجه هستند و نمی‌توانند نیاز فروشگاه‌های مواد غذایی را تامین کنند.

وی با بیان اینکه تعداد واحدهای نانوایی شهرستان روبه افزایش است، عنوان می‌کند: تعداد متقاضی پخت نان نیز هر روز بیشتر می‌شود، اما این مشکل گریبان گیر همه خواهد بود.

رییس مجمع امور صنفی شهرستان دهاقان با بیان اینکه نان‌های بسته بندی شده باید همراه با آرم و آدرس باشد، می‌افزاید: ساماندهی واحدهای نانوایی در دستور کار است اما هرچه پیش می‌رویم مشکلات نیز بیشتر می‌شود.

جهانگیری، ادامه می‌دهد: تاکنون ۱۵درصد از واحدهای نانوایی اقدام به بسته بندی نان‌ها کرده‌اند و بقیه همچنان گرانی پلاستیک را بهانه قرار داده‌اند و از دستورات پیروی نمی‌کنند.

عرضه نان بدون بسته بندی در فروشگاه‌ها ممنوع!

ذبیح الله رسم، مسئول واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان دهاقان در این باره می‌گوید: در جلسه کارگروه بهداشت و سلامت شهرستان مقرر شد عرضه نان سرد در سوپرمارکت‌ها ممنوع شود؛ چراکه به این روش، محل پخت و نانوا مشخص نبوده حتی برخی نانوایان نیز کارت بهداشت نداشتند.

وی ادامه می‌دهد: در این روش نکات بهداشتی رعایت نمی‌شود چراکه وقتی نان‌ها در یک پلاستیک روی هم جمع شود هنگامی که فردی می‌خواهد نان بخرد باید دست خود را داخل یک پلاستیک فرو ببرد و احتمال آلودگی در بقیه نان وجود دارد.

مسئول واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان دهاقان می‌افزاید: بعضی از نان‌ها تاریخ تولید و انقضا ندارند و بیشتر نان‌های انباشته شده روی هم، کپک می زدند، البته این موارد نیز برای فروشندگان سوپرمارکت‌ها مهم نبود.

مسئول واحد بهداشت محیط شهرستان دهاقان، از استقبال ۱۵درصدی نانوایان و آزادپزان شهرستان جهت بسته بندی نان‌ها خبر می‌دهد و خاطرنشان می‌کند: متاسفانه گرانی پلاستیک باعث شده اجرای طرح در شهرستان روند کندتری بگیرد و مورد استقبال واقع نشود.

رسم با اشاره به مزیت بسته بندی نان‌ها، اضافه می‌کند: اگر نان را بسته‌های، ۱۰، پنج ، ۱۵ و۲۰ تایی قرار دهیم، انتخاب مشتریان را راحت‌تر می‌کند و بسته‌ها نیز گویای تاریخ تولید، انقضا، میزان نمک و نشاسته استفاده شده، محل پخت و شماره تلفن و... هست که باعث نظارت بهتر کارشناسان شبکه بهداشت می‌شود، همچنین در تهیه نان با کیفیت فضای رقابتی سالم‌تری ایجاد خواهد شد.

با بسته بندی نان مشکل نداریم

سیدجلال میرباقری، از نانوایان با سابقه شهرستان دهاقان با اشاره به گرانی پلاستیک می‌گوید: پلاستیک تا چند ماه پیش هر کیلو هفت هزار تومان می‌خریدیم ولی امروز قیمت آن خیلی بالا رفته به حدی که امروز هر کیلو ۱۸هزار تومان شده است.

وی می‌افزاید: ما با بسته بندی نان مشکل نداریم ولی به خاطر قیمت زیاد پلاستیک توان این کار را نداریم، باید مسئولان فکری برایمان بکنند.

زهره تقوی از آزادپزهای شهرستان دهاقان نیز می‌گوید: برخی از نانواها در زیرزمین خانه‌هایشان به صورت غیر قانونی نان می پزند، باید جلوی کار آنها گرفته شود چون در شرایطی که ما با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنیم و فضای رقابتی ایجاد شده آنها مشکلات دیگری ایجاد می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: قیمت پلاستیک بسیار زیاد است، اما چاره‌ای نداریم نمی‌توانیم بسته بندی کنیم و خودمان هم ناراحتیم.

کد خبر 356136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.