برگ‌های زرد پاییزی به طبیعت باز می‌گردند

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: برگ‌های خزان‌زده شهر اصفهان سالانه با تولید افزون بر دو هزار تن خاکبرگ دوباره به دل طبیعت باز می‌گردند.

فروغ مرتضایی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهر اصفهان حدود سه هزار و ۷۰۰ هکتار فضای سبز و حدود سه میلیون اصله درخت و درختچه دارد و در واقع این شمار از درختان و برگهای آنها ریه‌های تنفسی شهر هستند که جذب کربن دی اکسید هوا را بر عهده دارند.

وی افزود: برگ‌ریزان فصل پاییز، فضای زیبا و دلنشینی را در شهر ایجاد می‌کند و طی فرآیندی این برگها جمع‌آوری و به بخش‌های تحقیقاتی و اجرایی سازمان پارک‌ها در مناطق محمودآباد و جروکان منتقل می‌شوند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: بیشترین برگ‌های پاییزی در منطقه چهار شهرداری و از سطح پارک جنگلی ناژوان جمع‌آوری می‌شود؛ برگ‌های جمع‌آوری شده این مناطق در داخل ایستگاه جنگل شهر به خاکبرگ تبدیل می‌شود.

مرتضایی‌نژاد خاطرنشان کرد: برگ‌های جمع‌آوری شده از سطح شهر نیز پس از انتقال به بخش‌های تحقیقاتی، طی فرآیندی خرد و ذخیره می‌شود و پس از مدتی به خاکبرگ و مواد آلی تبدیل می‌شود.

وی اظهار کرد: سالانه افزون بر دو هزار تن خاکبرگ و کود آلی از برگ‌های خزان‌زده شهر اصفهان تولید می‌شود که پس از فرآوری، خاکبرگ‌ها فروخته و همچنین در بخش‌های تولیدی در گلدان‌ها و گلخانه‌ها استفاده و به این صورت به طبیعت باز می‌گردند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان افزود: حدود ۲۴۰۰ پاکبان در بخش فضای سبز شهر، برگ‌های خزان‌زده را از سطح شهر جمع‌آوری می‌کنند، اما کارگران امور شهری هم گاهی در جمع آوری برگ‌ها به پاکبانان کمک می‌کنند.

مرتضایی‌نژاد با بیان اینکه فرآیند تولید خاکبرگ هزینه قابل توجهی ندارد، تأکید کرد: برگشتن برگ‌ها و مواد آلی تجدید شونده به چرخه طبیعت و فضای سبز از نظر زیست‌محیطی و اقتصادی مفید و به صرفه است، بنابراین نباید برگ‌ها نابود شوند.

به گزارش ایمنا، ماده آلی خاک ایران بسیار کم است و کود حاصل از برگ‌های خزان‌زده در بهبود فرآیند شیمیایی و فیزیکی خاک بسیار مؤثر است .کودهای طبیعی فرآوری شده از این برگ‌ها، خطر کودهای شیمیایی را ندارند و با تبدیل شدن به کمپوست کمک بزرگی به بخش کشاورزی ارگانیک می‌کند.

کد خبر 356086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.