کاهش طلاق توافقی در اصفهان/ نگهداری مواد مخدر جزء ۱۰ اتهام اول استان نیست

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان گفت: طلاق توافقی طی سه سال اخیر در استان اصفهان کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا قنبری پیش از ظهر امروز(یکشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه اقدامات شهرداری اصفهان در حوزه راه‌اندازی خانههای کودک و نوجوانان و بانوسراها در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی تاثیر بسزایی داشته است، اظهار کرد: همچنین برگزاری کارگاههای آموزشی در حوزه ازدواج در مراکز ویژه نیز از دیگر اقدامات پیشگیرانه در دستور کار برای پیشگیری از وقوع طلاق است.

وی با بیان اینکه به منظور جلوگیری از گرایش مجدد معتادان بهبود یافته به اعتیاد برای نخستین بار در کشور  آیین‌نامه "مراقبت بعد از خروج" در دادگستری استان اصفهان تدوین شده است، ادامه داد: برای این امر ناظر دادگستری در مرکز ماده ۱۶ حضور دارد که همه اقدامات دستگاه‌ها را رصد میکند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه ۱۸۳ نفر از مراجعان دادسرای انقلاب در سال ۹۶ به مرکز ماده ۱۶ معرفی شده‌اند، افزود: برای آموزش این افراد با هزینه دادگستری افراد متخصص اعزام می‌شوند ضمن اینکه از سال گذشته تاکنون هزینه‌های مرکز ماده ۱۶ از سوی بهزیستی استان پرداخت میشود.

کاهش نقاط حادثه‌خیز استان اصفهان

وی همچنین به شناسایی نقاط حادثه خیز استان اصفهان اشاره کرد و گفت: ۱۰۹ نقطه پر تصادف در استان شناسایی شده است که برای کاهش آن اقدام شد که ۶۹ نقطه تصادفات بالاتر از میانگین کشوری داریم.

قنبری با اشاره به راه‌اندازی سامانه "همپا" در استان اصفهان اظهار کرد: با راهاندازی این سامانه به رانندگان در مسیر و قبل از رسیدن به نقاط حادثه‌خیز هشدار داده میشود.

وی افزود: با اقدامات صورت گرفته با همکاری پلیس راه و اداره کل راه و شهرسازی نقاط حادثه خیز جاده‌های استان اصفهان کاهش چشمگیری داشته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه امنیت اخلاقی در استان اصفهان اظهار کرد: در این زمینه کارگاهی تحت عنوان طرح "هور" را اجرای کردیم که در این کارگاه‌ها اصلاح و بازاجتماعی شدن افراد خاطی در این زمینه در دستور کار بود.

وی با بیان اینکه طرح "نماد" ( نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) نیز با همکاری همه دستگاه‌ها و با محوریت آموزش و پرورش اجرایی شده است، افزود: در گام نخست این طرح در ۱۲ مدرسه استان اجرایی شد و در سال جاری این طرح برای همه مدارس اجرایی شده است.

قنبری ادامه داد: ۲۱۰ نفر از مربیان مدارس در کارگاه‌های آموزش اجرای طرح "نماد" حضور یافتند.

جلوگیری از زمین‌خواری و کوهخواری در استان اصفهان

وی با بیان اینکه زمین‌خواری و کوهخواری در استان اصفهان گزارش شده است، ادامه داد: در این زمینه با استفاده از ظرفیت دادستان‌های استان پیشگیریهای خوبی انجام شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس در دستور کار قضات قرار گیرد، اضافه کرد: ارایه خدمات عمومی از جمله این مجازاتها است که با اعلام نیاز دستگاه‌های مختلف اجرایی می‌شود.

وی همچنین به اجرای طرح " فرزندان آفتاب" اشاره کرد و گفت: این طرح برای سربازان و با هدف آموزش سبک زندگی اجرایی شد.

قنبری با بیان اینکه در حال حاضر استفاده از شبکه‌های مجازی توسط فرزندان و ناآگاهی والدین از این فضا منجر به ایجاد مشکلاتی در خانوادهها شده است، ادامه داد: برای این امر دوره‌های آموزشی و کتب مورد نیاز در دستور کار قرار دادیم.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی داوریهای تخصصی در استان در دستور کار است، ادامه داد: در این زمینه تاکنون در اتاق تعاون، اتاق بازرگانی و کانون وکلا این مراکز راه‌اندازی شده است و در کانون کارشناسان رسمی دادگستری نیز راه‌اندازی این مرکز در دستور کار است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه هر سال در معاونت اجتماعی دادگستری ۱۰ عنوان جرایم و ۱۰ عنوان خواسته پرونده‌ای قضایی استان را شناسایی می کنیم، اظهار کرد: در سال ۹۴ درطلاق توافقی رتبه ششم را داشتیم و در سال ۹۶ طلاق توافقی رتبه ۸ را داشت.

آمار یک طلاق به ازای چهار ازدواج اشتباه است

وی ادامه داد: اینکه می گویند از هر چهار ازدواج یکی به طلاق می انجامد آمار غلطی است و این آمار به استباه اعلام می‌شود.

قنبری با بیان اینکه گواهی عدم سازش و گواهی طلاق در دادگاه‌های خانواده ثبت میشود، ادامه داد: تفاوت آمار طلاق در دادگستری و دیگر دستگاه‌های ارایه دهنده آمار این است که در بسیاری از مواد گواهی عدم سازش که مدت برای آن تعیین میشود بدون مراجعه مجدد به دادگاه صیغه طلاق در دفاتر ثبت جاری می‌شود.

وی با بیان اینکه در پنج محله شهر اصفهان و ۱۰ شهرستان استان کارگاه‌های پیشگیری از خشونت برگزار شده است، اضافه کرد: استقبال خوبی از این آموزش‌ها صورت گرفت.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر کشور با جنگ اقتصادی روبه‌رو است، ادامه داد: برای این امر قانون مبارزه با اخلالگران نظام پولی بانکی کشور را داریم که به همه مراکز قوه قضاییه کشور ابلاغ شده است و یکی از موضوعات قابل نشر سامانه sajam.adliran.ir است که همه شهروندان ایران می‌توانند در این سامانه ثبتنام و با دریافت کد مخصوص هر گونه تخلف در این حوزه را اعلام کنند که این سامانه برای احتکار و زمین‌خواری و جرایم مشهود در ادارات نیز اتفاق میافتد قابل استفاده است.

وی همچنین در خصوص کودک آزاری و اقدامات پیشگیرانه در این زمینه در استان اصفهان اظهار کرد: حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست با بهزیستی است و دستگاه قضایی در این زمینه همکاری ویژه با ماموران بهزیستی دارد. اما در صورت هر گونه اعلام از سوی اورژانس اجتماعی دستور جداسازی کودک از خانواده صادر می‌شود تا تصمیم نهایی در خصوص حضانت کودک گرفته شود.

قنبری ادامه داد: ما نمی‌توانیم وارد خانوادهها شویم، این امر باید از طریق خانواده‌ها و همسایه‌ها گزارش شود تا پیگیریهای بعدی انجام شود.

کودک آزاری نیاز به شاکی خصوصی ندارد

وی افزود: کودک آزاری نیاز به شاکی خصوصی ندارد و دادستان باید در این زمینه به عنوان مدعی العموم حضور یابد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه انتظار از دستگاه قضایی بالا رفته است، افزود: ما در نقطه‌ای هستیم که اتفاق افتاده است، در حوزه پیشگیری با حضور در مناطق انجام میشود.

وی با بیان اینکه سرقت، توهین، ضرب وجرح عمدی، تهدید، تخریب ، کلاهبرداری و صدور چک بلامحل جرایم حایز رتبه هستند، ادامه داد: نگهداری و مالکیت مواد مخدر در استان اصفهان جزء ۱۰ اتهام اول نیست.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان گفت: مدارس منتخب به انتخاب آموزش و پرورش و بر حسب انتخاب آنها فلاورجان بود و در مورد مسایل هنوز به آمار جرایم نرسیدیم، در این زمینه مورد کودک آزاری قرار گرفته بود و از طریق طرح نماد شناسایی شد.

آموزش و پرورش مدعی است که تنبیه بدنی در مدارس وجود ندارد

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش مدعی است که تنبیه بدنی در مدارس وجود ندارد، اضافه کرد: این در حالی است که گزارشاتی در این زمینه داشتیم. کارگاه‌های آموزشی را برگزار کردیم و در این زمینه اولیا هم باید نظارت لازم را داشته باشند.

کد خبر 356071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.