تالاب گاوخونی احیاء می‌شود

شهرضا - استاندار اصفهان گفت: پروژه‌های هفت گانه برای رفع مشکل کم آبی اصفهان اجرا می‌شود که یکی از آن‌ها احیاء تالاب گاوخونی با ظرفیت ۶۰ میلیون مترمکعب آب است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، محسن مهرعلیزاده در مراسم افتتاح خط تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های برقی کویر موتور، اظهار کرد: در اصفهان کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد، اما انجام هیچ کاری غیرممکن نیست؛ در این راستا باید تلاش کنیم تا مشکلات موجود را با حمایت از تولید کنندگان، رفع کنیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۵درصد آلودگی شهرها ناشی از تردد خودروها است، اظهار کرد: این آمار در شهرهای مختلف متفاوت است، اما در هر صورت لازم است اقدامات لازم برای کاهش آلاینده ها اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در استان اصفهان تردد می کنند، تأکید کرد: مقایسه میزان آلایندگی این موتورسیکلت‌ها با خودروها ضرورت اتخاذ تدابیر پیشگیرانه برای کاهش آلایندگی‌ها را دوچندان می‌سازد.

استاندار اصفهان اضافه کرد: کاهش تردد ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت استان در مدت سه سال و تبدیل آن به موتورهای برقی جزء برنامه های استانداری است؛ در حال حاضر ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در استان ظرفیت خوبی است، اما باید با ایجاد تسهیلات حمایتی و مشوق های بیشتر آن را افزایش دهیم.

مهرعلیزاده با بیان اینکه نباید مردم را در هیچ زمینه ای محدود کنیم، تأکید کرد: ایجاد مشوق های مختلف در راستای تأمین سلامت مردم آن‌ها را به سمت استفاده از مکانیزم های سودمند تشویق می کند.

وی تصریح کرد: هیچ دلیلی برای محدودیت استفاده بانوان از موتورسیکلت های برقی و انژکتوری وجود ندارد، اما لازم است قوانین لازم در این زمینه وضع شود.

استاندار اصفهان با بیان اینکه رفع مشکلات اصفهان در زمینه تأمین آب، اشتغال و محیط زیست، در اولویت برنامه‌های استانداری قرار دارد، تصریح کرد: اجرای پروژه‌های هفت گانه برای رفع مشکل کم آبی اصفهان در نظر گرفته شده است که یکی از آن‌ها احیاء تالاب گاوخونی به ظرفیت ۶۰ میلیون مترمکعب آب است.

مهرعلیزاده از اجرای پروژه های هفت گانه برای رفع مشکل کم آبی استان اصفهان خبر داد و افزود: اگر برای اجرای این طرح ها جدیت و همکاری لازم وجود نداشته باشد پس از چند سال ممکن است نتوانیم حتی از کوچ مردم جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه پروژه های هفت‌گانه در نظر گرفته شده با شعار "احیاء زاینده رود، نجات گاوخونی، بقای اصفهان" اجرا می شود، تصریح کرد: تأمین آب و منابع جدید در حوزه زاینده رود به میزان یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب تا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب شامل انتقال آب از سد کوهرنگ، بهشت آباد و سایر منابع ، بخشی از مراحل اجرایی این طرح است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه در این طرح افق ۳۰ تا ۳۵ ساله تأمین آب استان پیش بینی شده است، اظهار کرد: در بخش مدیریت مصرف اجرای الگوهای بهینه سازی آبیاری، کشت و توسعه کشت های جایگزین و افزایش اشتغال جایگزین در نظر گرفته شده است.

مهرعلیزاده گفت: در یکی از این طرح ها ۶۳ هزار شغل تنها با استفاده هفت میلیون مترمکعب آب در ۱۲ شهر حوضه زاینده رود ایجاد می شود این درحالی است که پیش از این با مصرف آب به میزان ۵۰ برابر بیشتر تنها ۲۷ هزار شغل ایجاد شده بود.

وی ساماندهی زاینده رود از سراب تا پایاب را از دیگر راهکارهای اجرای این طرح دانست و افزود: پایش کنترل و توزیع سالانه آب از سراب تا پایاب و لوله گذاری حدود ۲۰۰ کیلومتر در برخی مسیرها از دیگر بخش های اجرای این طرح است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه به دنبال جریان دائمی آب در زاینده رود هستیم، تصریح کرد: احیاء تالاب گاوخونی با ۶۰ میلیون مترمکعب آب از جمله دیگر بخش های اجرای این طرح است.

مهرعلیزاده گفت: بخش هایی از مراحل اجرایی این طرح شامل نصب ۴۵۰ کنتور هوشمند در یک حوزه انجام شده و مراحل دیگر همچون جمع آوری پساب شهر اصفهان و هدایت آن برای کشاورزی با رعایت کلیه استانداردها و اختصاص اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان در آینده اجرا خواهد شد.

کد خبر 356070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.