روایتی تلخ در بستر طنز

فیلم "سهیلا شماره ۱۷"در بستر طنز، داستانی تلخی را روایت می‌کند که هم می‌تواند بیننده را به خنده وادارد و هم او را به فکر فروبرد و درگیرش کند. شرایط سهیلا شاید در قسمت‌هایی خنده‌دار باشد اما واقعیت این شرایط بسیار نگران‌کننده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمود غفاری به عنوان یکی از معدود فیلمسازانِ به معنای واقعی مستقل سینما است که با جسارت و هوشمندی به سراغ ایده‌ای که در ابتدا به نظر می‌رسد طرح و بسط و اجرایش از محدوده ظرفیت و دایره مضامین مرسوم و معمول و قابل طرح سینمای ایران فراتر است رفته و سپس با روایت و اجرایی به‌اندازه و حساب‌شده و با ظرافت از این مضمون و قصه، کار دشواری را به سرانجام رسانده است.

رفتن سراغ این ایده گویی یک‌ تمرین و طبع‌آزمایی دوطرفه است؛ هم برای سینماگری که دنبال کار با سوژه‌های جدید است و هم برای متولیان سینما که ببینند می‌شود درباره چنین سوژه‌های ملتهب و تابویی هم فیلم ساخت. سرانجام کار امتیاز مهمی در کارنامه دو طرف ثبت می کند.

فیلم فقط قرار نیست نان موضوع و جسارت در سوژه‌یابی را بخورد و فیلم‌سازش هم سرخوش از گذراندن فیلم از لابیرنت مجوزهای رسمی بماند و فقط به این عبور خطیر و موفقش بنازد. فیلم کوشیده و کم و بیش موفق شده موضوعش را اجرا کند و همین فکرشدگی و توانایی در اجرا مجوز عبور از لابیرنت‌ها را صادر کرده است؛ اجرایی به‌اندازه تلخ و شیرین، به قدر کفایت متمرکز و بی‌حاشیه و از همه مهم‌تر پایبند به جنس و الگویی از سینما که کارگردان دوستش دارد و تا حد قابل قبولی از پس اجرای دشوارش برمی‌آید.

فُرمی متکی بر نماهای بلند و پلان-سکانس‌هایی که به کمک فیلم‌برداری توانا و اهل خطر به سرانجام رسیده و فیلم‌نامه‌ای که آن‌قدر درست نوشته شده که در صحنه‌هایی حس بداهه و شکار لحظه و حتی مستند را به تماشاگر منتقل می‌کند. قطعاً در به بار نشستن چنین الگویی، بازیگری از ستون‌های اصلی فیلم است؛ در کنار بازی شیرین و به‌اندازه و دلپذیر مهرداد صدیقیان در نقشی خاص، نقش‌آفرینی درجه‌یک زهرا داودنژاد از امتیازهای بزرگ فیلم است؛ یک انتخاب درست و جسورانه که سهم مهمی در کیفیت و جذابیت فیلم دارد و شجاعت و ریسک بازیگر _ کارگردان در این همراهی و همکاری در سینمای محافظه‌کار و نگرانِ این سال‌ها به برگ برنده فیلم تبدیل شده است. پتانسیل‌های موضوع و داستان و کاراکتر اصلی البته خیلی بیش‌تر از این است که در فیلم می‌بینیم، اما پتانسیل ممیزی بعید می‌دانم بیش از این باشد!

اگر در سینمای به شدت مردانه و مردسالارانه‌ی ایران مشتاق تماشای قصه‌ای زنانه و درک و کشف بخش مهم و مغفول‌مانده‌ای از دغدغه‌های خاص آن‌ها هستید یا میان این همه تکرارِ مکررات و کپی‌کاری، دنبالِ حال و هوای تازه و تجربه‌های متفاوت می‌گردید، دیدن "سهیلا شماره ۱۷" که به تازگی در شبکه نمایش خانگی توزیع شده را از دست ندهید.

کد خبر 356051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.