از نعمتهای دنیا لذت ببرید، اما با جوانمردی

مرجع عالیقدر شیعه و رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان یک روایت گفت: از نعمت‌های حلال دنیا بهره ببرید، اما اوّلاً از راه حلال باشد، ثانیاً جوانمردی در آن مراعات شود و در همان حلال هم زیاده‌روی نکنید.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مظاهری، این مرجع عالیقدر در درس اخلاق خود با عنوان شرح چهل حدیث، در قالب تفسیر «حدیث بیست و چهارم: لزوم بهره‌مندی از نعمت‌های حلال دنیا، به شرط جوانمردی و پرهیز از اسراف،» گفت: امام هفتم«سلام‌الله‌علیه» می‌فرمایند: همان‌طور که به فکر آخرت هستید، به فکر دنیا نیز باشید، اما اوّلاً از راه حلال باشد.

این مرجع عالیقدر افزود: ثانیاً دو شرط دارد؛ شرط اوّل اینکه جوانمردی در آن مراعات شود و شرط دوّم اینکه مسرف نباشید و زیاده‌روی در همان حلال هم نکنید.

آیت الله مظاهری خاطر نشان کرد: سپس امام می‌فرمایند: اگر کسی دنیا را برای آخرت یا آخرت را برای دنیا از دست بدهد، مسلمان نیست. قرآن شریف نیز بر این توصیه پافشاری دارد.

وی تأکید کرد: در واقع می‌توان گفت که این روایت، تفسیر یک آیۀ شریفه است که می‌فرماید: «وَ ابْتَغِ فیما آتاکَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَ لا تَنْسَ نَصیبَکَ مِنَ الدُّنْیا». قرآن تأکید دارد که انسان باید به واسطۀ نعمت‌هایی که خدا به او داده، نه فقط مال و ثروت، بلکه به واسطۀ همۀ نعمت‌های حلال دنیا، هم به فکر دنیا و هم به فکر آخرتش باشد. در نهج‌البلاغه نیز با آن زهد امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه»، نظیر این سخنان دیده می‌شود.

کد خبر 356047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.