قطر خواستار تعیین سرنوشت اتباع ربوده شده خود توسط سعودی شد

همزمان با ربوده شدن 'جمال خاشقجی' روزنامه نگار ناراضی سعودی در استانبول ترکیه، رییس کمیته ملی حقوق بشر قطر هم ازعربستان خواست سرنوشت چهار تبعه این کشور که از سوی دولت سعودی به صورت خودسرانه ربوده شده اند را مشخص کند.

به گزارش ایمنا، «علی بن صمیخ المری» بدون نام بردن از چهار تبعه این کشور که از سوی دولت سعودی به صورت خودسرانه ربوده شده اند، گفت: مسئولیت حفظ سلامت این قربانیان که به شکل اجباری ناپدید و از سوی دولت سعودی به صورت خودسرانه بازداشت شده اند با دولت ریاض است.

وی با درخواست از سازمان ملل متحد برای کمک به کشف حقیقت سرنوشت این چهار نفر، اظهار کرد: با وجود تلاش های به عمل آمده، کمیته حقوق ملی حقوق بشر قطر و خانواده های آنان نتوانسته اند از مکان نگهداری، ارتباط با آنها و یا حتی اطلاع از سرنوشت این افراد اطلاعاتی کسب کنند.

این موضع دولت قطر در حالی است که المری در اظهاراتی که مطبوعات قطری شنبه گذشته منتشر کردند، گفت که با 'حوریه اسلامی' عضو هیات سازمان ملل متحد در زمینه ربایش خودسرانه و غیر قانونی دیدار و در خصوص پیامدهای تحریم های عربستان علیه امنیت اتباع قطری و آزادی رفت و آمد آنها با وی بحث و تبادل نظر کرده است.

المری با بیان اینکه تاکنون شماری از اتباع قطر از سوی سعودی ها ربوده شده اند، از دولت این کشور خواست در راستای پاسخ به درخواست های پیشین دوحه خیلی زود نسبت به آزادی آنها اقدام کند.

عربستان، امارات، بحرین و مصر از ۵ ژوئن ۲۰۱۶ ( ۱۵ خرداد ۹۶) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کردند.

این کشورها ۱۳ شرط برای از سرگیری روابط خود با قطر اعلام کرده اند، اما دوحه با بیان اینکه شروط اعلام شده ناقض حق حاکمیت این کشور است، تاکنون به هیچ یک از این شروط عمل نکرده است.دولت قطر پس از گذراندن بحران های ناشی از تحریم های یکجانبه، اقدام به پیگیری حقوق اتباع خود که بر اثر تحریم ها دچار خسارت و زیان شده اند، کرد.

پیگیری‌ها و شکایات این کشور تاکنون در مورد امارات به نتیجه رسیده است. قطر ۱۱ ژوئن ۲۰۱۸ ( ۲۱ خرداد ۹۷) با متهم کردن امارات به تبعیض و نقض حقوق شهروندان قطری به دیوان بین المللی دادگستری شکایت کرد.

منبع:ایرنا

کد خبر 356043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.