حواشی تشکیل یک کمیسیون در شورای شهر اصفهان

روز گذشته لایحه دو فوریتی "ایجاد کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان" با امضای هشت عضو به جلسه علنی تقدیم و با ۹ رای تصویب شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از برنامه های شاخص لیست امید در زمان انتخابات شورای شهر اصفهان اهمیت ویژه به محیط زیست، میراث تاریخی، جامعه (به ویژه زنان و کودکان) و فرهنگ و هنر بود.  حضور اعضای شورای شهر در برنامه های اجتماعی، فرهنگی، ورزشی شهر و واکنش آنها به مسایل محیط زیستی و میراثی در یک سال گذشته گویای تلاش برای تحقق این برنامه ها و شعارها بوده است تا جاییکه لزوم جداسازی و تخصصی کردن کمیسیون ها را احساس و لایحه "ایجاد کمیسیون اجتماعی و محیط زیست" را به شورا تقدیم کردند.

اما طرح ایجاد این کمیسیون آن هم به صورت دو فوریتی در جلسه علنی روز گذشته در میان اعضا  مخالفانی نیز داشت؛ برخی با اصل ایجاد کمیسیون مخالف بوده زیرا معتقدند که مباحث فرهنگی و اجتماعی پیوندی ناگسستنی دارد و ایجاد کمیسیونی جدا موجب موازی کاری در فعالیت کمیسیون ها می شود و برخی نیز با روند تصویب فوریتی لایحه مخالفت کردند.

ایمنا در گفتگویی با مخالفان و موافقان ایجاد این کمیسیون به بررسی نظرات آنها در این خصوص پرداخته است.

نمی‌توان مسایل اجتماعی را از فرهنگی جدا کرد

فریده روشن، عضو کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اصل ایجاد کمیسیون محیط زیست و اجتماعی شورای اسلامی شهر  مخالفت کرد و پیشنهاد اعضابرای عضویتش در این کمیسیون را نپذیرفت.

وی در خصوص چرایی مخالفتش گفت: مباحث فرهنگی و اجتماعی کاملا با یکدیگر در ارتباط است و در بسیاری از موارد نمی‌توان در این زمینه تفکیکی قائل شد. اینکه در کمیسیون های مختلف موارد مربوط به یک سازمان را بررسی کنیم اقدام مناسبی نیست و مشکلاتی برای سازمان ایجاد می‌شود.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: از قبل اعلام کرده بودم که نباید این تفکیک انجام شود چرا که این امر به ضرر به سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری است. اصلا دو موضوع اجتماعی و محیط زیست به یکدیگر ربطی ندارد، محیط زیست در گذشته با حمل و نقل یکی بود  و در این تغییرات بهتر بود که این کمیسیون با عنوان کمیسیون بهداشت، خدمات شهری و محیط زیست تشکیل می شد.

محیط زیست و امور اجتماعی مظلوم واقع شده بودند

اما کوروش محمدی  که بر اساس تخصصش از موافقان این طرح دو فوریتی بود، معتقد است که مسائل زیست محیطی با فقر و بیکاری و مجموعه ای از آسیب‌های اجتماعی در اصفهان گره خورده و نتیجه سوء مدیریت در حوزه محیط زیست را در حوزه اجتماعی می‌بینیم به همین دلیل ضروری است که این دو حوزه در یک راستا و به موازات هم رصد و رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه موضوعات محیط زیست و امور اجتماعی در دل کمیسیون‌های دیگر بوده و مظلوم واقع شدهاند، ادامه داد: توجه به این دو مقوله مهم تحت تاثیر مباحث دیگر در کمیسیونها قرار گرفته بود و این امر موجب شد تا اعضای شورای شهر اصفهان تصمیم به جداسازی این دو موضوع از کمیسیون های دیگر بگیرند.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه موضوعات محیط زیستی و اجتماعی پیوندی ناگسستنی دارند، اضافه کرد: در نظر داریم با ایجاد تیم‌های تخصصی و کارگروههای ویژه در راستای بهبود شرایط زیست محیطی و آسیب‌های اجتماعی در شهر اصفهان گام های اساسی را برداریم.

محمدی همچنین با بیان اینکه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی دارای دو معاونت جداگانه فرهنگی و اجتماعی است، گفت: ما با کمیسیون فرهنگی و ورزشی در تعامل خواهیم بود همانطور که با دیگر کمیسیون های شورا در ارتباط هستیم و اعضای کمیسیون اجتماعی و محیط زیست عضو دیگر کمیسیون های شورای شهر هم هستند و در این زمینه مشکلی نخواهیم داشت.

هر گونه تغییر باید بر اساس اصلاح آیین‌نامه باشد

مهدی مزروعی، سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان یکی دیگر از مخالفان اجرای این طرح بود که به گفته خودش با ذات ایجاد کمیسیون محیط زیست و اجتماعی مخالفتی نداشته بلکه مخالف روند قانونی و شیوه ایجاد این کمیسیون بوده است.

وی گفت: من از امضا کنندگان این طرح نبودم و نسبت به اصل تشکیل این کمیسیون ملاحظه‌ای نداشتم. معتقد بودم که چینش کمیسیونها نیاز به تغییراتی دارد و باید کمیسیون حقوقی و اجتماعی راه اندازی شود. ایجاد این دو کمیسیون در کمیسیون ماده ۹۱ نیز بررسی شد و طرح اصلاح آیین نامه انجام و تقدیم شورا شد که به دلایلی برای بررسی بهتر این طرح را پس گرفتیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بر اساس قانون باید هر گونه تغییر در عناوین کمیسیون‌های شورای شهر در کمیسیون ماده ۹۱ بررسی و اصلاح آیین نامه نیز انجام شود، اضافه کرد: تصویب این کمیسیون این مراحل قانونی را طی نکرده  و بدون تشریفات قانونی انجام شده است.

مزروعی با تاکید بر اینکه بیشترین دلیل مخالفت من در خصوص راه‌اندازی کمیسیون محیط زیست و اجتماعی حاکمیت قانون در روند شکلگیری بوده است، ادامه داد: باید توجه داشت که فوریتی بودن یک طرح تنها زمان و روند رسیدگی را تسریع می بخشد و تاثیری در اجرای تشریفات قانونی ندارد.

کمیسیون ها باید بر اساس تخصص اعضای شورای شهر تشکیل شود

کوروش خسروی، رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان نیز که موافق اجرای ایجاد کمیسیون محیط زیست و اجتماعی بود، گفت: پایبندی به عناوین کمیسیون‌های قبلی شورای شهر اصفهان وحی منزل نیست، در حال حاضر در شورای شهر متخصص در حوزه آسیب‌های اجتماعی و محیط زیست داریم و باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

خسروی اضافه کرد: باید عنوان کمیسیون ها، مطابق با تخصص‌ اعضای شورای شهر شناور باشد و ممکن است در دوره ششم تخصص های دیگری موجود باشد و عنوان این کمیسیون ها تغییر کند.

به گزارش ایمنا،  به دنبال تصویب این لایحه در آخرین بند از دستور جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان  کوروش محمدی، کوروش خسروی، نصیرملت، علیرضا نصر اصفهانی و عباسعلی جوادی به عنوان اعضای این کمیسیون جدید انتخاب شدند.

کد خبر 356042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.