اسرائیل چه زبانی را می‌فهمد؟

چندین ماه است که فلسطین جمعه هر هفته شاهد «راهپیمایی بازگشت» در اعتراض به اشغال‌گری رژیم صهیونیستی و حمایت‌های آمریکا از این رژیم است، تظاهراتی که تاکنون بیش از ۲۰۰ شهید و ۲۲ هزار نفر مجروح داشته،اما بنا به دلایلی، تغییری در اوضاع سرزمین‌های اشغالی ایجاد نکرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، راهپیمایی‌های بازگشت از دهم فروردین ماه سال جاری جمعه هر هفته در طول نوار مرزی غزه با سرزمین‌های اشغالی در اعتراض به محاصره نوار غزه و انتقال سفارت آمریکا به قدس برگزار می شود، این در حالی است که در سطح دولتی و سران فلسطینی، اقدام جدی برای تحقق خواسته های مردم فلسطین انجام نمی شود.

با انتقال سفارت تل آویو به بیت المقدس، ترامپ، رییس جمهور آمریکا به طور غیر رسمی این شهر را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته است و علاوه بر آن کمک‌های مالی خود به آژانس امداد برای آورگان فلسطینی (UNRAW) را نیز متوقف کرد، اقداماتی که به اعتراض محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین انجامید؛ به طوریکه وی در مجمع عمومی سازمان ملل ضمن تاکید بر اینکه دولت ترامپ تمامی تعهدات دولت‌های پیشین را زیر پا گذاشته گفت که "آمریکا دیگر نمی تواند در بحران خاورمیانه به عنوان یک میانجی‌گر بی طرف نقش ایفا کند."

موضع گیری‌های رییس تشکیلات خودگردان فلسطین کافی نیست

با این وجود، حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به تحولات اخیر و آینده فلسطین، موضع گیری‌های رییس تشکیلات خودگردان فلسطین را کافی نمی داند و معتقد است که رویکرد اخیر محمود عباس به ویژه سخنرانی وی در سازمان ملل کاملا سازش کارانه بوده و با شرایط اراضی موجود اراضی اشغالی منافات دارد؛ از این رو درگیری‌ها بین مردم فلسطین و رژیم صهیونیستی ادامه دارد و هر هفته منجر به شهادت جوانان فلسطینی می شود.

وی معتقد است که محمود عباس توانایی لازم برای گرفتن امتیاز به نفع ملت فلسطین را ندارد؛ زیرا او شخصیتی سازش کار است و از عهده رویارویی با تهاجمات اسرائیل بر نمی آید.

هانی زاده تأکید دارد که هر چند عباس سعی می کند از طریق سازش و گفت‌و گو به نوعی شرایط را به نفع تشکیلات خود گردان تغییر دهد، اما اسرائیل تحت هیچ شرایطی امتیازی به ملت فلسطین نخواهد داد.

حریف اسرائیل، زبان زور و جبهه مقاومت است

احمد بخشایشی اردستانی، دیگر کارشناس مسائل خاورمیانه نیز با اشاره به اینکه دعوای اسرائیل و فلسطین سابقه‌ای دیرینه دارد، می گوید: حدود صد سال قبل اعلامیه ای تحت عنوان بالفور صادر شد. بالفور، وزیر خارجه انگلیس در جنگ جهانی اول قراردادی بین آمریکا و انگلستان به نام «وام واجاره » بسته بود. منظور از این قرارداد این بود که آمریکا به انگلیس وام بدهد و در مقابل انگلیس بخش‌های نفتی عربستان، کویت و ... را به آمریکا واگذار کند، از طرفی هم انگلیس باید سرزمینی را برای اسرائیل فراهم می کرد که آن  فلسطین بود.

وی هدف اسرائیل را گسترش سرزمینی از نیل تا فرات می داند و می گوید: در واقع آنها مصر و عراق را هم می خواهند، اما با به وجود آمدن تدریجی جبهه مقاومت، اسرائیل در کنج قرار گرفته است.

این کارشناس خاورمیانه در خصوص اقدامات و موضع آمریکا در قبال فلسطین می گوید: آخرین اقدامی که ترامپ برای کنار کشیدن خود از این ماجرا انجام داد این بود که معامله قرن را ایجاد، سفارت رژیم صهیونیستی در تل آوویو را به قدس منتقل کرد و همین امر فلسطینی ها را عصبانی کرده است.

وی معتقد است تا زمانی که اسرائیل خوی درندگی، اسلحه و حمایت آمریکایی‌ها را دارد، مشکل فلسطین و اسرائیل حل نشدنی است. فقط جبهه مقاومت و زبان زور حریف او است.

بخشایشی اردستانی تأکید می کند: اسرائیلی ها پیروزی خود را در حفظ سرزمین هایشان می دانند، اما فلسطینی ها با راهپیمایی بازگشت در دنیا مظلومیت خود را نشان می دهند و افکار عمومی را به سمت خود جذب می کنند؛ بنابراین افکارعمومی با فلسطین است و زورگویان با اسرائیل هستند.

گزارش از ریحانه شهبازی-خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 356037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.