مبتلایان به کبد چرب، مصرف این گیاه را دست کم نگیرند!

کبد چرب یکی از بیماری‌های شایع دنیای مدرن است که امروزه افراد زیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اما طب سنتی توصیه‌های مفیدی برای پیشگیری و بهبود این بیماری دارد.

به گزارش ایمنا، موارد زیادی در ابتلا به این بیماری نقش دارند که از میان آن‌ها می توان به عدم تحرک، اضافه وزن، مصرف غذاهای چرب نظیر فست فودها، خوردن تنقلات مضر، مشکلات گوارشی و ...اشاره کرد. این بیماری معمولا با نشانه‌هایی مانند ضعف، خستگی، احساس سنگینی و فشار در ناحیه راست شکم همراه است. همچنین در برخی موارد مصرف خودسر داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است در طولانی‌مدت، اثرات بسیار بدی بر روی کبد داشته باشند. برای بهبود و درمان کبد چرب در کنار اصلاح رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی، استفاده از داروهای گیاهی نیز توصیه می‌شود.

تاثیر شگفت انگیز گیاه "خار مریم" در پاک‌سازی کبد

از گیاهان موثر برای بهبود و درمان این بیماری، دم کرده گیاه خار مریم است. در واقع تاثیر اصلی گیاه خار مریم بر روی سلول‌های هپاتوسیت Hepatocytes کبد است ، به گونه ای که مانع از تجمع مواد سمی در کبد و همچنین پاک‌سازی کبد می شود. از دیگر خواص خار مریم برای کبد می توان به ویژگی ضد التهابی آن و جلوگیری از تشکیل کیست در کبد اشاره کرد. مصرف این گیاه از تشکیل سرطان روده بزرگ نیز جلوگیری کرده و به سلامت کلیه ها کمک می‌کند.

توصیه‌های مفید برای پیشگیری و بهبود کبد چرب

بدین منظور توصیه می‌شود افراد مصرف غذاهای سرخ کردنی، غذاهای چرب و پر حجم، نوشیدن آب همراه غذا، مصرف تنقلات شور، شیرینی‌های مصنوعی، غذای فریز شده، نمک زیاد و ...را به حداقل برسانند. همچنین مبتلایان به کبد چرب می‌توانند با مصرف زیاد آب، روزی چهار تا پنج واحد سبزیجات، انواع مرکبات، غلات سبوس دار، میوه هایی مانند سیب، به، انگور، کرفس و به ویژه لیموترش به بهبود بیماری خود کمک کنند. نوشیدن آب حاوی عصاره لیموترش تازه نیز در کنترل بیماری موثر است. لیموترش سرشار از ویتامین C بوده و از آنجا که دارای خواص  آنتی اکسیدانی است، باعث هضم و جذب مواد مفید در بدن شده و به پیشگیری و درمان کبد چرب کمک می‌کند.

از دیگر موارد پیشگیری و بهبود بیماری می‌توان به مصرف کمتر گوشت قرمز و جایگزینی آن با سویا، استفاده بیشتر از سیر، پیاز، سبزیجات تازه و سیب در رژیم غذایی روزانه اشاره کرد. زنجبیل از ادویه‌هایی است که باعث افزایش میزان سوخت و ساز بدن و کاهش جذب چربی‌ها می‌شود. بنابراین مصرف دو تا سه بار زنجبیل در طول هفته برای پیشگیری از بیماری مفید است.

پیشگیری از رسوب چربی‌ها با نوشیدن چای سبز

نوشیدن چای سبز در پیشگیری از تجمع و رسوب چربی‌ها در اطراف کبد، نقش مهمی دارد. این نوشیدنی معجزه آسا روند بهبود بیماری را سرعت می بخشد و  چنانچه در کنار رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه‌ها مصرف شود، می‌تواند کبد چرب را بهبود بخشد.

نقش عرقیات گیاهی در کنترل کبد چرب

عرقیات گیاهانی مانند شاهتره، خارشتر و کاسنی، داروهای گیاهی موثر در کنترل بیماری کبد چرب محسوب می‌شوند. همچنین به دلیل اینکه این نوشیدنی‌های گیاهی، طبع سرد دارند، موجب کاهش میزان کلسترول خون شده و به پاکسازی کبد و خالی شدن بدن از سموم و مواد زائد کمک می کنند.

کد خبر 356032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.