مراقب قاتل خاموش فصل سرما باشید

معاون عملیات سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان گفت: همه ساله با فرا رسیدن فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایشی در منازل و اماکن عمومی مثل هتل‌ها و مهمانپذیرها به دلیل رعایت نشدن مسایل ایمنی شاهد حوادث ناگواری هستیم.

حمید رضوانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: استفاده از وسایل گرمایشی غیر استاندارد، مسدود بودن دودکش‌ها و بی توجهی افراد به مسایل ایمنی باعث مرگ خاموش تعدادی از هموطنان‌مان می شود بر این اساس هر ساله گشت ایمنی شهر از سوی سازمان آتش‌نشانی اجرا می‌شود.

وی افزود: به منظور بررسی و ارزیابی مباحث مربوط به ایمنی شهر مأموران آتش‌نشانی موضوعات ناایمن در سطح شهر را شناسایی می‌کنند و سپس با هماهنگی ارگان مربوطه نسبت به ایمن‌سازی آن نقطه اقدام می شود.

معاون عملیاتی سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان یکی از مرگبارترین حوادث در فصل سرما را گازگرفتگی دانست و از شهروندان درخواست کرد: نسبت به ایمنی لوله‌های بخاری در منازل خود نهایت دقت و حساسیت را به کار ببرند، زیرا علی‌رغم تأکیدات هر ساله سازمان آتش نشانی باز هم شاهد غفلت برخی از مردم هستیم.

رضوانی خاطرنشان کرد: متاسفانه در بسیاری از مواقع افراد این تصور را دارند که وقتی ظاهر لوله بخاری شکل مناسب دارد مشکلی در درون آن وجود ندارد در حالی که هر نوع ماده‌ای که جلوی مسیر عبور و مرور هوا را در لوله بگیرد، می‌تواند حادثه‌ای بزرگ و جبران‌ناپذیر را رقم بزند، بنابراین بررسی مسیر عبور هوا در داخل لوله بخاری ضروری است.

وی همچنین با اشاره به اتمام فصل گرما و تخلیه آب موجود در کولرها تصریح کرد: متاسفانه در فصل گرما تلفات جانی و برق‌گرفتگی مبنی بر راه‌اندازی کولر ها و توجه نکردن به نکات ایمنی را شاهد بودیم، اکنون نیز شهروندان باید مراقب باشند در زمان تخلیه آب کولر دچار برق گرفتگی نشوند، زیرا در صورتی که کلید فیوز برق کولر هنگام تخلیه آب قطع نباشد به محض تماس آب با دست انسان، فرد دچار برق گرفتگی می‌شود.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان در زمینه تلفات ناشی از آتش سوزی در مغازه‌ها و کارگاه‌ها در فصل سرما، اظهار کرد: بسیاری از مغازه داران و کارگاهها با شروع فصل سرما جهت گرم کردن محیط کاری خود از حلبی استفاده می‌کنند به طوری که در داخل  آن با زغال آتش روشن می‌کنند و زمانی که در حال ترک محل کار خود هستند بر این باورند که این آتش به صورت جزئی باقی مانده و خودش خاموش می شود در حالی که اگر کوچکترین خورده و براده‌ای در کف مغازه و کارگاه باشد در زمان گرم شدن مشتعل شده و سبب آتش سوزی می‌شود.

وی ادامه داد: در زمان آتش سوزی باتوجه به اقلام مختلف در کارگاه و یا مغازه هر چقدر هم آتش نشان سریع به محل حادثه برسد باز هم آتش تمام فضا را پر می کند و حتی ممکن است به محل های اطراف نیز صدمه بزند ، به این ترتیب توجه به نکات ایمنی و کنترل دقیق خاموشی آتش درون حلبی ضرورت دارد.

رضوانی از آموزش مسائل ایمنی در محله‌ها و مساجد خبر داد و گفت: آموزش نکات ایمنی به شهروندان در دل محلات و مساجد شهر انجام می شود، زیرا بدون شک این موضوع باعث کاهش تلفات جانی و مالی حاصل از حوادث خواهد شد.

وی اضافه کرد: در مدارس نیز آموزش‌هایی مبنی بر رعایت اصول ایمنی در منازل و طول مسیر مدرسه تا خانه به کودکان و نوجوانان داده می شود که امید است این آموزش‌ها مثمر ثمر واقع شود.

کد خبر 356008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.